Business Construct

Canapelele din stofa, in topul preferintelor

Canapelele din stofa, in topul preferintelor
29.03.2007, 20:20 512

De la piesele pentru dormitoare, living, bucatarii, dar si decoratiuni, oferta pe care jucatorii o prezinta pe piata este din ce in ce mai atractiva. Ultima perioada a adus si in Romania o schimbare a functionalitatii mobilei, aceasta incetand sa fie un element definitoriu al statutului social, devenind un spatiu personal si intim. Romanii vor ca produsele pe care le aleg pentru caminele lor sa creeze impresia de spatiu cald, deschis. "Vedeta" acestui spatiu: canapeaua.
"Canapelele continua sa fie privite ca "piese de rezistenta" in amenajarea interiorului. Datorita utilitatii lor evidente si volumelor, canapelele dau tonul spatiului respectiv. Desi canapelele sunt un fel de "motor" al spatiilor, clientii nu mai cauta piese de mobilier si ansambluri care sa le exprime stilul de viata", spune Dan Sucu, presedintele Mobexpert. In acest context, oferta magazinelor s-a organizat pe ansambluri, in care sunt oferite mai multe tipuri de mobilier, canapelele fiind valorificate numai in cadrul unor intreguri. "Ne putem referi separat la canapele, ca exercitiu de cercetare a unor tendinte, mai ales ca ele dau tonul, dar cred ca nu trebuie omisa aceasta forma de expresie a stilului propriu pe care clientii si-o doresc, in mod evident", considera Dan Sucu. Concomitent cu extinderea ofertei, clientii au devenit mai pretentiosi si mai atenti la noutatile de pe piata. "Cererea a evoluat in primul rand prin experienta pe care au capatat-o cumparatorii. Fie ca au avut deja experinte bune sau rele sau au primit in timp mai multe informatii, din reviste sau din discutii cu profesionastii in domeniu, acestia au deveit mai educati", explica Raluca Nasta, fondatoarea Innova. Ea considera ca intelegerea diferentei dintre doua obiecte care arata la fel, dar contin materiale diferite este cel mai simtita la canapele si constituie principalul avantaj adus de "educarea" cumparatorilor.
Preferintele romanilor pentru mobila de living merg atat spre formele simple, insa si intr-un procent interesant catre cele clasice, masive. Orice model de canapea trebuie gandit in stilul si cromatica mobilierului, pentru ca intregul ansamblu sa capete echilibru.
"In general se cauta designul minimalist, sunt apreciate accesorizarile, precum spatarul reglabil, rabatabil, sezutul extensibil, dar se cauta si canapele cu spatarul mai inalt, sezutul moale si cu manere laterale", spune Raluca Nasta de la Innova.

Mobila clasica, preferata de 20% din cumparatori
Cu toate ca la nivelul intregii industrii, mobila clasica a pierdut in ultimul timp teren in favoarea celei moderne, pe segmentul canapelelor, acest segment se pastreaza constant de la an la an.
"Referindu-ne strict la canapele, putem remarca doua directii importante: optiunea catre canapele cu linii simple, cel mai usor de integrat intr-un spatiu, fara a-l incarca si, pe de alta parte, in mod constant, cei care prefera canapele clasice, mai masive, mai impunatoare. Balansul este interesant pentru ca, in timp, desi creste segmentul celor care opteaza pentru formele moderne, cei care prefera clasicul raman intr-un procent constant de 18-20% peste ani", spune Sucu. Antrenate de avansul intregii piete a mobilei pe segmentul intern, vanzarile de canapele au avut o evolutie crescatoare in ultimii ani, care insa se va mentine
si pe termen mediu. "Segmentul canapelelor va ramane si in urmatorii ani unul cu o crestere constanta. Intrucat acestea se integreaza cel mai frecvent in spatiile de socializare ale casei, canapelele sunt un "must" pentru orice locuinta. Ca atare, ritmul constructiilor, aflat in crestere, va atrage dupa sine un interes crescut pentru mobilier. Si, dupa cum spuneam, canapelele nu pot lipsi din acest ansamblu", afirma Sucu. In aceste conditii, rata de crestere a vanzarilor de canapele va fi similara cu cea a intregii piete de mobilier.
"Indarjirea cu care constructorii se intrec in constructiile de case, vile, apartamente si spatii pentru birouri intaresc convingerea cresterii cererii de mobilier tapitat de clasa superioara, care va putea sa avanseze intr-un procent de circa 5-10% in urmatorii cinci ani", precizeaza Ioan Marginean, directorul economic al producatorului de mobilier Silvarom. Pentru unele companii raportul dintre canapele traditionale si cele din piele s-a inversat in ultimii zece ani. "In prezent 90% din canapele pe care le solicita clientii nostri sunt cu material textil si 10% din piele. In urma cu zece ani, proportia era inversa. Sunt mai cautate modelele moi cu spatarul mai inalt, dar cu forme simple, moderne pe cand acum zece ani se cautau modele mai clasice, carnoase, usor rotunjite", a spus Raluca Nasta, fondatoarea Innova. Referitor la principalele tendinte ale acestui an, ea spune ca sunt date de companiile Minotti si B&B, principalii jucatori mondiali pe acest segment.

Se cauta modele avangardiste
In loc de clasicele fotolii si canapele cu doua sau trei locuri acum apare la ambele companii cate un model de canapea care sa aiba mai multe forme si dimensiuni. Astfel, se pot realiza mai multe ansambluri care poarta numele de programe.
"Acest fenomen l-am intalnit inca de acum doi ani la bucatarii si iata ca aceeasi solutie apare si la canapele", spune reprezentanta Innova.
Si canapeaua in forma de L a lasat locul unor modele mai avangardiste. "Putem vorbi de canapele nu chiar curbe, dar putin diferite de clasicul "L". In loc de 90 de grade, unghiul este mai deschis, de 135 de grade", spune Raluca Nasta. Treptat, s-a conturat si oferta pe segmentele superioare de pret, semn al maturizarii pietei.
"Cele mai solicitate canapele, in urma cu cativa ani, erau cele extensibile si cu spatiu pentru asternut, apoi a fost o perioada a canapelelor tapitate cu stofe de calitate sau plus, in culori vii. In prezent, solicitarile s-au deplasat spre canapele moderne din categoria lux si premium", spune Ioan Marginean de la Silvarom.
Ponderea canapelelor din segmentul premium in totalul vanzarilor se mentine scazuta, cu toate ca reprezinta unul dintre cele mai dinamice segmente ale pietei.
"Cererea (de canapele din segmentul premium - n.red.) a crescut de la an la an, uneori chiar dublandu-se, insa in valorile absolute nu depasesc 6-8% din vanzarile de canapele", explica Ioan Marginean.

Canapeaua din piele, inca in top
Un segment distinct, cel al canapelor din piele, va continua sa fie si in acest an in topul preferintelor romanilor, sunt de parere principalii jucatori din domeniu.
"In ceea ce priveste tendintele, astazi sunt foarte cerute culorile deschise, bej ivoriu sau chiar alb. Ca o comparatie, in anii 1997-1998 se vindeau cel mai bine culorile inchise, maro inchis, negru, albastru inchis iar in anii 1999-2000, culorile foarte vii, galben, rosu aprins, portocaliu", spune presedintele Mobexpert.
In ceea ce priveste canapele de piele Mobexpert, cea mai mare parte dintre acestea sunt produse in fabricile din tara. Productia a fost inceputa in 1993, iar treptat a fost diversificata, in prezent realizandu-se peste 20 de modele. Pretul mediu al unei canapele din piele Mobexpert este de 1.500 de euro.
"In pretul unei canapele, un rol important il detin materialele. Pielea este un material cu mare durabilitate in timp, prin urmare toate celelalte materiale folosite in producerea unei canapele din piele trebuie sa fie durabile si de calitate", explica Sucu.
Modificari au existat si in culorile canapelelor, de la cele inchise, caracteristice anilor '90, la cele deschise. Cu toate aceastea, ultimii ani au adus si o orientare catre stofele pretioase. "Acestea sunt privite ca fiind mai calde decat cele din piele, care impun un spirit mai conservator. Probabil de aceea nuantele de piele cautate sunt mai deschise sau in registre calde pentru a realiza un echilibru.
Un alt segment care a evoluat bine in ultimii ani este cel etnic chic: liniile si materialele de inspiratie asiatica, coloniale sau fengshui", afirma Sucu. In sfera cromatica, pe linia moderna se vand foarte bine acum culorile deschise. In medie, preturile pentru canapele incep de la peste 1.000 de euro, insa in unele cazuri pot ajunge si la 7.000 de euro.
"Preturile medii la un set de canapea si doua fotolii din piele din categoria lux se situeaza intre 7.000 si 10.000 de lei. Cererea nefiind foarte mare, se pare ca tendinta de crestere va fi in continuare catre canapele din stofa rezistenta, confortabile si modulare", spune Ioan Marginean de la Silvarom.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO