Business Construct

Utilaje: Miza pe extindere

Utilaje: Miza pe extindere

Spre deosebire de anii trecuti, clientii care vor sa achizitioneze un motoferastrau sau un alt fel de unealta se uita mai intai la calitate si dupa aceea la pret

29.10.2008, 15:40 27

Andreas Stihl Motounelte, subsidiara locala al producatorului german de motoutilaje Stihl, va extinde centrul de logistica si de vanzari din Otopeni (Ilfov) cu inca 1.000 de metri patrati in urmatorii doi ani, pentru a sustine cresterea businessului.

"Centrul de depozitare pe care l-am construit in 2005 va suporta o extindere, pentru a putea sustine strategia de dezvoltarea a companiei. Am gandit necesarul de teren si chiar amplasarea cladirii avand in minte dezvoltarea ulterioara a companiei pentru urmatorii cinci ani", declara Ioan Mezei, directorul general al Andreas Stihl Motounelte. El mentioneaza ca vor fi efectuate studii de specialitate pentru a se stabili cu exactitate suprafata de extindere. "Cel mai probabil, depozitul central se va mari cu inca 1.000 de metri patrati", spune Mezei.
Centrul de logistica si vanzari al companiei a fost inaugurat in 2005 si are 3.000 de metri patrati spatiu util construit. Constructia actuala cuprinde spatii de depozitare, spatii de birouri si un centru de expunere, dar si spatii dedicate atat pregatiri propriilor angajati, cat si pentru instruirea salariatiilor firmelor partenere.
Investitiile necesare deschiderii centrului din Otopeni s-au ridicat la circa 3 milioane de euro, pana in prezent compania investind in Romania peste 5 mil. euro. Mezei nu a dorit sa precizeze la cat se vor ridica investitiile in extinderea centrului actual.

Afaceri de 28 mil. euro in 2008. Pentru anul in curs, Andreas Stihl Motounelte si-a bugetat afaceri de 28 de milioane de euro, in crestere cu 20% fata de 2007, cand a inregistrat o cifra de afaceri de 23,3 de milioane de euro si un profit net de 4,8 milioane de euro.
"Avansul afacerilor din acest an se va datora unei cresteri naturale a pietei, precum si dezvoltarii unor grupe de produse cu potential pe termen mediu si lung", spune Mezei. Aproximativ 50% din cifra de afaceri a companiei pe plan local este data de vanzarea de motoferastraie si produse asociate acestora. Majoritatea clientilor companiei este reprezentata de consumatorii finali. "Unii dintre angajatii companiilor din industria de exploatare forestiera isi aleg singuri unealta si se angajeaza impreuna cu aceasta", spune Mezei.
Chiar daca investitia initiala intr-o astfel de unealta este ridicata, amortizarea costurilor se poate face si in sase luni, in functie de cat de performant este produsul si gradul de instruire al clientului. Desfacerea produselor Stihl catre consumatorii individuali se face prin intermediul unor distribuitori specializati ce asigura service-ul, dar si instruirea clientilor. Spre deosebire de anii trecuti, clientii care vor sa achizitioneze un motoferastrau sau un alt fel de unealta se uita mai intai la calitatea produsului (functionalitati, fiabilitate, siguranta) si dupa aceea la pret. "Daca nivelul calitativ este evident, consumatorii individuali sunt dispusi sa plateasca mai mult", spune Mezei.
Chiar daca piata motoutilajelor este relativ noua in Romania, de-abia dupa 1995 capatand o mai mare deschidere catre consumator, consumatorii au inceput sa devina din ce in ce mai profesionisti . "Veniturile populatiei au crescut, iar timpul a devenit o resursa din ce in ce mai pretioasa. De asemenea, foarte multe persoane au ales sa se mute de la bloc la casa si sa foloseasca neintensiv uneltele. Toate aceste lucruri favorizeaza dezvoltarea pietei de profil, cat si gradul de profesionalizare al consumatorului", subliniaza directorul general al Andreas Stihl Motounelte.
Vanzarile companiei depind si de specificul sezonier al uneltelor, in functie de grupa de produse din care face parte. "De exemplu, in cazul motoferastraielor, cele mai mari vanzari se inregistreaza toamna si iarna, in vreme ce motocoasele sau utilajele de intretinut gradina au cele mai bune perioade de vanzare centrate pe lunile de vara", mai spune Mezei. Grupul Stihl este unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata mondiala a motoutilajelor, cu afaceri anuale de circa doua miliarde de euro. Printre concurentii nemtilor de pe piata locala se afla Machita sau Husqvarna.
Compania si-a inceput activitatea in Romania in 1997 cu 10 angajati si 40 de parteneri de distributie, in prezent Stihl avand o retea nationala de 200 de distribuitori autorizati si 22 de angajati full-time.
 
Cum se va dezvolta piata locala. In vreme ce motoferastraiele si produsele asociate acestora, cum ar fi lanturile sau sinele, reprezinta aproximativ 60% din totalul pietei de motoutilaje, utilajele de ingrijit gradina, in special masinile de tuns iarba, inregistreaza vanzari reduse. Spre deosebire de piata locala a utilajelor de ingrijit gradina, care este foarte putin dezvoltata, in statele vestice cererea pentru astfel de produse este mult mai mare, pentru ca exista o anumita traditie in acest sens, o cultura, similara cu pasiunea americanilor pentru intretinerea gazonului din fata casei.
Cu toate acestea, lucrurile se vor schimba in viitorul apropiat, atat datorita migratiei populatiei de la bloc catre casa, cat si faptului ca tot mai multi oameni prefera sa detina propriile unelte, decat sa imprumute de la cunostinte.
Piata locala are una dintre cele mai mari cresteri din regiune, insa se afla cu mult in urma unor piete precum Polonia, Cehia sau Ungaria, insa ritmul de evolutie este mai ridicat, ceea ce inseamna ca ceea ce s-a facut la ei in zece ani la noi ar putea dura cinci sau sase ani, potrivit reprezentantilor Stihl.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO