Business Construct

Ceramice: Primele semne de stagnare

Ceramice: Primele semne de stagnare

Click pentru imaginea intreaga

31.07.2008, 14:03 91

Vanzarile de placi ceramice vor inregistra anul acesta o crestere de doar 5-10% fata de anul trecut, sub estimarile de 25-30% de la inceputul anului. Insa chiar si previziunile actuale sunt optimiste si depind foarte mult de finalizarea unor ansambluri rezidentiale decalate din primul semestru. In plus, piata a fost atacata de placile ceramice ieftine din Turcia, Egipt sau China, care au inregistrat in ultimii ani cresteri puternice ale vanzarilor. De altfel, importurile de placi ceramice vor ajunge anul acesta la o pondere de 65-70% din totalul consumului, cele mai mari cantitati fiind aduse din Spania si Italia.
Valoarea importurilor s-a ridicat anul trecut la circa 168 de milioane de euro, din care mai mult de jumatate sunt realizate din Spania - 87 de milioane de euro, potrivit datelor prezentate de Institutul Italian de Comert Exterior. Spania este urmata in top de Italia, Turcia, China si Polonia.
"Pe ansamblul pietei, vanzarile s-au pastrat la nivelul anului 2007 sau chiar au scazut usor. Principalul motiv este stagnarea pietei imobiliare si ingreunarea accesului la facilitati de creditare. O estimare optimista in conditiile actuale, bazata pe finalizarea in semestrul doi a unor proiecte imobiliare decalate din semestrul unu este o crestere de 5%", a declarat Dragos Bonea, presedintele Delta Distribution, unul dintre cei mai mari distribuitori de placi ceramice.
Ponderea importurilor in vanzari va continua sa creasca pentru ca producatorii spanioli se confrunta cu o scadere a pietei locale si incearca sa compenseze efectul prin lansarea unor produse premium la preturi reduse, in timp ce Turcia, Egipt si China alimenteaza piata locala cu produse mai ieftine.
"Fata de o crestere de 50% cat preconizam la inceputul anului, tinand cont de evolutia nefavorabila a pietei, consider ca vom ajunge la o crestere de 30-40%. Cele mai mari vanzari le avem catre retelele de bricolaj, dezvoltatorii imobiliari si clienti de retail pentru nivelul mediu-lux", spune Bonea.
In aceste conditii, cifra de afaceri a Delta Distribution va ajunge anul acesta la circa 59-63 de milioane de euro, in scadere fata de 67 de milioane de euro cat era estimat la inceputul anului.
Inghetarea pietei imobiliare a fost resimtita si de compania Pazo Grup, importatorul placilor ceramice Marazzi, cel mai mare producator din Italia.
"Nivelul vanzarilor de placi ceramice pe piata la sase luni este egal cu cel din perioada similara a anului trecut pe fondul finalizarii marilor proiecte imobiliare si al inghetarii pietei rezidentiale. Acest domeniu are o perioada de amorsare destul de lunga, din momentul inceperii proiectelor, termenul pentru furnizarea de placi ceramice este de minimum un an", spune Catrinel Ionita, coordonator de PR & marketing al Pazo Grup.


Distribuitorii asteapta cumparatorii finali
Printre factorii care au influentat evolutia vanzarilor s-a numarat iarna lunga, numarul mare de proiecte finalizate anul trecut si amanarea mai multor proiecte anul acesta din cauza crizei internationale. "Anul acesta am asistat la o corectie pe piata, daca pana acum majoritatea clientilor pentru proiectele rezidentiale erau investitorii de portofoliu. Insa, datorita retragerii acestora din piata si lichidarii portofoliilor detinute, pentru a acoperi pierderile din criza subprime, tot mai multi clienti finali achizitioneaza apartamente", afirma Ionita.
Astfel, achizitionarea apartamentelor de catre clientii finali va majora vanzarile de placi ceramice, deoarece vor fi interesati sa personalizeze locuinta si sa apeleze la mai multe servicii pentru amenajarea locuintelor.
"Piata rezidentiala este in continuare polarizata intre produsele foarte ieftine (pentru renovari in principal) si produse mediu-superioare (pentru proiectele noi)", explica Ionita.
Pazo Grup a realizat in primul semestru o crestere de 10% a cifrei de afaceri, pana la 6,4 milioane de euro. "Suntem in grafic cu cifra bugetata pentru ca in partea a doua a anului vanzarile sunt mai dinamice decat in prima parte. Estimam ca vom atinge cifra de afaceri propusa anul trecut de 14 milioane de euro. Noi am anticipat inca de anul trecut aceasta reglare a pietei si ne-am concentrat eforturile pe zona de proiecte comerciale, care nu este afectata de criza, unde inregistram o crestere majora ce compenseaza scaderea pe piata rezidentiala", explica Ionita.
Printre clientii Pazo Grup se numara marii dezvoltatori comerciali: Carrefour, Mivan-Kier ( cu care a incheiat cel mai mare contract de furnizare ceramica pentru proiecte comerciale -1,7 milioane de euro), Polus Constanta.


Productia locala stagneaza
Piata de placi ceramice din Romania va ajunge anul acesta la o valoare cuprinsa intre 250 si 260 de milioane de euro, in crestere cu circa 10% fata de anul trecut. Consumul de placi ceramice (gresie si faianta) va ajunge anul acesta la 50 de milioane de metri patrati, dintre care doar 13 milioane de metri patrati sunt din productia locala, potrivit APMCR (Asociatia Producatorilor de Materiale de Constructii din Romania).
Importul de placi ceramice din Italia, care sunt printre cele mai scumpe de pe piata, a atins in 2007 nivelul de 5,3 milioane de metri patrati, care la un cost mediu de achizitie de 10 euro/mp se ridica la o valoare totala de aproximativ 50 de milioane de euro. Pretul mediu pentru achizitia de placi ceramice din Romania ajunge la 4,3 euro/mp. "Comparativ cu 2006, exporturile catre Romania au crescut cu aproximativ 15%. In 2007 au fost exportate 5,3 milioane de mp de gresie si faianta, peste 40% dintre acestea indreptandu-se catre segmentul de piata nerezidential", a declarat Graziano Sezzi, reprezentantul Confindustria Ceramica in Romania.
Gresia si faianta de provenienta din Italia si Spania, cei mai mari producatori de profil la nivel mondial, a cucerit treptat si sigur terenul, importurile acoperind incepand cu 2001 peste jumatate din cererea interna. Segmentul placilor ceramice a inregistrat un ritm de crestere anual peste media pietei constructiilor in ansamblu. Singurul producator de pe piata locala de placi ceramice este compania austriaca Lasselsberger, care a preluat jucatorii locali Sanex si Cesarom. Imediat dupa achizitia producatorilor de profil, Lasselsberger a trecut la o impartire a pozitiilor pe pietele de placi ceramice si obiecte sanitare cu germanii de la Villeroy & Boch.
Ambele afaceri de familie, de talie internationala, au acum o pozitie foarte puternica in Romania: Lasselsberger detine cei mai mari producatori de placi ceramice, iar Villeroy & Boch pe cel mai mare producator de articole sanitare - Mondial Lugoj.
Lasselsberger a cedat activitatile de obiecte sanitare de la Sanex catre germani, care au oferit in schimb sectia de producere de placi ceramice de la Mondial Lugoj.
"Schimbul" de active a facut parte dintr-o tranzactie la nivel regional, care a inclus si alte piete.
Cele mai cautate modele de placi ceramice sunt cele mai mari, astfel la nivelul economic vechiul format de faianta 20x30 cm este inlocuit de 25x40 cm (cel mai vandut format in prezent), iar pentru nivelul mediu-lux sunt din ce in ce mai folosite formate de 30x60 sau chiar mai mari (45x90). Sunt preferate culorile vii - galben, albastru, rosu, maron, fata de tendinta internationala de a se folosi placi cu aspect de "tapet", avand culori "stinse" - bej, gri sau alb.
Cresterea importurilor a fost inregistrata si in sectorul obiectelor sanitare, care au ajuns la 23,7 milioane de euro, si au o pondere de circa 70% din totalul pietei. Cele mai mari cantitati provin din Bulgaria, Italia, Turcia, China si Polonia. Pe piata locala de obiecte ceramice cei mai mari producatori sunt Mondial Lugoj (detinut de germanii de la Villeroy & Boch) si spaniolii de la Roca, care au preluat sectia de productie de placi ceramice de la Cesarom.
Grupul spaniol Roca, cel mai mare producator de obiecte sanitare din lume, si-ar putea extinde capacitatea de productie din Romania pentru a-si indeplini obiectivul de a detine in urmatorii trei ani 25% din segmentul de lux al pietei de profil, in conditiile in care compania este prezenta acum doar pe segmentul mediu.
Spaniolii au cumparat deja un teren de 50.000 de metri patrati in zona Militari din Bucuresti de la grupul austriac Lasselsberger, teren situat langa actuala lor unitate de productie, fostul Cesarom Bucuresti, cumparata in 2006 pentru 8 milioane de euro.


Productia de materiale de constructii, 60% din consum
Consumul intern de materiale de constructii s-a ridicat anul trecut la circa patru miliarde de euro, in crestere cu circa 30% fata de anul precedent si va continua sa creasca si anul acesta, datorita investitiilor din productie si numarului mare de lucrari din constructii. Productia locala a ajuns in 2007 la circa 2,5 miliarde de euro, din care doar productia de ciment a reprezentat mai mult de 25% din total.
"Piata de constructii a cunoscut o majorare puternica in ultimii ani, iar previziunile pentru acest sector indica o dezvoltare continua a pietei pentru urmatorii cinci ani, avand in vedere investitiile in infrastructura si in piata imobiliara", afirma reprezentantii Institutului Italian de Comert Exterior.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO