Business Hi-Tech

Analistii conchid la Photokina: cursa nebuneasca a megapixelilor continua

04.10.2006, 18:55 17

In acest an camerele foto cu o rezolutie de trei magapixeli devin istorie, facandu-le loc celor cu performante duble.
Principalii jucatori din industria camerelor foto digitale nu vor incetini ritmul lansarilor de noi aparate care asigura rezolutii din ce in ce mai mari ale fotografiilor. Intr-o cursa acerba pentru atragerea clientilor pe o piata in care competitia este din ce in ce mai dura, unii jucatori sunt nevoiti chiar sa iasa din business - au estimat analisti si reprezentanti ai producatorilor, aflati saptamana trecuta la Photokina, care a devenit pentru cateva zile capitala mondiala a industriei foto digitale.
Evenimentul desfasurat in Cologne, langa Koln, pe o suprafata uriasa, a ajuns in acest an la cea mai mare dezvoltare - circa 160.000 de vizitatori si peste 1.600 de expozanti din 50 de tari, data fiind expansiunea industriei camerelor foto digitale.
Chiar daca industria se afla sub presiunea unei concurente uriase, fapt care a determinat, spre exemplu, nume mari precum Kyocera sau Konica Minolta sa iasa din joc, perspectivele sunt in continuare unele optimiste, din punctul de vedere al vanzarilor. Acest lucru nu va fi valabil pentru toti jucatorii din industrie. "In urmatoarele 18 luni, alte companii vor disparea de pe piata camerelor foto digitale", estimeaza compania IDC, fara a da indicii suplimentare despre companiile ce ar putea fi fortate sa ia aceasta decizie.
Anul trecut a fost cel mai fast pentru industria fotografiei digitale, numarul de camere foto digitale vandute - aproape 100 de milioane - depasind recordul de vanzari inregistrat in istorie de camerele foto analogice - 70 de milioane, in anul 2000.
Conform IDC, anul trecut numarul total de camere foto digitale vandute a fost de 93,7 milioane de unitati, primele pozitii fiind ocupate de Canon (16,2 mil. camere foto digitale vandute), Sony (14 mil.), Kodak (13,1 mil.), Olympus (9,1 mil.), Nikon (8,7 mil.), Fuji (7,3 mil.) si HP (4,2 mil.). Pentru anul 2008, IDC estimeaza ca vor fi vandute 111 milioane de camere foto digitale.
In ce priveste piata Europei Occidentale, in prima jumatate a acestui an vanzarile au avansat cu noua procente, la 12,8 milioane de unitati, primele trei pozitii fiind ocupate de Canon (cu 17% din piata), Sony (12%) si Nikon (10%). "Canon, liderul de piata, a fost numarul unu in 9 tari europene in timp ce Sony s-a clasat pe primul loc, ca numar de unitati vandute, in alte patru tari. O evolutie interesanta este ascensiunea Samsung in Top 10, pe locul sapte", a comentat Paul Withington, analist la compania de analiza IDC. El a declarat ca in acest an vanzarile totale de camere foto digitale din vestul Europei se vor ridica la 29 de milioane de unitati, in crestere cu 7% fata de anul trecut. Analistii IDC afirma, pe de alta parte, ca anul viitor va fi ultimul de crestere pentru piata de camere foto digitale din Europa Occidentala.
IDC nu a prezentat date referitoare la piata din Romania. Insa, conform unor estimari, piata locala de camere foto digitale din Romania va inregistra in tot acest an un volum de vanzari mai mic decat cel inregistrat la sase luni in Ucraina.
"Un studiu oficial nu exista in acest segment, dar pe baza datelor proprii, estimam ca piata a fost de 110.000 de unitati pentru 2005, ceea ce ar insemna o valoare a pietei intre 17 si 19 milioane de euro", a spus anterior pentru ZF Costel Grozav, directorul general al BenQ Romania. El estimeaza pentru acest an vanzari de peste 170.000 de unitati. Piata de camere foto din aceasta regiune este dominata in prezent de Rusia, Polonia si Cehia.
Compania estimeaza, pe baza datelor la sase luni, ca Ucraina ar putea detrona curand Cehia din top 3, dupa ce numarul de unitati livrate a ajuns in prima jumatate a acestui an la 224.000, crescand cu 68% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Cu toate oportunitatile pe care le va furniza estul Europei, volumele inca mici si maturizarea pietei din Europa Occidentala, odata cu depasirea pragului de 40% al penetrarii camerelor foto digitale, ii fac pe producatori mult mai atenti la preferintele si intentiile consumatorilor.
Conform IDC, care a realizat studii privind intentiile consumatorilor de inlocuire a camerelor pe care le detin, circa 27% dintre acestia intentioneaza sa-si cumpere un alt aparat foto in urmatorii doi ani. Aproximativ 35% nu stiu cand isi vor cumpara o noua camera foto, iar 7% afirma ca nu-si vor lua niciodata o alta unitate. "Rezultatele sunt totusi incurajatoare, mai ales pentru ca numarul celor care spun ca nu-si vor lua niciodata o alta camera foto a scazut la jumatate fata de anul 2004", a spus Cristopher Chute, Research Manager la compania de analiza IDC.
"Cursa megapixelilor va continua, pentru ca acesta este primul criteriu dupa care clientii iau decizia de achizitie a unei camere foto", a adaugat Cristopher Chute.
Megapixelul este o unitate de masurare a rezolutiei unei fotografii si reprezinta abilitatea unei camere foto de a inregistra detalii ale unui peisaj, portret etc. Cu cat o camera foto are mai multi megapixeli, cu atat mai multe detalii sunt "prinse" intr-o imagine si pot fi marite fara a-si pierde claritatea.
Conform analistului IDC, principalele criterii dupa care se orienteaza clientii atunci cand vor sa cumpere o camera foto digitala sunt numarul de megapixeli (in proportie de 85%), zoom-ul optic (79%) si functiile de stabilizare a imaginilor "care elimina sau reduc semnificativ erorile cauzate de miscarea aparatului in timp ce este facuta o poza" (75%). Aceasta "obsesie" a consumatorilor pentru megapixeli se vede de altfel in piata: conform IDC, in acest an camerele foto cu o rezolutie de numai 3 megapixeli (MP) vor disparea de pe piata, facandu-le loc celor cu o rezolutie dubla, de 6 MP, care isi vor creste cota de piata pana in 2009, an in care camerele foto de 8 MP vor domina piata. "Pretul per megapixel a scazut considerabil, astfel ca acum o camera foto de 6 MP are pretul pe care il avea cu ani in urma o camera de 3 MP", a declarat Cristopher Chute.
Conform unui studiu realizat de IDC, piata camerelor foto digitale este dominata de femei, care au reprezentat anul trecut circa 60% din totalul cumparatorilor, cu 6% mai mult decat in anul 2004. O veste buna pentru industrie este si aceea ca, din numarul total al celor care isi cumpara o camera foto digitala, circa 85% intentioneaza sa cumpere ulterior si accesorii foto.
De asemenea, analistii sustin ca, in ciuda temerilor exprimate de industrie, numarul tot mai mare de camere foto incluse in telefoanele mobile nu ameninta piata camerelor foto digitale. "Numarul de telefoane mobile cu camere foto de 3 MP livrate in Europa Occidentala va creste considerabil, pana la aproximativ 75 de milioane de unitati, in 2010, dar acestea nu vor ajunge sa inlocuiasca aparatele foto", sustine Paul Withington. El spune ca pana in 2009 numarul de telefoane mobile cu camere foto digitale de 2 MP va ajunge la vanzari de 100 de milioane de unitati.
Opinia sa este impartasita si de reprezentanti ai producatorilor, care afirma ca telefoanele mobile cu camera nu fac altceva decat sa creasca apetitul consumatorilor pentru fotografia digitala. "Multi consumatori care folosesc ca prima camera digitala pe cea integrata in telefonul mobil prind abia astfel gustul fotografiei digitale. Iar pe masura ce o folosesc, ei vor sfarsi, in cele mai multe cazuri, prin achizitia unei camere foto digitale, care le va asigura o calitate superioara a imaginilor", spunea un oficial al companiei Canon.
Daca femeile sunt, intr-un mod surprinzator, cele mai active cumparatoare de camere foto digitale, nu doar producatorii acestor aparate au motive sa fie incantanti de acest lucru. Conform IDC, pe langa faptul ca sunt cele care cumpara cele mai multe camere foto, femeile sunt si cele care tiparesc cele mai multe asemenea imagini. Circa 68% dintre femei, si doar 38% dintre barbati aleg sa tipareasca absolut toate imaginile pe care le realizeaza cu o camera foto digitala, arata studiul citat " fapt ce face din femei clientul favorit al industriei foto digitale si al imprimantelor specializate. Per total, numarul celor care prefera sa-si tipareasca pozele a crescut anul acesta la 64% din numarul posesorilor de camere foto digitale. Conform IDC, anul acesta numarul total de poze tiparite in acest an va fi de 39 de miliarde, cifra urmand sa ajunga pana in 2009 la 152 de miliarde.
Piata imprimantelor si multifunctionalelor specializate in tiparirea fotografiilor, si care pot functiona independent de un calculator personal, a ajuns la 1,02 miliarde de dolari (aproximativ 850 de milioane de euro) in prima jumatate a acestui an, doar pe piata Europei de Vest, conform IDC. HP este lider pe aceasta piata, cu o cota de 32,4%, urmat de Canon si Epson. "HP si Canon isi consolideaza pozitia pe aceasta piata, in timp ce Epson creste puternic. De asemenea, interesant este ca din top a iesit Kodak, in ce priveste piata din vestul Europei", a spus Leigh Worthing, analist la IDC.
Photokina a atras un numar mare de vizitatori si din cauza schimbarii de strategie a producatorilor, care au limitat la minimum numarul de produse lansate in cadrul targului. Astfel, au calculat producatorii, distribuitorii, retailerii si consumatorii au avut un interes mult mai mare sa ajunga la targ pentru a vedea noile produse, cum functioneaza acestea si pentru a face si comenzi.
De altfel, pentru a atrage vizitatori, atat organizatorii targului, cat si expozantii nu au precupetit niciun efort pentru a-si atrage clienti. Sute, daca nu chiar mii de aparate foto "de la cele mai ieftine pana la cele mai scumpe aparate de uz profesional au fost puse la dispozitia vizitatorilor care au putut vedea cum e sa faci poze cu camere de mii de euro". La standurile principalilor producatori, Canon, Sony, Kodak, sute de oameni s-au inghesuit pentru a testa noile camere foto digitale. Producatorii nu au omis faptul ca trebuie sa existe si subiecte pe care sa fie "incercate" aparatele foto, astfel ca zeci de modele feminine, intre care si o "Marilyn Monroe", au stat ore intregi in standuri, lasandu-se fotografiate de cei care avea la indemana un aparat foto. Nikonienii, un grup de fani ai brandului Nikon, au fost cei mai "excentrici", aducand la stand un model nud, care a fost si el fotografiat de oricine a dorit acest lucru. In acelasi ritm s-au inscris si producatorii de imprimante, care au facut mii de demonstratii ale calitatilor produselor, tiparind fotografii digitale facute pe loc.
Organizatorii au adus si ei intr-un spatiu aflat intre halele expozitiei mai multi vulturi si acvile, care au fost, de asemenea, la dispozitia vizitatorilor dornici sa-si incerce abilitatile si aparatele foto. O abordare demna pentru supranumele de capitala mondiala a fotografiei, atribuit pentru cateva zile pe an localitatii germane.

Atractiile Photokina
Camera foto Seitz 6x17 Digital, care produce imagini panoramice la o rezolutie de 160 de magapixeli (MP)
Telefonul mobil Nokia N95, care are o camera foto cu o rezolutie de 5 MP, si care este practic un computer cu buzunar, cu functii de conectare wireless la Internet si antena GPS
JOBO Giga Vu Pro Evolution, un echipament care permite vizualizarea imaginilor digitale, receptionate de la camere foto dotate printr-un adaptor special
Olympus E-400, camera foto D-SLR cu cele mai mici dimensiuni din lume
O tehnologie lansata de Epson, care permite mentinerea claritatii imaginilor tiparite timp de 200 de ani
Camera foto Canon PowerShot G7, cu un senzor de 10 MP, cu un zoom optic 6x, cu o tehnologie de detectare a figurii umane si functii de tiparire wireless
Un card de memorie SD cu o capacitate de 4GB, lansat de SanDisk, care poate stoca pana la 2.000 de fotografii de inalta rezolutie

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO