Business Hi-Tech

Boeing abandoneaza serviciile Internet la bord

25.08.2006, 19:14 27

Compania Boeing, cel mai mare producator de avioane comerciale din lume, a luat hotararea de a anula serviciul de Internet oferit in timpul zborurilor, compania sustinand ca acesta a avut mult prea putini clienti, scrie International Herald Tribune.
Culmea este insa, noteaza publicatia, ca potrivit studiilor efectuate de compania germana de transport aerian Lufthansa, care a dezvoltat serviciul mai mult decat orice alta linie aeriana, pasagerii adora posibilitatea de a sta conectati la Internet si pe parcursul zborului.
"As fi extrem de suparat daca serviciul ar fi retras", spune Marcel Reichart, director de strategie la Hubert Burda Media, care zboara regulat si utilizeaza serviciul in timpul multor zboruri catre Statele Unite. "Serviciul asigura o conexiune stabila care imi permite sa am o zi plina, cu afaceri incheiate in timp ce vorbesc din avion folosind Skype, si expediind mesaje electronice", a afirmat Reichart.
Serviciul se aseamana mult cu cel oferit intr-un Internet cafe, pasagerii avand acces la Internet printr-o retea wireless de mare viteza. Sistemul, care este folosit, de asemenea, de avioanele oficiale, precum si de platformele petroliere si alte nave pe mare, asigura conexiunea la Internet printr-o serie de sateliti. Compania Boeing a publicat in luna aprilie un studiu realizat asupra a 3.200 de pasageri, care parea sa indice o crestere a popularitatii Internetului pe durata zborurilor. Studiul a descoperit ca 83% dintre intervievati au declarat ca posibilitatea conectarii la Internet poate avea un impact asupra planurilor viitoare de calatorie si asupra selectarii companiei de transport aerian. Dintre cei care utilizeaza in prezent serviciul, numit Connexion, 92% sustin ca l-ar recomanda si altor persoane.
Dar se pare ca problema Connexion a fost ridicata de numarul, si nu de entuziasmul utilizatorilor. Cand a anuntat proiectul, in anul 2000, Boeing a estimat ca piata Internetului in timpul zborurilor ar putea valora 70 mld. dolari (54,6 mld. euro) in urmatorii 10 ani. Acum insa, oficialii companiei declara ca numarul pasagerilor care au utilizat serviciul in cele 156 nave pe care acesta e disponibil a generat un venit foarte mic. Boeing nu a oferit informatii despre costurile furnizarii serviciului.
Costul pe care il suporta fiecare pasager este de 9,95 dolari pe ora sau 26,95 dolari pe toata durata zborului, iar veniturile sunt impartite intre compania Boeing si liniile aeriene.
Lufthansa, care opereaza serviciul pe 62 de nave, a declarat ca numarul maxim de pasageri conectati vreodata in acelasi timp la Internet a fost de aproximativ 40 de persoane pe zbor, de obicei pe rutele catre America de Nord si Asia.
"Avand in vedere nivelul de utilizare, nu am putut observa acel gen de cifre care sa transforme acest serviciu intr-o afacere", a declarat John Dern, purtator de cuvant al companiei Boeing, citat de International Herald Tribune.
Analistul Ken Dulaney, de la compania Gartener, sustine insa ca sistemul se va relansa. "Mie imi este foarte clar ca se poate face un business din asta, dar in niciun caz asa cum l-a construit Boeing", a precizat el. Airbus, cel mai mare rival al Boeing pe piata avioanelor comerciale, pare sa fie de acord cu ce spune Dulaney. "Suntem implicati cu toate resursele in dezvoltarea unor retele wireless montate pe avioanele noastre", a afirmat Justin Dubon, purtatorul de cuvant al Airbus.

De data asta n-a mers
dupa ce estimase, in 2000, ca piata serviciilor Internet la bordul avioanelor va atinge 70 mld. $ in zece ani, Boeing a anuntat ca va intrerupe acest serviciu din cauza numarului prea mic de utilizatori
conform Lufthansa, cel mai mare numar de utilizatori conectati simultan la web in avion a fost de 40
unii analistii cred insa ca serviciul va avea totusi succes in viitor, iar Airbus il va lansa pe gigantul A380

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO