ZF 24

Bucureştiul nu există pe harta destinaţiilor de evenimente de afaceri. Ce ne învaţă austriecii: „Fără un birou pentru congrese este greu să ai un eveniment internaţional“

GALERIE FOTO

Autor: Mirabela Tiron

09.10.2013, 20:51 1244

„Am în agendă deplasări în Frankfurt, Las Vegas, Marea Britanie, India, China pentru a vinde Viena ca destinaţie pentru evenimente de afaceri. Biroul nostru este o platformă de promovare a unei destinaţii pentru evenimente MICE (de afaceri - n. red.). Vienna Convention Bureau a fost înfiinţat în 1969. Primeşte finanţare de la Camera de Comerţ şi de la Primărie. “, a spus Christian Mutschlechner, şeful Vienna Convention Bureau, în cadrul târgului business to business Access 2013, dedicat industriei MICE şi organizat la Viena în perioada 7-8 octombrie. La acest eveniment organizat la Palatul Hofburg din Viena au fost prezenţi 200 de operatori austrieci  (hoteluri, centre de conferinţă, furnizori de servicii pentru evenimente, autorităţi de stat) şi 1.800 de participanţi din 15 ţări.

Aproape 900 de milioane de euro a obţinut anul trecut Viena din găzduirea de evenimente, fiind oraşul european cu cele mai multe congrese internaţionale găzduite. Bucureştiul nu apare în topul acestor oraşe, mai  mult, Autoritatea pentru Turism nici măcar nu are informaţii legate de numărul congreselor sau evenimentelor ce au loc în Capitală. „Nu poate fi cuantificat“, a fost răspunsul telefonic oferit de Răzvan Filipescu, preşedintele Auto­rităţii Naţionale pentru Turism, la întrebarea ZF legată de numărul evenimentelor MICE din Bucureşti. Întrebat de ce România nu are un astfel de birou, el a spus că „participăm la târgurile MICE de la Frankfurt şi Bar­celona“ şi „că această nişă de piaţă este în creştere“, fără a oferi date despre valoarea pieţei locale.

„Pentru ca un oraş să devină destinaţie de evenimente trebuie să ofere infra­structura pentru organizarea acestora şi ulterior să ambaleze totul pentru a vinde clienţilor companii. Bineînţeles că fără un birou este foarte greu să exişti ca destinaţie de evenimente. Este nevoie de promovare, noi cu asta ne ocupăm“, a spus Christian Mutschlechner, şeful Vienna Convention Bureau. „Nu am fost niciodată în România, nu ştiu dacă Bucureşti poate să fie numită o destinaţie pentru MICE“, a spus el, pre­ci­zând că în Viena sunt trei centre pentru conferinţe, dar evenimente se organizează şi în universităţi, hoteluri, muzee şi palate. Anul trecut, în total Viena a găzduit 3.300 de evenimente MICE, potrivit austriecilor, ce au contribuit cu 1,5 milioane de înnoptări în unităţile de cazare şi au generat 914 milioane de euro.

Şi Bucureştiul are infrastructură de evenimente, circa 12.000 de locuri în săli de conferinţă la hoteluri de cinci stele, dar şi în sălile unor clădiri precum Palatul Parla­mentului, Sala Palatului sau Sala Poliva­lentă, care au însă nevoie de investiţii în modernizare.
 

Şefa Oficiului de Turism al Austriei: „La târguri pentru profesionişti se pot stabili relaţii de afaceri“

Fiecare reprezentat al companiilor austriece a avut pe durata celor două zile întâlniri de 30 de minute cu potenţialii parteneri de afaceri, respectiv operatori din turism din alte ţări. Aceasta a fost a zecea ediţie a târgului, lansat în 2004.

„În cadrul acestui eveniment se pot stabili relaţii de afaceri, schimba know-how şi prezenta toate facilităţile pentru orga­nizarea de evenimente în Austria. Access 2013 va arăta de ce Austria este şi continuă să fie locul cel mai potrivit pentru conferinţe, congrese, este o platformă prin care com­paniile prezintă facilităţile pentru eveni­mente“, a spus Petra Stolba, CEO al Oficiului Naţional de Turism al Austriei, prezentă la eveniment.

Târgul Access 2013 din Viena este organizat de Austrian National Tourist Office (Oficiul Naţional de Turism al Austriei), compania aeriană de stat Austrian Airlines, Austrian Convention Bureau (ACB), biroul de convenţii al Austriei, şi de Round Table Konferenzhotels (RTK).
 

Austriecii au în total 278 de congrese internaţionale, în România se pot număra pe o mână

Spre deosebire de România, austriecii îşi numără toate evenimentele şi evaluează şi impactul asupra economiei.

Viena ocupă locul întâi în topul oraşelor europene dacă se ia în calcul numărul de congrese internaţionale pe care le găzduieşte, arată ICCA, fiind urmată de Paris, Berlin, Madrid. Austria găzduieşte constant 278 de congrese internaţionale, ceea ce o pozi­ţionează pe locul 11 în topul destinaţiilor de evenimente din lume, potrivit International Congress & Convention Association (ICCA), care ia în calcul doar congresele organizate periodic. Printre congresele internaţionale care se vor desfăşura în Austria se numără Congresul Anual al Asociaţiei Renale Europene şi Asociaţiei Europene de Dializă şi Transplant (EDTA-ERA), eveniment cu 10.000 de participanţi, dar şi congresul Colegiului Eu­ropean al Ştiinţei Sporturilor (ECSS), cu 2.500 de participanţi.

Anul acesta în Bucureşti nu au avut loc multe evenimente cu participare interna­ţională, cel mai important fiind festivalul internaţional George Enescu, care a atras 20.000 de străini.

În 2012, în Austria s-au organizat 14.082 evenimente (congrese ştiinţifice naţionale şi in­ternaţionale, convenţii şi seminarii), în creştere cu 5,5% faţă de anul anterior, cu 1,3 milioane de participanţi şi 2,8 milioane de înnoptări în Austria. Jumătate din aceste evenimente au avut loc în Viena, potrivit datelor austriecilor.
 

„România nu poate participa la licitaţii pentru găzduirea de congrese internaţionale fără un organ de convenţii“

„Oriunde în lume există un birou de convenţii susţinut de guvern, doar în România nu există o astfel de structură care să promoveze destinaţia ca una de evenimente“, spune Paul Mărăşoiu, consultant în turism.

El este şi unul dintre iniţiatorii organizaţiei Romanian Convention Bureau, o organizaţie nonguvernamentală înfiinţată în 1997 cu scopul de a promova România ca destinaţie euro­peană pentru evenimente de afaceri. Această organizaţie este însă „în restructurare“, potrivit lui Mărăşoiu. „Pentru a promova o destinaţie de evenimente în străinătate ai nevoie de bani, de bugete coordonate la nivel naţional. Pierdem mult pentru că nu avem o structură de evenimente la nivelul oraşelor, pentru că neavând birouri de convenţii, România nu poate participa la licitaţiile de evenimente internaţionale, fie ele medicale, comerciale sau culturale. Sunt licitaţii la care trebuie să participi ca destinaţie, să câştigi încrederea firmelor, este nevoie de o endorsare a statului când vorbim de evenimente cu mii de participanţi“, spune Paul Mărăşoiu.

La nivel internaţional se organizează târguri pentru profesioniştii în MICE, unul dintre cele mai mari fiind IMEX din Frankfurt, ce reuneşte 3.500 de expozanţi din 157 de ţări, la care participă şi România.

 

Şi hotelierii din staţiunile de schi austriece fac bani din evenimentele de business

„Mi-am programat 12 întâlniri azi (7 octombrie - n. red.) cu agenţi din România, Polonia, Cehia, Germania şi Austria pentru a le prezenta facilităţile din centrul de conferinţă al hotelului“, spune  Sasha Rossel, reprezentantul hotelului de patru stele Aqua Dome din regiunea Tirol a Austriei, adăugând că anual hotelul găzduieşte peste 70 de evenimente, deşi este un hotel ce atrage în principal prin facilităţile de spa.

Şi Regine Sparben de la hotelul Interalpen spune că 20% din afacerile anuale de 20 de milioane de euro ale hotelului sunt asigurate de segmentul de MICE. „Avem opt săli de conferinţă cu o capacitate de 400 de persoane şi 300 de camere de cinci stele. Mai mult de jumătate sunt ocupate“, a spus ea.

Nu doar oficiali din hoteluri au venit la târg pentru a se întâlni cu agenţi din străinătate. Christin Wolfel, agent de vânzări în cadrul muzeului de cristale Swarovski din localitatea Wattens (regiunea Tirol), cu o capacitate de 500 de locuri pentru evenimente, spune că acest târg este o ocazie de a ajunge la cât mai mulţi potenţiali clienţi. „În cadrul muzeului Swa­rovski organizăm 150 de evenimente anual.“

Christine Stelzer, şefa biroului de convenţii din Tirol (Austria), prezentă la târg, spune că în această regiune au loc anual circa 3.000 de evenimente naţionale şi internaţionale. În total, în structurile de cazare de aici se înregistrează 43 de milioane de înnoptări. „Pentru a participa la acest târg avem un buget de 50.000 de euro, am venit cu 20 de expozanţi.“
 

Şi în aeroporturile austriece se organizează evenimente – „Închiriem terminalul“

Daniela Minatti, director de vânzări al aeroportului Amadeus din Salzburg, spune că închiriază terminalul 2 al aeroportului pentru evenimente cu mulţi participanţi, ceea ce generează venituri semnificative aeroportului, care are anual circa 1,7 milioane de pasageri. „Terminalul 2 nu este foarte folosit de pasageri, doar în timpul iernii în weekend, de aceea am decis să închiriem spaţiul de 2.600 de metri pătraţi pentru 8.500 de euro pe zi unor firme care vor să organizeze aici evenimente cu maximum 1.700 de participanţi. De la expoziţii de maşini la diferite gale am găzduit“, a spus ea, adăugând că acest terminal găzduieşte 35 de evenimente mari anual.

Şi aeroportul Henri Coandă (Otopeni) are un terminal, cel noi de plecări, deschis în urma unei investiţii de 50 de mil. euro, care nu este folosit la capacitate maximă şi care ar putea constitui o facilitate pentru evenimente.
 

11 milioane de euro face Palatul Hofburg din evenimente, cât produce Palatul Parlamentului?

Magdalena Gurtner, director de vânzări pentru Palatul Hofburg din Viena, spune că în cele 35 de săli de conferinţă ale palatului se organizează 320 de evenimente, ce generează afaceri de 11 milioane de euro.

De Revelion, la Palatul Hofburg se organizează un bal în mai  multe săli, pentru care preţul biletului variază între 65 de euro şi 450 de euro. „Avem clienţi din toată lumea, chiar şi din SUA vin la acest bal, pentru care sunt puse la vânzare 2.500 de bilete, din care mai mult de jumătate s-au cumpărat deja.

Şi la Palatul Schönbrunn se organizează evenimente în şapte săli de conferinţă, cea mai mare sală, cu 262 de metri pătraţi, se închiriază cu 2.800 de euro pe zi. „Investim în extinderea centrului de conferinţe la Schönbrunn“, a spus Karin Kockeis, reprezentanta palatului.

Spre comparaţie, Palatul Parlamentului, clădire construită în perioada comunistă, poate găzdui până la 1.500 de persoane, oferind cea mai complexă infrastructură pentru eveni­mente.

Preţul de închiriere a unei săli se ridică la 6.000 - 7.000 de euro, potrivit ultimelor date disponibile. Informaţii privind veniturile obţinute de Palatul Parlamentului din eve­nimente nu există.

În Palatul Hofburg din Viena, care are 35 de săli de conferinţă, s-au organizat anul trecut 320 de evenimente de afaceri naţionale şi internaţionale, ce au adus venituri de 11 milioane de euro

 

Agenda evenimentelor

Evenimente cu participare internaţională în Bucureşti

  • Festivalul cultural „George Enescu“, care s-a desfăşurat în perioada 1-28 septembrie anul acesta şi pentru care s-au vândut 20.000 de bilete în străinătate. La eveniment au participat 3.000 de artişti străini

  • Congresul Internaţional de Medicină Dentară se va desfăşura în perioada 20-22 noiembrie 2013 la centrul expoziţional Romexpo

  • Evenimente sportive, meciuri de fotbal pe Arena Naţională

Congrese internaţionale în Austria

  • Congresul Anual al Asociaţiei Renale Europene şi Asociaţiei Europene de Dializă şi Transplant (EDTA-ERA), eveniment cu 10.000 de participanţi

  • Congresul Colegiului European al Ştiinţei Sporturilor (ECSS), cu 2.500 de participanţi

  • Austropharm, un eveniment ce reuneşte producătorii de medicamente, 15.000 de participanţi

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 10.10.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO