Business Construct

Infrastructura: Ce autostrazi si drumuri nationale vor primi bani

Infrastructura: Ce autostrazi si drumuri nationale vor primi bani
27.04.2010, 15:01 89

Radu Berceanu anunta la sfarsitul anului trecut, inainte destabilirea bugetelor pentru ministere, ca anul acesta ar putea fifinalizati 90 km de centuri ocolitoare si 101 km de autostrazi,daca vor fi alocate fondurile necesare, estimate la circa 5 mld.euro. Dupa patru luni, toate aceste cifre au fost date peste cap siinca nu se stie ce autostrazi si centuri ocolitoare vor fifinalizate pana la sfarsitul anului.

Partidul Democrat Liberal (PDL) promitea la alegerile desfarsitul anului 2008 ca va finaliza 836 km de autostrada in patruani. Deocamdata a terminat doar 42 km, mai are 796 km. Avand invedere ca suma alocata pentru investitii la MinisterulTransporturilor este considerata prea mica, toate sperantelereprezentantilor CNADNR se indreapta catre urmatoarea rectificarebugetara, care ar putea completa sumele de bani de care are nevoie infrastructura.

"Pana in prezent, Ministerul Transporturilor si Infrastructuriinu a solicitat CNADNR propuneri de rectificare a sumelor aprobateprin Legea bugetului de stat pe anul 2010", afirma Dorina Tiron,directorul general al CNADNR.

Ea considera ca bugetul alocat anul acesta pentru autostrazi sidrumuri nationale este insuficient pentru a acoperi proiecteleaflate in constructie.

"Bugetul total alocat pe anul 2010 pentru construirea sireabilitarea de drumuri nationale este de 2,18 miliarde de lei, iarnecesarul avansat de CNADNR este de 9,22 miliarde de lei. Necesarulde fonduri in 2010 pentru constructia de autostrazi este de 11,38miliarde de lei, iar bugetul alocat pe acest an este de numai 2,97miliarde de lei", sustine Tiron, directorul general al CNADNR.

CNANDR are insa datorii de anul trecut atat pentru autostrazi,cele mai mari fiind la compania americana Bechtel, dar si ladrumuri nationale.

"In prezent, se inregistreaza datorii scadente in anul 2009aferente proiectului "Aparare si consolidare DN 57 Orsova-Pojejenasi DN 57A judetul Mehedinti si judetul Caras-Severin" in valoare de57,6 mil. lei. Totodata se inregistreaza datorii aferenteprogramelor de reabilitari DN finantate din credite externe (BEIIV, BEI V, BEI VI), care vor fi decontate imediat ce MinisterulTransporturilor si Infrastructurii (MTI) va deschide sumelenecesare", spune Tiron, termenul estimat pentru plata fiind deaprilie 2010.

Ce propuneri avea Berceanu. Berceanu afirma lasfarsitul anului trecut ca in 2010 ar putea fi in lucru circa 12variante ocolitoare, astfel incat sa fie in constructie 204,96 km,din care 90,76 km sa fie finalizati, in functie de asigurareanecesarului de finantare.

In ceea ce priveste drumurile nationale, la sfarsitul anului2009 sunt in lucru 1630,7 km, la care s-ar fi adaugat la cei 315,7km aflati la acea vreme in procedura de contractare. Targetulpropus pentru acest an era de 855 km de drumuri nationalereabilitate in functie de asigurarea necesarului de finantare

Tot in 2010, potrivit programului propus de Berceanu, ar fitrebuit sa fie receptionati 101,46 km de autostrada, printre carese numara Turda-Gilau (9,4 km), Dolea-Sarsig, jud. Bihor - dinsectorul 3C al Autostrazii Transilvania (18 km), centura ocolitoareSibiu (17,5 km), Moara Vlasiei-Ploiesti (42,5 km), Bucuresti-MoaraVlasiei (12 km) si viaductul de 2 km de la Suplacu de Barcau. Intotal, ar fi trebuit sa fie in executie 508 km de autostrada. Anultrecut s-a lucrat pe 243 km si au fost finalizati 42,3 km (dinsectiunea Turda-Gilau a autostrazii Brasov-Bors).

Ce fac ungurii. Guvernul ungar a inaugurat inluna martie a treia portiune din autostrada M6, cu o lungime totalade 65 km (intre localitatile Dunaujvaros si Szekszard), cu 52 depoduri si sase viaducte, patru spatii de servicii si un centru dementenanta, in urma unei investitii totale de 520 mil. euro.Lucrarile de constructie s-au finalizat intr-un timp record de 20de luni.

Autostrada a fost realizata in parteneriat public-privat (PPP)si este concesionata pe o perioada de 30 de ani de consortiul defirme Bilfinger Berger (Germania), Porr (Austria) si Egis(Franta).

Finantarea pentru acest proiect a fost acordata de catre BancaEuropeana de Investitii (BEI) si un credit sindicalizat la care auparticipat Erste Group, Bayern LB, Caja Madrid, Commerzbank,DekaBank, Depfa, DZ Bank, MKB Bank, Raiffeisen LandesbankOberösterreich si SMBC. Erste Group a fost aranjorul principal alcreditului si a contribuit cu 35 milioane de euro.

Autostrada M6, cu o lungime totala de 257 km, face legaturaintre Budapesta si Pecs, al doilea oras ca marime din Ungaria.Ungaria are in prezent peste 1.500 km de autostrada, toate plecanddinspre Budapesta. Spre comparatie, autostrada Comarnic-Brasov (55km), care urma sa fie realizata tot in parteneriat public-privat,s-a dovedit a fi un esec, dupa ce consortiul franco-elenVinci-Aktor a denuntat unilateral contractul la trei luni de lasemnare, pentru ca nu a reusit sa faca rost de finantare.

Unde e nevoie de autostrazi. CNADNR a inceputin aprilie un nou recensamant al traficului auto, dupa o pauza decinci ani, ce se va intinde pe o perioada de sapte luni, urmand carezultatele sa fie facute publice in primul trimestru din 2011.Recensamantul va arata care sunt cele mai aglomerate zone din tara,unde este nevoie de construirea de autostrazi.

Numarul autovehiculelor care circula zilnic pe drumurilenationale ar putea creste, pana in 2025, la 8.970 de unitati, fatade aproape 5.000 de masini in prezent, potrivit CNADNR.

"In 1985 media zilnica anuala a autovehiculelor care circulau pedrumurile nationale era de 2.421. Astazi, numarul acestora s-adublat, la 4.957. Prognozele arata ca pana in 2025 numarulautovehiculelor care se vor deplasa pe drumurile Romaniei ar putea creste pana la8.974, de aproape doua ori mai multe decat azi".

Recensamantul CNADNR se va incheia la 13 noiembrie, cu scopul dea identifica zonele cele mai intens circulate, precum si a analizacomponenta traficului, de marfa sau de persoane, care circula pereteaua de drumuri publice. Vor fi inregistrate autovehiculele carecircula pe teritoriul Romaniei, indiferent de tara in care suntinmatriculate. Astfel, 943 de posturi vor inregistra traficul pedrumurile nationale, 2.202 pe drumurile judetene si 184 pedrumurile comunale intre orele 8 si 12 si 14-18. Posturile vorinregistra traficul in zilele de 12 si 20 aprilie, 13 si 16 mai, 8,11 si 14 august, 8 octombrie, 10 si 13 noiembrie. Ultimulrecensamant a fost realizat in 2005, cand au fost inregistrate inmedie 4.150 de masini zilnic.

"Acest recensamant va fi doar o verificare a prognozelor, pentruca se cam stiu care sunt valorile de trafic. De obicei, crestereatraficului de la un recensamant la altul este de 7%", afirmaAlexandru Dobre, presedintele de onoare al Asociatiei Romane aAntreprenorilor din Constructii (ARACO). El sustine ca cresterea arfi putut fi mai mare, insa in 2009, din cauza crizei, traficul ascazut.

Ce promitea PDL in campanie

  • Finalizarea tronsoanelor de pe coridorul IV paneuropean intreNadlac si Sibiu (349 km) si intre Cernavoda-Constanta, inclusivcentura Constanta (total 74 km) la nivel de autostrada pana la2012.
  • Finantarea portiunii intre Targu Mures si Bors (254 km), dinAutostrada Transilvani (total 415 km), urmand ca pentru portiuneaintre Targu Mures si Brasov (161 km) sa fie identificate altesolutii de finantare si realizare.
  • Finalizarea tronsonului de autostrada Bucuresti-Comarnic (110km), urmand ca tronsonul Comarnic-Brasov (55 km) sa fie realizatprin concesiune cu finalizare in 2014.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO