Business Construct

Juridic: Contractele FIDIC - utopie sau realitate?

Juridic: Contractele FIDIC - utopie sau realitate?

Normele FIDIC ar fi trebuit sa impulsioneze contractele de achizitii publice, care au intampinat probleme majore in ultimii ani cum este si cazul Pasajului Baneasa

27.05.2009, 14:35 6772

 

 

Ordinul implementeaza, din pacate nu intr-o forma ideala, conditiile contractuale emise de Federatia Internationala a Inginerilor Consultanti (FIDIC), asa-numitele „carti FIDIC" . Din cele patru carti FIDIC concepute pentru anumite tipuri de proiecte (Cartea Rosie - vizand contractele pentru cladiri si lucrari ingineresti proiectate de beneficiar, Cartea Galbena - vizand contractele pentru echipamente electrice si mecanice, pentru cladiri si lucrari ingineresti proiectate de catre antreprenor, Cartea Verde - vizand forma scurta a contractului si Cartea Argintie - vizand proiectele „la cheie") Ordinul a implementat numai primele trei carti.

Implementarea a presupus intr-o prima etapa traducerea conditiilor FIDIC avand rolul conditiilor generale, urmata de etapa elaborarii unor conditii speciale obligatorii al caror scop era armonizarea conditiilor generale cu specificul dreptului romanesc. Procesul a fost finalizat prin emiterea Ordinului pentru aprobarea conditiilor generale, astfel cum au fost traduse si a conditiilor speciale.
Desigur, acest demers de implementare este laudabil si se justifica prin necesitatea de a asigura o practica unitara a autoritatilor contractante in relatia lor contractuala cu antreprenorii, necesitatea unei cat mai bune cunoasteri, atat de catre autoritatea contractanta, cat si de catre antreprenori, a mecanismelor contractuale folosite, precum si necesitatea alinierii Romaniei la instrumentele contractuale folosite la nivel international, conditiile FIDIC fiind un astfel de instrument pe care investitorii straini il cunosc si il accepta in desfasurarea activitatilor antreprenoriale. Insa, daca scopul implementarii conditiilor FIDIC este unul justificabil, modul in care s-a concretizat si rezultatul unei astfel de implementari nu sunt la adapost de critica.
Astfel, potrivit Ordinului, la incheierea unui contract de lucrari, autoritatile contractante au obligatia de a folosi atat conditiile generale, cat si conditiile speciale obligatorii. Ordinul prevede totodata ca aplicarea conditiilor generale se poate face numai prin coroborarea acestora cu prevederile conditiilor contractuale speciale, acestea cuprinzand clauze speciale derogatorii de la conditiile contractuale generale. Formularea Ordinului genereaza insa doua intrebari, indreptatite consideram noi: practicabilitatea obligatiei autoritatilor contractante de a folosi aceste conditii contractuale, pe de o parte, iar pe de alta parte, in ce masura pot autoritatile contractante sa aduca modificari conditiilor generale, in plus fata de cele speciale obligatorii.
Asa cum este formulat Ordinul, concluzionam ca autoritatile contractante au obligatia de a folosi conditiile generale asa cum sunt modificate prin conditiile speciale (potrivit principiului ca specialul deroga de la general). Un prim aspect ne retine atentia: de ce a fost nevoie sa se aprobe un set de conditii generale pe care insa autoritatea contractanta trebuie sa le coroboreze cu cele speciale ca sa obtina in final un model de contract obligatoriu, cand se putea propune de la bun inceput de catre initiatorii proiectului de implementare un model contractual consolidat?
Pentru a da un exemplu de aplicare curenta a acestor conditii contractuale: din sub-clauza 1.6. din conditiile generale autoritatea contractanta trebuie sa stearga prima fraza, aceasta cerinta fiind impusa de conditiile speciale corespunzatoare. Sau autoritatea contractanta va trebui sa inlocuiasca ea in conditiile generale termenul „proces-verbal" cu termenul „certificat". Si exemplele pot continua.
Odata discutata problema obligativitatii conditiilor FIDIC, un alt aspect ne retine atentia: pot autoritatile contractante sa aduca si alte modificari conditiilor contractuale generale in plus fata de conditiile speciale obligatorii? Intrebarea nu este lipsita de importanta.
Daca am ajunge la concluzia unui raspuns afirmativ, nu avem nicio limita trasata de Ordin in acest sens, ceea ce practic ar duce la inlaturarea caracterului obligatoriu al conditiilor si la anihilarea efectului unificator pentru practica autoritatilor contractante dorit prin emiterea Ordinului.
Formularea Ordinului de mai sus sugereaza ca autoritatile contractante nu pot aduce modificari conditiilor contractuale. Insa, in pofida celor de mai sus referitoare la obligativitatea aplicarii conditiilor asa cum au fost ele aprobate prin Ordin, datorita specificului fiecarui proiect derulat de autoritatile contractante, aplicarea unitara si nealterata a conditiilor este dificila si poate ridica probleme practice de corelare si interpretare. Pentru a da un exemplu in acest sens: conditiile generale prevad ca „beneficiarul va acorda antreprenorului dreptul de acces pe santier si punerea in posesie a tuturor partilor santierului la termenul(ele) specificat(e) in anexa la oferta. Aceste drepturi si posesii pot sa nu fie acordate in mod exclusiv antreprenorului", impunand practic o alegere in contract cu privire la caracterul exclusiv sau neexclusiv al acordarii acestor drepturi.
In sprijinul interpretarii ca initiatorii proiectului de implementare FIDIC au intentionat sa acorde o marja de apreciere pentru autoritatile contractante in modificarea conditiilor vin cateva lucruri pe care le vom detalia mai jos.
Cartile FIDIC acopera o paleta larga de situatii in functie de specificul fiecarui proiect. In acest sens FIDIC a propus o serie de recomandari pentru modificarea acestora in functie de situatiile concrete, aplicarea unitara si nealterata a cartilor FIDIC nefiind benefica din punct de vedere practic, fiind cateodata chiar imposibila.
In plus, conform informatiilor publicate pe site-ul Ministerului Finantelor Publice exista conditii speciale recomandate pentru cartile FIDIC „galbena" si „rosie", care adauga la sau modifica prevederile conditiilor.
Mai mult, Ghidul Beneficiarului pentru utilizarea Conditiilor Speciale de Contract cuprinde recomandari cu privire la anumite clauze din conditiile generale, in plus fata de conditiile speciale aprobate prin Ordin.
Ca propunere de modificare a legislatiei, obligativitatea folosirii conditiilor la incheierea de catre autoritatile contractante a contractelor de lucrari trebuie clarificata printr-o noua reglementare care sa prevada expres posibilitatea modificarii conditiilor (cu respectarea anumitor limite), pentru adaptarea contractelor la situatiile concrete, in functie de specificul fiecarui proiect.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO