Business Hi-Tech

Alternative la Google si Yahoo pe piata online

01.03.2007, 18:21 25

In batalia cu Yahoo pentru dominatia pietei publicitatii online, Google a reusit sa fie mereu numarul unu, scrie New York Times.
Insa in lupta pe segmentul reclamelor contextuale - acele link-uri sponsorizate care apar pe marginea articolelor - ambele companii sunt amenintate de Quigo Technologies, o agentie din New York care se prezinta ca o alternativa viabila la gigantii Google si Yahoo.
In ultimul an si jumatate, o serie de site-uri media precum ESPN.com, FoxNews.com si cele 17 site-uri ale Cox Newspapers au incetat sa foloseasca serviciile Google si Yahoo, apeland la Quigo.
Serviciile oferite de Quigo se pot caracteriza in doua cuvinte: transparenta si control. Persoanele care doresc sa-si promoveze afacerea platesc Yahoo si Google pentru amplasarea contextuala a unei reclame pe o varietate de pagini de Internet, dar nu pot decide unde in articol vor aparea aceste reclame sau lista de site-uri pe care vor aparea.
Quigo le ofera companiilor nu numai lista site-urilor unde apar reclamele, ci si posibilitatea de a cumpara spatiu publicitar pe un anume site sau pe anumite pagini ale unui site. Quigo permite de asemenea companiilor media precum ESPN.com si FoxNews.com sa-si gestioneze relatia cu firmele care cumpara spatii publicitare. Desi Quigo ramane un adversar mic, cu o cota de doar 10% din piata reclamelor contextuale, agentia a reusit sa convinga Google sa-si revizuiasca in viitorul apropiat modul in care comercializeaza link-urile sponsorizate.
Miza este o cota cat mai mare din piata reclamelor online, in care companiile media traditionale incearca sa obtina profit in urma fiecarui pixel al paginii de Internet. Conform firmei de cercetare eMarketer, anul trecut, reclamele contextuale au generat venituri totalizand 2 miliarde de dolari (1,59 miliarde de euro), adica 13% din cheltuielile publicitare online. Aproximativ 60% din aceasta suma a intrat in conturile Google, a precizat David Hallerman, analist la eMarketer.
Un aspect important al ofertei Quigo este faptul ca va permite publicatiilor sa gestioneze relatia cu companiile care cumpara spatiu publicitar. "Castigam multa cota de piata", a declarat Michael Yavonditte, directorul executiv al companiei. "A devenit o industrie de miliarde de dolari cu un lider necontestat. Exista insa oportunitatea ca si alte companii sa se remarce", a adaugat Yavonditte.
Modul de functionare al publicitatii contextuale este simplu - Google si Yahoo incarca reclame pe sute de mii de site-uri, dar nu comunica firmelor exact site-urile pe care se pot viziona reclamele. In schimb, acestea pot achizitiona cuvinte-cheie pe numeroasele pagini din retelele gigantilor, care includ si site-urile unor companii media importante.
Este ca si cum o companie cumpara spatiu publicitar pe 100 de canale nationale de televiziune, dar nu este anuntata cand ruleaza relcamele. Google si Yahoo sustin ca aceasta informatie este irelevanta, avand in vedere ca firmele platesc numai atunci cand o reclama este accesata.
Atat Google, cat si Yahoo submineaza incursiunile Quigo pe piata. Emily Fox, purtator de cuvant Yahoo, a precizat ca in afara de ESPN, compania nu cunoaste alti clienti pe care sa ii fi pierdut in favoarea Quigo. Kim Malone, director de vanzari si operatiuni Google AdSense, a declarat ca firma nu-si face griji in privinta Quigo. Google insa, a anuntat ca este pregatita sa schimbe serviciul AdSense, astfel incat sa adopte abordarea Quigo - o miscare neobisnuita pentru o companie care de obicei isi impune punctul de vedere in fiecare aspect al afacerilor.
In urmatoarele luni, rapoartele Google vor mentiona site-urile unde apare fiecare reclama in parte, a declarat Malone, adaugand ca firmele care achizitioneaza spatiu publicitar vor putea sa liciteze pentru reclame contextuale pe anumite site-uri, in loc sa liciteze pentru cuvinte cheie - care apar pe intreaga retea Google.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO