Business Construct

Imobiliare: Orasele din Transilvania atrag investitii majore in hoteluri

Imobiliare: Orasele din Transilvania atrag investitii majore in hoteluri

Hotelul Ramada, de 4 stele, din Sibiu va atrage o investitie de 25 de milioane de euro

26.07.2007, 19:22 180

In urmatorii ani, ca o consecinta a integrarii europene, se estimeaza ca turismul, si mai ales traficul din regiune, vor creste substantial, astfel ca e de asteptat ca in perioada urmatoare investitiile pe acest segment sa fie din ce in ce mai atractive. Deocamdata majoritatea hotelurilor nou infiintate sunt investitii ale unor oameni de afaceri locali, insa, potrivit estimarilor, in perioada urmatoare pe piata locala isi vor face aparitia si marile lanturi hoteliere internationale.
La Sibiu, omul de afaceri Ilie Carabulea, proprietarul companiei Atlassib si al Bancii Carpatica, a anuntat ca va investi, prin firma Paltinis Leasing, parte din grupul Atlassib, 25 de milioane de euro in hotelul Ramada, de patru stele.
In acelasi timp, Platinis Leasing a demarat deja lucrarile de constructie la un centru de afaceri, constituit din doua turnuri gemene care vor alcatui cea mai mare cladire din Sibiu, centrul de afaceri urmand sa aiba 18 niveluri si reprezinta o investitie de 18 milioane de euro.
Lucrarile de constructie sunt executate de grupul de constructii Concefa, din Sibiu.
Turnurile gemene construite de grupul Atlassib vor cuprinde spatii comerciale, spatii de birouri si spatii de cazare, iar grupul Concefa estimeaza ca va finaliza lucrarile de constructie a structurii cladirii intr-un an. Omul de afaceri sibian estimeaza ca amortizarea investitiei in mall si centrul de afaceri s-ar putea realiza intr-o perioada cuprinsa intre 6 si 9 ani.
Pentru 2007 conducerea Atlassib a anuntat ca va continua investitiile in turism, intentionand sa dezvolte alte doua hoteluri de tip Ramada, in Bucuresti, grupul din Sibiu avand in vizor alte doua locatii, in Timisoara si Cluj-Napoca. Investitia totala este estimata la 80 de milioane de euro. Hotelurile vor fi afiliate lantului hotelier Ramada, dupa modelul celui construit in Sibiu.
Banii pentru investitii vor proveni din surse proprii si din credite bancare, grupul Atlassib colaborand bine cu banca UniCredit, potrivit lui Carabulea. Primul hotel din Romania afiliat lantului Ramada a fost Majestic din Bucuresti, care a semnat un contract de franciza cu lantul international la sfarsitul anului 2005.
Oficialii holdingului Atlassib estimau la inceputul acestui an o crestere a cifrei de afaceri de 25%, pana la aproximativ 270 de milioane de euro, fata de aproximativ 225 de milioane de euro in 2006. La nivelul holdingului anul trecut s-a inregistrat o crestere a afacerilor de 38%, cea mai mare pondere in cifra de afaceri, aproximativ 20%, avand firma Atlassib, care face transport international de persoane.


Hoteluri pe banda la Cluj
Investitorii clujeni isi continua si ei planurile de dezvoltare, Cluj-Napoca fiind unul dintre orasele din Transilvania care au inregistrat cresteri spectaculoase la nivelul numarului de hoteluri deschise in ultimii 2 ani. Proprietarii fabricii de dulciuri Feleacul, Octavian si Calin Buzoianu, care au finalizat in 2006 lucrarile la hotelul de cinci stele Opera Plaza, singurul de acest tip din Transilvania, au bugetat pentru acest an investitii de pana la 800.000 de euro in dezvoltarea hotelului.
Prima parte a acestor investitii, in valoare de 400.000 de euro, a fost finalizata in prima parte a acestui an si a vizat amenajarea unui cazinou si a unei sali de conferinte, cu o suprafata de 400 de metri patrati si o capacitate de 300 de locuri.
Pana la finele acestui an Opera Plaza va finaliza si cealalta investitie, tot in valoare de 400.000 de euro, care va fi orientata inspre extinderea capacitatilor de cazare cu inca 15 camere, potrivit informatiilor furnizate de Octavian Buzoianu, unul dintre proprietarii hotelului.
Acesta estimeaza pentru acest an o crestere de 30% a cifrei de afaceri, dupa ce in 2006, pe sase luni de functionare hotelul a realizat o cifra de afaceri de aproximativ 450.000 de euro, la un grad de ocupare de 45%. Anul acesta conducerea hotelului se asteapta sa ajunga la o rata de ocupare de 60%. "In opinia mea traficul va creste in urmatorii ani, iar piata de nisa pe care activam va avea o crestere importanta", a precizat Buzoianu.
Potrivit acestuia, in structura clientelei, oamenii de afaceri au o pondere covarsitoare, de pana la 90% din totalul clientilor. Societatea care administreaza hotelul se numeste Hold Invest si ii are ca actionari pe fratii Buzoianu. Octavian Buzoianu estimeaza o perioada de amortizare a investitiei de aproximativ zece ani, avand in vedere ca finantarea pentru acest proiect este atat bancara, cat si din resurse generate de activitatea proprie. Situat pe fostul amplasament al fabricii de dulciuri Feleacul, hotelul are o capacitate de 52 de camere si apartamente si se adreseaza mai ales oamenilor de afaceri.
Un alt jucator de pe piata clujeana care va investi in perioada urmatoare in dezvoltarea capacitatilor de cazare este compania Transilvania Development (TD), administrator al hotelurilor de patru si, respectiv, de trei stele, City Plaza si Central Plaza din Cluj-Napoca, aflata in proprietatea omului de afaceri Sorin Dan.
Compania intentioneaza ca in urmatorii doi ani sa investeasca aproximativ 5 milioane de euro in extinderea capacitatilor de cazare la City Plaza. Firma a achizitionat anul trecut aproximativ 1.000 de metri patrati de teren in vecinatatea constructiei existente, pretul de achizitie fiind de aproximativ 500 de euro pentru un metru patrat.
Noua aripa va genera o dublare a capacitatilor de cazare, hotelul urmand sa ajunga la 90 de camere. De asemenea, vor exista trei noi restaurante cu capacitati de la 40 pana la 300 de locuri, precum si o piscina. Hotelul are in prezent o capacitate de 42 de camere, un restaurant cu 150 de locuri, o cafenea cu 20 de locuri, un centru de conferinte si spa.
Conducerea companiei estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de aproximativ 2 milioane de euro pentru cele doua hoteluri, valoare reprezentand o crestere de aproximativ 10% fata de 2006.
"Cererea inregistreaza momentan un trend crescator, principalele surse de crestere ale pietei fiind segmentul de business travellers, dar si cel de evenimente si turism universitar. In plus, estimam ca in perioada urmatoare va incepe sa apara si turismul intern de shopping", a declarat Nina Moldovan, director general City Hotels Romania.
Managerul general al celor doua hoteluri marca City Hotels din Cluj-Napoca, Nina Moldovan, a mai spus ca anul trecut, gradul mediu de ocupare al celor doua unitati a fost de 67%, iar in structura clientelei, contractele corporate au avut cea mai mare pondere, de 45%, in timp ce evenimentele si turismul business de tranzit au insemnat cate 25% fiecare. De asemenea, potrivit informatiilor furnizate de conducerea celor doua hoteluri, 44% dintre clienti au fost straini.
Proiectele Transilvania Development (TD) pentru perioada urmatoare mai prevad extinderea conceptului City Hotels si in alte zone. "Nu avem deocamdata semnat niciun contract ferm, dar tatonam zone precum Delta Dunarii, Valea Prahovei sau Timisoara. Pentru aceste locatii avem in vedere tot segmentul de corporate events, dar si cel de leisure", a precizat managerul general City Hotels Romania.


Primul hotel Golden Tulip din provincie, la Cluj
Unul dintre primele lanturi hoteliere internationale care au venit la Cluj este Golden Tulip Hospitality Group, cu sediul in Olanda si Elvetia. Grupul olandez a incheiat, prin intermediul Golden Tulip Inn Hotels & Resorts, un contract de franciza pe cinci ani cu hotelul Tulip Inn Sunny Hill din Cluj-Napoca, ai carui proprietari sunt Eugen si Rodica Tusa, doi oameni de afaceri locali.
Conducerea hotelului estimeaza pentru primul an de functionare o cifra de afaceri de aproximativ 1,4 milioane de euro si un grad de ocupare de pana la 69%. Tulip Inn Sunny Hill este al cincilea hotel din Romania afiliat la Golden Tulip si primul pe care lantul hotelier il are in provincie. Hotelul este francizat sub marca Tulip Inn, ceea ce inseamna o clasificare de trei stele.
Anul acesta lantul international Golden Tulip Hotels, Inns&Resorts intentioneaza sa semneze alte cinci contracte de franciza in tara, in special, in orasele mari din Transilvania., insa nu a dorit sa dezvaluie deocamdata locatiile exacte. "Intentia noastra este sa avem cel putin un hotel in fiecare oras din tara", a precizat Paul Marasoiu, directorul regional Romania, Bulgaria si Moldova al Golden Tulip Hotels.
Astfel, numarul de unitati afiliate in Romania se va ridica la zece, in prezent Golden Tulip avand deja din 2005 patru hoteluri francizate in Bucuresti - Golden Tulip Sky Gate, Golden Tulip Bucharest - Victoria Tour, Golden Tulip Inn Bucharest City si Golden Tulip Times.
Hotelul Tulip Inn Sunny Hill din Cluj-Napoca, cel mai recent afiliat la Golden Tulip dispune de 50 de camere, sala de conferinte, cu o capacitate de pana la 160 de persoane si un restaurant de 80 de locuri. In plus, potrivit lui Paul Marasoiu, hotelul beneficiaza, pe baza afilierii la reteaua Golden Tulip, de accesul la un canal de distributie international si de posibilitatea de a practica tarife preferentiale in functie de clienti.
Lantul hotelier cu care a fost semnat contractul pe cinci ani de franciza pentru Tulip Inn Sunny Hill este Golden Tulip Inn Hotels & Resorts, parte a Golden Tulip Hospitality Group, care detine in portofoliu peste 600 de hoteluri, insumand circa 53.000 de camere, in peste 49 de tari. Ca o companie multibrand, Golden Tulip Hospitality Group vizeaza segmentele de patru, trei si doua stele.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO