Business Construct

Un SPA, două SPA-uri, 20. GALERIE FOTO

Un SPA, două SPA-uri, 20

Preţurile serviciilor la SPA încep de la 75-100 de lei pentru un masaj de 30 de minute, în timp ce abonamentele încep de la 500 de euro pentru un an şi pot sări de 1.000 de euro, în funcţie de serviciile incluse Liliana Paraipan, Eden Spa: Există în jur de 25 de centre SPA în ţară şi multe proiecte în derulare. Se poate vorbi despre efervescenţă în acest sector.

Autor: Ioana David

24.05.2011, 23:38 420

Cel puţin două centre de relaxare au fost finalizate de laînceputul anului doar în Bu­cureşti. Semnalul este pozitiv şidemonstrează că proprietarii au simiţit din nou gustul profiturilorcare se pot face din SPA, deoarece o astfel de unitate poate intrape profit operaţional încă din primul an, iar marja medie sare de10%.

Chiar dacă cei care s-au încumetat să investească într-oastfel unitate nu sunt foarte mulţi, niciunul nu pare să regrete,iar cea mai bună dovadă o reprezintă planurile de extindere.Teoretic, SPA-urile includ terapiile care au la bază apa, respectivhidromasajul, sauna, piscina sau tipuri diferite de duşuri, însă înpractică centrele mai au şi fitness, masaj sau salină.


CINE, CÂND, UNDE. În România există în jur de 25de centre SPA, "în adevăratul sens al cuvântului", după cumestimează Liliana Paraipan, cea care controlează afacerea EdenSpa.

Compania deţine centrul propriu din zona Pri­măverii, care seîntinde pe o suprafaţă de circa 350 de metri pătraţi, o unitate încadrul Grand Hotel Continental, hotelul de pe Calea Victorieideţinut de omul de afaceri Radu Enache, dar operează şi unitateadin cadrul ansamblului rezidenţial Orhideea Gardens. În afaraBucureştiului, Eden Spa operează un centru de relaxare în cadrulhotelului Hilton din Sibiu.

Două dintre cele patru centre au fost deschise chiar în acestan, respectiv cele din hotelul Continental şi din Orhideea Gardens,proiecte care au însă numeroase diferenţe. Locaţia din hotelul luiRadu Enache este mai mică, astfel că a implicat o investiţie de75.000 de euro, ţinând cont că acest spa nu are piscină şi a fost ocompletare a facilităţilor deja existente.

Pe de altă parte, centrul deschis în proiectul Orhideea Gardens,dezvoltat de omul de afaceri Daniel Piţurlea, a implicat oinvestiţie de trei milioane de euro, iar aşteptările privindveniturile sunt pe măsură: un milion de euro în primul an deactivitate.

Reprezentanţii Eden Spa îl creditează că fiind cel mai marecentru din Capitală în condiţiile în care se întinde pe o suprafaţăde 3.000 de metri pătraţi şi include mai multe camere de relaxare,salină, un spaţiu pentru SPA party, cadă cu hidromasaj, mai multecamere de masaj, piscină şi săli de fitness cu zeci de aparate."Există în jur de 25 de centre SPA în ţară. Există şi multeproiecte în derulare. Se poate vorbi despre efervescenţă în acestsector", a spus Liliana Paraipan. Ea admite că unele proiecte aufost blocate de criză, dar unele au repornit, astfel că estimeazăcă sunt în jur de 15-20 de proiecte care ar putea fi inaugurate înperioada următoare.

Pe lângă Eden Spa, în această industrie a mai investit şi ŞtefanJianu, proprietar al centrelor Bali Spa din cadrul HoteluluiRadisson Blu (Bucureşti) şi din localitatea Cornu (Prahova).

Printre hotelurile care au dezvoltat centre SPA se numărăunitatea de patru stele Cocor din staţiunea Neptun (deţinut defirma Cocor Turism), hotelul de patru stele Europa din Eforie Nord(deţinut de omul de afaceri George Copos), hotelul de cinci steleVega (al omului de afaceri Gabriel Comănescu), dar şi hotelurileMarriott (parte din lanţul american Marriott International,controlat pe piaţa locală de Societatea Companiilor HoteliereGrand), Radisson din Capitală (deţinut de compania BucureştiTurism) sau Hilton din Sibiu (deţinut de Nicolae Minea).

Preţurile serviciilor la SPA încep de la 75-100 de lei pentru unmasaj de 30 de minute, în timp ce abonamentele încep de la 500 deeuro pentru un an şi pot sări de 1.000 de euro, în funcţie deserviciile incluse.


O NIŞĂ ÎN DEZVOLTARE. "Piaţa este la început",spune Liliana Parapain, care adaugă că anul trecut Eden SpaPrimăverii a avut încasări de 300.000 de

euro, în timp ce media lunară a clienţilor a fost de 600 deoameni. 35% din încasări au fost reprezentate de cadouri, iarnumărul bărbăţilor care frecventează astel de centre a crescut înultimul timp.

"Merg la SPA de câteva ori pe an", spune Alexandru V. DinBucureşti, care câştigă peste 1.500 de euro net pe lună şi carecheltuieşte aproape 100 de euro la fiecare vizită.

Dimenisunea medie a unui spa în România este de 500-600 de metripătraţi, iar investiţia este de 1.000 - 1.500 de euro pe metrupătrat, în timp ce numărul de angajaţi se ridică la 10-20 deoameni, în funcţie de dimensiune şi grad de ocupare.

Paraipan a deschis primul SPA propriu în 2005, după ce anteriora lucrat în domeniul financiar, investiţia iniţială fiind de200.000 de euro.

"Până acum investiţiile în centrele existente pot fi estimate lapeste 20 de milioane de euro, însă proiectele anunţate ar puteadubla această sumă", a adăugat reprezentanta Eden Spa. Operatorulcentrelor de relaxare lucrează cu o marjă a profitului operaţionalde 10-15%, însă proprietara este de părere că un astfel de centrupoate să intre pe profit încă din primul an de activitate.

Ca şi concept, spa-ul se adresează oamenilor cu venituri pestemedie, iar în ultimii ani tarifele au crescut. "Piaţa oferăoportunităţi dar şi resursele naturale ne ajută", a mai spusParaipan. Întrebată dacă are de gând să se extindă în afara ţării,ea a spus că "de visat, visează oricine".


AVANTAJOS PENTRU UN HOTEL. Pentru o unitatehotelieră care deţine un SPA prinicipaul avantaj este reprezentatde creşterea traficului, dar combinarea spa-ului cu unitateahotelieră are efecte benefice de ambele părţi.

"Dacă acel Spa devine pentru hotel «Unique Selling Proposition»,atunci hotelul are atractivitate mai mare decât concurenţa şi,consecutiv, şi un grad de ocupare mai mare şi încasări mai mari dincazare şi alte servicii, nu numai un centru separat de profit înSpa-ul propriu-zis", a spus Ştefan Jianu, care deţine centrul SPAdin cadrul Radisson Blu din Capitală, dar şi Bali Spa din Cornu.Jianu mai deţine şi centrul medical ProEstetica, dar şi ClinicaPro. Investiţiile pe care le-a derulat până acum sunt de circa400.000 de euro, din care aproximativ jumătate a reprezentatbugetul pentru Bali Spa Cornu.

"Extinderea a fost întârziată din cauza crizei, dar anul acestavom mai deschide un Complex Spa în Bucureşti şi suntem în discuţieşi cu un hotel din provincie pentru o franciza Bali Spa", a adăugatJianu, fără a oferi mai multe informaţii în acest sens.

Centrele Bali Spa au rulat anul trecut afaceri de jumătate demilion de euro, însă în 2011 şi-a bugetat un avans de 20% alveniturilor.

În ceea ce priveşte timpul de recuperare a investiţiilor, Jianuvorbeşte de o perioadă de cinci ani, în timp ce Liliana Paraipan dela Eden Spa este de părere că recuperarea banilor investiţi sepoate face în 3-4 ani. În cadrul centrelor Spa deja existentesingura certitudine este că o locaţie bine aleasă şi o promovareminimă pot aduce un profit semnificativ încă din primul an.

Numărul mic al acestor centre şi localizarea lor în Capitală,oraş care atrage preponderent turism de afaceri, a făcut caSPA-urile locale să nu devină o destinaţie pentru străini, însălucrurile s-ar putea schimba în viitor.

Iar operatorii au ţinut cont şi de acest aspect atunci când s-audecis să pornească la drum. Cert este că de câţiva ani a început săse vorbească şi pe plan local de o "piaţă a SPA-urilor", chiar dacămarile centre rămân deocamdată în Europa Occidentală.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO