Business Hi-Tech

Apple si producatorul BlackBerry iau 35% din profitul pietei smartphone

Apple si producatorul BlackBerry iau 35% din profitul pietei smartphone
21.07.2009, 00:00 73

Compania americana Apple, producatorul computerelor Macintosh si al iPhone, si canadienii de la Research In Motion (RIM; BlackBerry) au avut anul trecut o cota de 3% din vanzarile de telefoane mobile la nivel global, dar au luat 35% din profitul operational, potrivit estimarilor analistilor Deutsche Bank, citati de Wall Street Journal.

Discrepanta va fi si mai mare in 2010, cand cele doua companii vor avea o cota combinata de 5% din vanzari, dar vor genera 58% din profitul operational, apreciaza Brian Modoff, analist al Deutsche Bank.

Marja mare cu care lucreaza Apple si Research In Motion subliniaza tendinta de reorientare a consumatorilor catre telefoane mobile dotate cu multe functii si software intuitiv. Dispozitivele de tip smartphone permit utilizatorilor sa isi citeasca posta electronica, sa acceseze internetul, sa foloseasca modulul incorporat pentru navigatie prin satelit (GPS) si sa asculte muzica.

Smartphone-urile genereaza aproximativ 13% din vanzarile globale de telefoane mobile, insa acest segment de piata continua sa creasca, in pofida declinului intregii piete.

In primul trimestru al acestui an, Apple si Research In Motion au avut o cota combinata de 32% din piata telefoanelor inteligente, conform estimarilor firmei de cercetare si analiza a pietei IDC (International Data Corporation).

In spatele modelului de business care a propulsat cele doua companii in top se afla subventiile acordate de operatorii de telefonie mobila pentru achizitia terminalelor, care le ofera cumparatorilor posibilitatea de a plati chiar si 100 de dolari (71 de euro) pentru un smartphone, cu putin peste pretul mediu de achizitie al unui terminal standard. Cu cat subventiile sunt mai mari, cu atat operatorii isi permit sa introduca abonamente lunare mai scumpe pentru smartphone-uri.

iPhone, care este distribuit exclusiv pe piata americana de catre AT&T, primeste cele mai mari subventii, de aproximativ 400 de dolari (282 de euro) pe terminal, potrivit calculelor analistului Modoff de la Deutsche Bank. Terminalele BlackBerry sunt subventionale cu 200 de dolari (141 de euro) de catre operatorii de telefonie mobila din Statele Unite, fata de 100 de dolari pentru telefoanele standard.

Producatorii de telefoane standard nu castiga aproape nimic, decat daca vand la scara larga. Compania finlandeza Nokia, liderul pietei de telefoane mobile, a produs 46% din telefoanele mobile vandute anul trecut, dar a luat 55% din profitul segmentului de piata, conform estimarilor lui Modoff.

Nokia a ocupat foarte mult timp pozitia de lider al pietei producatorilor de terminale smartphone, insa cota de piata a companiei se afla in declin. Producatorul a anuntat saptamana trecuta un declin de 66% al profitului trimestrial. Sony Ericsson, joint-venture-ul intre grupul japonez Sony si firma suedeza Ericsson, se afla de asemenea in dificultate, dupa ce a raportat recent a patra pierdere trimestriala consecutiva.

Pe de alta parte, atat Apple, cat si Research In Motion s-au impus pe anumite nise, care le protejeaza pozitia pe care o detin in piata. Pe iPhone, spre exemplu, pot fi instalate mii de aplicatii software dezvoltate de terti, in timp ce serviciul de e-mail disponibil pe BlackBerry este apreciat pentru eficienta si securitate.

Acest lucru nu a oprit insa alte companii in a se aventura pe piata. Compania americana Palm, unul dintre primii producatori de smartphone-uri, incearca sa isi relanseze vanzarile cu noul dispozitiv Pre, care a primit recenzii pozitive din partea presei internationale. Totusi, inca este neclar cati dezvoltatori software vor scrie aplicatii pentru un telefon cu un potential scazut de distributie. In Statele Unite, Palm Pre este comercializat de catre Sprint Nextel.

Toate aceste aspecte ingreuneaza considerabil demersul producatorilor de PC-uri de a intra pe piata smartphone. Acer si Dell au anuntat recent ca intentioneaza sa produca telefoane mobile, insa vor trebui sa produca eficient, la scara larga, mergand pe margini de profit mai mici, sunt de parere analistii.

Potrivit datelor disponibile in piata, in Romania sunt aproape 50.000 de clienti de BlackBerry (utilizatori care si-au activat abonamentele speciale de date).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO