Business Construct

Retail: Retailerii au malluri la alegere

Retail: Retailerii au malluri la alegere
28.08.2008, 11:39 23

O serie de retaileri nu au avut rezultatele financiare scontate in interiorul unor centre comerciale, astfel ca alegerea viitorului mall pentru deschiderea unui magazin va fi analizata mult mai riguros. "Semnalele ca o serie de proiecte din afara Bucurestiului nu au succesul scontat au determinat o serie de retaileri sa-si reconsidere politica de expansiune. (...) Pot spune ca nu dormeam foarte bine pana am ajuns ca la Arad sa avem contracte semnate pentru mai mult de 50% din suprafata mallului, cu ancore puternice precum Cinema City sau Billa", declara recent intr-un interviu Michael Israeli, managing director si actionar al firmei Atrium Centers, care are in dezvoltare patru centre comerciale pe piata locala.
Afirmatia reflecta si mai bine faptul ca dezvoltatorii au ajuns in situatia sa "alerge" dupa chiriasi pentru a-i convinge ca au cel mai bun proiect, in conditiile in care multe orase din tara si chiar zone din Capitala sunt supra-aglomerate de proiecte aflate in faze incipiente.
Iar atragerea celor mai buni chiriasi nu este doar unul dintre factorii cei mai importanti care determina rezultatele bune ale unui centru comercial, ci si o conditie esentiala pentru obtinerea unei finantari bancare, absolut necesare pentru majoritatea dezvoltatorilor de pe piata.
Reprezentantii unuia dintre cei mai importanti jucatori de pe piata de fast-food - lantul de restaurante Kentucky Fried Chicken (KFC) - declarau recent ca
activitatea lor nu se va rezuma la extinderea in centre comerciale, desi acestea au reprezentat interes crescut pana in prezent.
"Este adevarat ca in ultimii doi ani acestea au fost cele mai bune oportunitati, dar pe viitor nu vom ramane legati de acest fenomen, intrucat nu suntem focusati numai pe acest gen de locatii", declara Gabriel Nenciu, marketing assistant al KFC Romania.
Pe masura ce o serie de proiecte nu vor reusi sa obtina un grad satisfacator de preinchiriere inca de la inceperea constructiilor, dezvoltatorii ar putea renunta la realizarea acestor centre comerciale sau vor schimba destinatia proiectelor.
Dezvoltatorii se lupta pentru atragerea unor branduri internationale care nu sunt inca pe piata locala, precum Fnac sau H&M, dar si pentru prezenta unor retaileri care au facut recent primii pasi pe piata, precum Peek & Cloppenburg, Inditex sau C&A, care se pot constitui in ancore puternice care sa atraga un flux important de vizitatori.
Pana in prezent, printre cele mai extinse branduri de imbracaminte in mallurile de pe piata locala se numara Kenvelo, Leonardo, Jolidon, Steilmann sau House of Art, fiecare dintre acestea avand in jur de 20 de magazine deschise in cadrul centrelor comerciale de pe piata locala.
Acest gen de retaileri au o politica de expansiune agresiva, care este conditionata, de obicei, de chiriile prea mari practicate de unii dezvoltatori sau de indisponibilitatea unor spatii de dimensiuni mari.
"Este cel mai modern comert si trebuia sa intram in toate proiectele mari. Dorim sa fim prezenti in toate, pentru ca aceste locatii ne permit dezvoltarea pe suprafete mari, ceea ce locatiile stradale nu ne poate oferi", declara recent Gratian Ivan, director comercial al Leonardo.
Piata locala a centrelor comerciale este una dintre cele mai efervescente din Europa, pe fondul numarului mic de spatii comerciale moderne existente si al strategiilor de extindere a retailerilor nationali si internationali, in conditiile in care orase precum Craiova, Galati sau Ploiesti nu au pana in prezent niciun centru comercial modern finalizat.
Pana la sfarsitul acestui an numarul centrelor comerciale de pe piata va sari de 40 de unitati, iar pana in 2010 stocul ar putea ajunge la 70 de centre comerciale, potrivit planurilor anuntate de dezvoltatorii de pe piata locala.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO