Business Hi-Tech

Apple, in disputa cu industria muzicala

10.07.2007, 19:35 12

Apple detine peste 80% din afacerile legale cu muzica digitala, iar pe masura ce vanzarile cresc si relatia cu firma condusa de Steve Jobs (foto) e tot mai agitata.
Revolta Universal Music impotriva Apple ar putea anticipa o perioada de tensiune din ce in ce mai mare intre creatorii celebrului iPod si industria muzicala, scrie International Herald Tribune.
Saptamana trecuta, Universal Music, cel mai mare conglomerat muzical din lume, a informat Apple ca nu va prelungi pe termen lung contractul iTunes si nu va garanta companiei acces la viitoarele materiale muzicale.
Universal a decis sa colaboreze pe baza de contracte "pe moment" cu Apple. Oficialii grupului considera ca printr-un astfel de aranjament vor putea colabora si cu rivalii Apple. Universal nu a luat insa in considerare abandonarea parteneriatului, deoarece Apple genereaza 15% din vanzarile totale ale grupului. "Este o relatie simbiotica, in care nu vedem ultimatumuri", a declarat analistul Susan Kevorkian de la firma de cercetare International Data Corporation.
Apple detine peste 70% din piata playerelor de muzica portabile si peste 80% din afacerile legale cu muzica digitala. Pe masura ce vanzarile de muzica devin din ce in ce mai frecvente pe internet, nu numai producatorii de echipamente hardware vor avea de castigat, ci si magazinele virtuale, precum Amazon, Yahoo! Music, Napster, Rhapsody, eMusic sau Wippit. Potrivit datelor furnizate de Nielsen SoundScan, vanzarile albumelor de muzica au crescut cu 15% in perioada primului semestru al anului curent, in timp ce vanzarile melodiilor digitale au urcat cu 49%.
In aceste conditii, relatia dintre industria muzicala si Steve Jobs, directorul executiv Apple, devine din ce in ce mai agitata. Directorii principalelor case de discuri il respecta si il condamna deopotriva pe seful Apple.
Acestia apreciaza faptul ca Jobs a reusit sa revolutioneze businessul comercializarii muzicii pe dispozitive portabile si online intr-o perioada in care multi au esuat.
Insa, directori din industria muzicala nu pot sa accepte politica absoluta a preturilor practicata de Apple (99 de centi pe melodie) si sistemul DRM (digital rights management) de protectie la copiere, care face imposibila redarea fisierelor pe alte dispozitive decat iPod.
Inainte de toate, ceea ce le starneste invidia este faptul ca Jobs activeaza intr-o industrie care se ocupa cu vanzarea gadget-urilor si genereaza marje mult mai mari de profit. Analistul Susan Kevorkian inca spera ca
Apple va imparti cu casele de discuri veniturile obtinute din comercializarea fiecarui iPod. Microsoft a declarat ca va plati 1 dolar pentru fiecare player Zune, care a fost lansat in luna noiembrie a anului trecut.
Insa, Microsoft a comercializat cu putin peste 1 milion de dispozitive Zune, in timp ce iPod s-a vandut in peste 100 de milioane de unitati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO