Business Construct

Imobiliare: Clujul, al doilea hub al spatiilor logistice

Imobiliare: Clujul, al doilea hub al spatiilor logistice

Pe piata din Cluj-Napoca sunt inchiriati in prezent 110.000 mp de spatii cu destinatie logistica, din 200.000 mp disponibili

28.06.2007, 15:11 306

In tarile din regiune, ponderea spatiilor cu destinatie logistica este de ordinul sutelor de hectare, in timp ce la noi aceasta afacere se afla inca in stadiul de dezvoltare, potrivit analistilor imobiliari. Astfel, daca la Budapesta exista 700.000 de metri patrati spatiu logistic, la Bucuresti suprafata este de aproximativ 300.000 de metri patrati.
Cu o oferta in mare parte imbatranita, principalele spatii disponibile in orasele Romaniei nu mai corespund din punctul de vedere al cererii de spatii, dorintelor investitorilor interesati in dezvoltarea de centre logistice sau de spatii de depozitare presupunand standarde ridicate.
Pe piata din Cluj-Napoca sunt inchiriati in prezent 110.000 de metri patrati de spatii cu destinatie logistica, din 200.000 de metri patrati disponibili in acest moment. Insa, din totalul spatiilor logistice doar 40% sunt constructii noi, restul fiind spatii existente pe vechile platforme industriale. Insa dezvoltatorii imobiliari au anuntat tot mai multe proiecte de logistica in zona Clujului, care ar putea deveni al doilea hub de spatii logistice si industriale dupa autostrada Bucuresti-Pitesti, unde se vor construi in urmatorii trei-patru ani circa un milion de metri patrati de hale logistice.
"In ultimul timp se poate observa orientarea investitorilor catre construirea de spatii logistice in detrimentul cumpararii celor vechi. Acest fapt se datoreaza necesitatilor investitionale destul de ridicate pentru modernizarea spatiilor existente, multe dintre ele neavand rampe pentru incarcare-descarcare sau o infrastructura potrivita pentru depozitare", declara Doru Lupeanu, marketing manager al agentiei imobiliare Grup de Lux. Din punctul de vedere al preturilor practicate pe piata locala, pentru inchirieri, spatiile industriale cu destinatie logistica fluctueaza momentan intre o chirie de 2 si 6 euro/mp in functie de locatie, suprafata si facilitati. "Chiria se mentine astfel aproape de media anului 2005, cand era de 1-4 euro/mp, neexistand evolutii spectaculoase in acest sector. Chiriile de 2-3 euro/mp se adreseaza halelor industriale vechi, nerenovate, cele mai mari se adreseaza halelor modernizate sau noi", precizeaza Doru Lupeanu.
Trendul pietei imobiliare clujene urmeaza concentrarea spatiilor industriale si logistice in zona de nord a orasului, mai ales in apropierea platformei industriale si la iesirile din Cluj-Napoca inspre Zalau, Dej si Oradea.
Printre putinele spatii logistice noi construite in ultimii ani se numara si proiectul companiei Transilvania Constructii. Firma clujeana a inceput in 2003 constructia de hale si depozite, in regim propriu, pentru parcul logistic din incinta societatii. Suprafata totala pe care compania o poate valorifica acum este de 135.000 de metri patrati, din care pana, in prezent, au fost valorificati 60.000 de metri patrati.
"Intentionam ca anul acesta sa modernizam un alt depozit cu o suprafata totala de peste 2.500 de mp. Vom investi, de asemenea, anul acesta in infrastructura parcului logistic, construind drumuri si platforme", a declarat Horia Barlea, director general Transilvania Constructii.
Potrivit acestuia, investitiile companiei pentru acest an sunt de aproximativ 500.000 de euro, aproximativ jumatate din aceasta valoare fiind orientata inspre dezvoltarea parcului logistic. In prezent, pe platforma industriala a companiei Transilvania Constructii activeaza un numar de 90 de firme, conducerea companiei estimand ca pana la finalizarea locatiei sa se ajunga la 100 de chiriasi. "Sunt firme din toate domeniile, de la productie pana la servicii. Vrem ca in urmatorii ani parcul industrial sa dispuna de toate facilitatile", a precizat Barlea.
Chiriile percepute de companie sunt intre 4 si 6 euro pentru un metru patrat, valoarea acestora fiind stabilita in functie de dotarile spatiului, dar si in functie de suprafata inchiriata.
Firma clujeana estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de peste 13 milioane de euro, in crestere cu 30% fata de 2006, cand acest indicator s-a cifrat la aproximativ 10 milioane de euro. "Activitatea de constructii ramane si anul acesta principalul motor de crestere pentru noi", a mai spus directorul general al companiei. Potrivit acestuia, 45% din cifra de afaceri este realizata de parcul logistic, in a carui modernizare si dezvoltare s-au investit peste 10 milioane de euro pana in acest moment. Compania Transilvania Constructii a fost infiintata in 1950, iar in 1999 este privatizata, avand in prezent un capital social de aproximativ 4,5 milioane de euro. Pachetul majoritar de actiuni este detinut de salariatii companiei.


Stocul de spatii logistice s-a ridicat cu 30.000 mp
Pe langa proiectul Transilvania Constructii pe piata au mai aparut anul trecut proiecte cu o suprafata totala de aproximativ 30.000 de metri patrati, locatiile alese pentru aceste constructii noi fiind zona Someseni, Calea Baciului si mai nou Floresti. Spatiile beneficiaza de locuri de parcare, paza permanenta, internet, telefon, acces TIR, rampe pentru incarcare-descarcare si acces linie CFR.
De curand fondul austriac de investitii Immoeast si-a anuntat de asemenea intentia de a investi, in parteneriat cu European Future Group, 300 de milioane de euro, in urmatorii ani, pentru constructia a 8-10 parcuri logistice, in Romania. Suprafata totala inchiriabila a centrelor logistice va fi de aproximativ 500.000 de metri patrati, iar orasul Cluj-Napoca se afla pe harta acestor investitii, conducerea Immoeast precizand ca a identificat deja sase potentiale locatii pentru aceste parcuri logistice, intentia lor fiind sa construiasca centre care sa fie la standardele europene.
O alta strategie a ales compania Birkart Romania, specializata in servicii de logistica pentru industria confectiilor, care a anuntat de asemenea ca intentioneaza sa isi dezvolte divizia de logistica in perioada urmatoare. Birkart, care detinea in Cluj peste 3.000 de metri patrati de spatii logistice, a achizitionat recent filiala din Focsani a companiei germane SGT, cu activitati in domeniul de control al calitatii textilelor, pentru extinderea portofoliului de servicii. Pe langa activitatile de transport, conducerea Birkart a optat pentru logistica si servicii conexe.


De la confectii la spatii logistice
"Am decis sa achizitionam compania din Focsani pentru a ne dezvolta portofoliul, activitatea de lohn in domeniul confectiilor fiind in scadere, iar in aceste conditii suntem obligati sa ne reorientam spre domenii mai profitabile. Pe viitor ne vom focusa pe activitatile de servicii, logistica si transport, atat in domeniul confectiilor, cat si in alte domenii", a declarat pentru ZF Transilvania Laura Baldi, director general Birkart Romania. Printre proiectele companiei pentru perioada urmatoare se numara deschiderea unei noi filiale la Sibiu, care sa ofere de asemenea spatii logistice.
Oficialii companiei spun ca strategia Birkart este sa ofere servicii de logistica atat la export, cat si in interiorul tarii pentru clienti precum Stefanel, Benetton, St. Oliver sau Esprit. Conducerea companiei estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de aproximativ 2,6 milioane de euro, in crestere cu 30% fata de anul trecut.
"Domeniul textil scade in fiecare an cu aproximativ 30%, insa orientarea inspre logistica si alte servicii conexe va duce la o crestere a indicatorilor financiari", a precizat Laura Baldi.
Birkart Globistics si-a lansat serviciile pe piata din Romania in 2000. Pe plan mondial, Birkart este una dintre cele mai importante firme de logistica, cu mai mult de 3.000 de colaboratori si cu 100 de sucursale, in 42 de tari ale lumii. Din 2002, compania face parte din concernul Thiel Logistik&Service, companie care are pana la 11.000 de colaboratori activi pe plan international si 350 de amplasamente in peste 50 de tari.
Potrivit expertilor imobiliari, in perioada urmatoare si alte companii vor dori sa benefiecieze de trendul crescator al pietei romanesti de logistica, firme mari fiind deja interesate de terenuri in zona Cluj. De asemenea, companiile care activeaza deja pe piata de logistica nu vor sa piarda nicio oportunitate in domeniu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO