Business Hi-Tech

Airbus si Boeing, umar la umar in cursa e-mail aer-sol

18.06.2001, 00:00 14



Fiecare dintre noi a calatorit, probabil, cel putin o data cu avionul. In ultimii 20 de ani, printre anunturile facute la bordul oricarei aeronave, insotitorii de zbor "strecoara" si faptul ca in timpul zborului, folosirea oricarui tip de echipament electronic (telefon mobil, laptop, gadget) este strict interzisa. Suparator, nu-i asa, mai ales in cazul in care afacerile tale depind de un telefon, un e-mail sau un fax.

Grupul aerospatial Airbus a anuntat, la sfarsitul saptamanii trecute, ca a cumparat 30% din actiunile producatorului american de echipamente pentru acces Internet Tenzing Communications.

Prin produsele Tenzing, compania va oferi pasagerilor aeronavelor Airbus servicii de e-mail, Internet si televiziune in timpul zborului, prin intermediul unui server si comunicatii prin satelit. La inceputul acestei luni, valoarea totala a companiei Tenzing a fost evaluata de Airbus la 148 de milioane de dolari.

Spre deosebire de celelalte proiecte de acest tip, solutiile Tenzing ofera servicii de telecomunicatii prin intermediul unui server situat la bordul avionului, la care calatorii isi pot conecta propriile echipamente electronice.

Mesajele e-mail sunt preluate de server, care le transmite prin intermediul satelitilor catre statiile terestre. Potrivit unui comunicat Tenzing, transmisiile e-mail vor fi initial narrow-band (acces la o viteza de 9,6 kbps, echivalent cu tehnologia GSM), disponibile la un pret de 4,95 dolari pentru trafic nelimitat, in cadrul zborurilor de pe continentul nord-american.

De asemenea, pentru fiecare pagina de text, transmisa sau receptionata, calatorii vor plati 50 de centi. Pentru vizualizarea paginilor Internet, pretul nu a fost deocamdata comunicat.

Pana acum, Tenzing a semnat contracte de colaborare cu Singapore Airlines, Virgin Atlantic, Cathay Pacific si Air Canada, in cadrul carora compania americana va oferi servicii Internet la bordul aeronavelor celor patru firme de transport.

Tenzing si Air Canada au lansat, in urma cu aproximativ sase luni, un program-pilot prin care ofereau calatorilor servicii de e-mail la bordul a cinci aeronave ale companiei canadiene.

Prin aceasta initiativa, Airbus va concura umar-la-umar cu concurentul sau Boeing Co., care a anuntat la randu-i o alianta cu trei dintre cele mai mari companii de transport aerian din Statele Unite.



Boeing ofera in avion ceai, cafea si comunicatii in banda larga

Compania americana Boeing a anuntat, tot saptamana trecuta, ca va infiinta impreuna cu American Airlines, United Airlines si Delta Air Lines o companie ce va dezvolta serviciul de comunicatii in banda larga Connexion by Boeing.

Sistemul dezvoltat de Boeing, va furniza, incepand cu a doua jumatate a anului viitor, servicii broad-band pe un numar de 10 avioane, tinta companiilor fiind ca in urmatorii patru ani, comunicatiile rapide si accesul Internet sa fie implementate pe toate cele aproximativ 1.500 de aeronave in serviciu.

Pana acum, Connexion are 11 clienti - mari companii internationale - care si-au echipat jet-urile private cu echipamentele Boeing. Serviciul utilizeaza o retea de 11 sateliti, lansati pentru Departamentul de Aparare al SUA, transpondere Loral Skynet si foloseste banda de frecventa 12 - 14 GHz.

Pentru Connexion, cu echipamentele furnizate de Boeing se vor construi retele LAN la bordul aeronavelor, ratele de transmisie fiind de 20 Mbps pentru download si 1,5 Mbps pentru upload.

Potrivit studiilor efectuate de Boeing, 48% dintre cei ce calatoresc cu avionul in Statele Unite sunt oameni de afaceri, iar aproximativ 70% dintre acestia isi iau in aeronave laptop-ul. De aceea, compania americana crede ca serviciile Internet la bordul avionului vor avea succes.



Piata Internetului la inaltime

Potrivit estimarilor Boeing, piata potentiala pentru serviciile Internet in avion este "uriasa": aproximativ 40 de miliarde de dolari, in 2009.

In ring se afla, in Statele Unite, trei grupuri care se lupta pentru o parte din aceasta piata. Pe de o parte, Connexion, care are este sustinut de toata forta grupului Boeing si care foloseste tehnologie dezvoltata de industria americana de aparare.

De partea cealalta se afla Tenzing Communications si Inflightonline. Cele doua companii au luat insa, potrivit analistilor, un mic avans fata de Boeing, deoarece ofera solutii Internet la preturi mai mici decat gigantul industriei aerospatiale.

Intrebarea, ce poate tine loc de concluzie, este insa daca cei ce vor acces Internet in avion vor opta pentru serviciile Connexion - broad-band, viteza comparabila cu telecomunicatiile prin cablu, pret 20 de dolari pe ora de conectare - sau vor alege variantele mai ieftine, de aproximativ 500 de ori mai incete, dar de patru ori mai ieftine?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO