Business Construct

Mobila: Turbulentele cresc, luxul rezista

Mobila: Turbulentele cresc, luxul rezista

Vanzarile de mobilier de lux nu au fost afectate de criza financiara

26.11.2008, 20:55 75

Criza financiara internationala a lovit puternic sectorul constructiilor de locuinte, insa pana in acest moment a lasat neatinse domeniile conexe cum este cel de mobilier. Desi in primele noua luni ale anului companiile active in segmentul de mobila au scapat de valtoarea crizei, totusi luna octombrie si cu precadere ultimele zile au facut jucatorii sa-si ridice anumite semne de intrebare cu privire la capacitatea pietei de a mentine ritmul de pana acum.

Este pentru prima data cand jucatorii sunt dispusi sa ia in calcul un recul spre sfarsit de an, perioada care in mod traditional aduce vanzari cu mult peste medie.
 
Luxul protejeaza firma. "Impactul asupra produselor de lux in general este minim, si ma refer la adevaratele produse de lux, nu la imitatii mai mult sau mai putin fidele unde numai forma respecta intr-o oarecare masura originalul, dar sunt folosite materiale de calitate inferioara", declara Daniel Dima, administrator al retailerului de mobilier de lux Arredare.
Arredare a fost infiintata in anul 1994 si a avut o cifra de afaceri de 0,3 milioane de euro, in timp ce in acest an este estimata atingerea pragului de 0,5 milioane de euro.
"Pentru 2009 am prevazut o dublare a cifrei de afaceri in conditiile in care am marit spatiile de expunere si am imbogatit oferta de produse mai ales pe segmentul de mobilier neoclasic", a continuat reprezentantul companiei Arredare.
In opinia lui Dima cererea pentru produsele de lux nu are cum sa dispara, chiar in conditii de recesiune. "Clientii carora ne adresam vor continua sa isi pastreze stilul de viata indiferent de situatia internationala. In ceea ce ne priveste, in acest moment dorim sa ne consolidam pozitia pe piata. Cererea de produse de calitate este in continua crestere si gusturile evolueaza intr-un trend pozitiv pentru noi", a adaugat Dima.
Desi este ferita de efectele crizei internationale, industria de lux a cunoscut si ea majorari de preturi, specifice de altfel intregii ramuri in ultimul an.
"Preturile la producator au crescut cu aproximativ 5% fata de anul 2007, dar am derulat pe toata perioada anului diverse campanii promotionale pentru a contracara efectele cresterii preturilor", a declarat administratorul companiei Arredare.
In legatura cu tendintele pe segmentul premium din anul viitor, reprezentantul Arredare spune ca nu vom asista la schimbari semnificative fata de anul acesta, in principal datorita conservatorismului romanilor.
"Vedetele anului 2008 au ramas canapelele si fotoliile pe care le comercializam cu preponderenta, si s-a dublat cererea de biblioteci din lemn masiv. Trendul international a mers spre combinatii de alb si negru, dar in Romania, majoritatea clientilor au continuat sa aleaga combinatii florale in stil baroc si a crescut cererea de mobilier din lemn masiv in nuante de nuc. Piata locala este relativ conservatoare si nu reactioneaza imediat la schimbarile de trend", spune Dima.
"Din acest motiv cred ca anul 2009 nu va aduce schimbari spectaculoase in alegerea clientilor", a declarat reprezentantul Arredare.
 
Perioada buna de dezvoltare. Desi pe segmentul mediu si scazut de pret au aparut in octombrie unele semnale de criza, jucatorii nu si-au revizuit inca planurile de extindere, fiind insa precauti. Pe de alta parte, retailerii de lux spun insa ca este un moment potrivit pentru extindere.
"Este o perioada buna de dezvoltare pentru noi, avand in vedere ca si consumatorii din Romania au inceput sa analizeze foarte bine raportul calitate/ pret", a spus Toader Dumitru, actionarul majoritar al companiei Romina Furniture, specializata in mobilierul de lux pentru copii.
Dumitru a demarat afacerea in 1996, cand a infiintat firma AXM Prod 93 SRL, ca producator de lacuri si vopsele pentru lemn si mobilier.
In anul 2001, intra pe productie, toate modelele fiind exportate numai in SUA. In 2006 pune bazele Romina Furniture in Statele Unite si lanseaza brandul Romina.
Pe piata locala intra in 2006 ca producator si distribuitor de mobilier.
"Avand in vedere ca cea mai mare parte a activitatii noastre de vanzare se desfasoara in Statele Unite, Rusia si China, cifra noastra de afaceri o calculam diferentiat. In 2007 pe pietele de export am inregistrat o cifra de afaceri de un milion de dolari, iar la sfarsitul acestui an preconizam o cifra de afaceri de 2,4 milioane de dolari. Pe piata din Romania in anul 2007 am avut o cifra de afaceri de 120.000 de euro si in acest an vizam 250.000 euro", a adaugat Toader Dumitru.
Pentru 2009, omul de afaceri mizeaza pe o crestere de 20-25% fata de 2008, in timp ce investitii importante vor fi facute in segmentul de "desfacerea a produselor, deoarece anii trecuti am investit masiv in procesul tehnologic".
Dumitrul spune ca in ultimele doua luni vanzarile companiei au avut un trend ascendent in pofida crizei internationale, lucru datorat segmentului pe care se pozitioneaza cel al clientilor cu venituri peste medie si mari.
"Nu cred ca businessul va avea de suferit. Daca totusi se va intampla asta, preconizez ca se va intampla undeva in vara anului viitor. Impactul nu va fi pe zona de desfacere, ci pe productie, deoarece furnizorii nostri vor fi afectati de criza, lucru ce poate avea un oarecare efect si asupra noastra", a mai spus Dumitru.
In legatura cu tendintele din acest an, pe partea de vanzari la nivelul Romina produsele destinate belelusilor au avut vanzari mai mari fata de cele destinate juniorilor.
"2008 a fost un an in care clientii nostri s-au indreptat catre mobilier eco. Mobilierul din lemn masiv a fost la mare cautare deorece, spre deosebire de PAL si MDF, ce contin formaldehida care cu timpul poate fi cancerigena, lemnul masiv insa, netratat nu dauneaza in niciun fel micutilor. Cromatica preferata a fost cea pe alb, albastru, rosu si natur. Preconizam ca anul ce urmeaza va continua cu aceleasi tendinte", considera Dumitru.
 
La noua luni stau bine. Pe celelalte segmente de pret, companiile care activeaza pe piata de mobila au raportat rezultate bune.
Mobexpert, liderul pietei de profil, a anuntat in primele noua luni ale anului vanzari in crestere cu 27% la nivel regional, ceea ce a urcat estimarile pentru acest an de la 10% la 15%.
Retailerul de mobilier si decoratiuni interioare IKEA a realizat in luna septembrie a acestui an vanzari in crestere cu 20% comparativ cu aceeasi luna din 2007, in conditiile in care pentru intregul an fiscal (septembrie 2008-august 2009) compania si-a bugetat o crestere de 10%.
Silvarom, un alt producator cu traditie de pe piata locala, a anuntat ca nu a resimtit pana acum in mod direct impactul crizei internatioale deoarece a avut disponibilitati in cont. Cu toate acestea, cresterea costului creditarii, unul dintre efectele crizei de peste ocean, se resimte indirect in afacerile Silvarom prin intermediul clientilor care nu vor mai avea acces facil la cumpararea de mobilier pe credit.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO