Business Hi-Tech

CEO Cosmote Romania: Pana acum suntem pe crestere, dar al doilea semestru e o necunoscuta

CEO Cosmote Romania: Pana acum suntem pe crestere, dar al doilea semestru e o necunoscuta

Stefanos Theocharopoulo

21.07.2009, 17:44 51

Cosmote Romania, numarul trei pe piata locala de telefonie mobila, a inregistrat cresteri ale numarului de clienti si ale veniturilor si in al doilea trimestru al acestui an, in ciuda concurentei si a mediului economic dificil, a declarat intr-un interviu pentru ZF Stefanos Theocharopoulos, directorul executiv al companiei.

"Am trecut de sase milioane de clienti si continuam sa crestem - fapt care ne da incredere ca urmam o strategie potrivita", a spus Theocharopoulos, fara a oferi alte detalii. "Nu am vazut o schimbare majora in cheltuielile clientilor pana acum. In general oamenii sunt mult mai atenti la cheltuieli - este un trend general pe intreaga piata, dar pana acum principalii indicatori de performanta ai Cosmote nu sunt afectati".

Seful Cosmote a evitat sa ofere alte cifre, mentionand insa ca pachetele de servicii lansate pe piata impreuna cu Romtelecom, unul dintre cei mai mari jucatori pe internet, TV si telefonie fixa, au adus clienti pe segmentul retail, dar "in special pe segmentul business".

Romtelecom, Cosmote si Germanos fac parte dintr-un grup de companii detinut de grupul elen OTE si compania germana Deutsche Telekom.

 

Competitia s-a acutizat in T2

In primul trimestru al acestui an Orange si Vodafone, liderii pietei locale de telefonie mobila, au afisat scaderi usoare ale bazei de clienti. In al doilea trimestru, pentru care deocamdata nu exista date oficiale privind evolutia clientilor, cei doi giganti telecom au desfasurat campanii agresive de promovare, care au inclus si distribuirea de cartele pre-pay gratuite, intensificand astfel concurenta de pe piata. Veniturile Orange si Vodafone au scazut in T1 cu 14, respectiv 10%.

Cosmote a afisat in T1 atat o crestere a bazei de clienti, cat si un avans de aproape 100% al veniturilor fata de anul precedent. Veniturile trimestriale ale Cosmote raman insa de peste doua ori mai mici decat cele ale Orange (98 mil. euro fata de 264 mil. euro in T1 2009), iar ratele de crestere sunt explicabile si prin faza de dezvoltare in care se afla inca operatorul. Cosmote si-a relansat operatiunile in decembrie 2005, cand mai avea aproximativ 50.000 de clienti activi.

 

Incertitudine - cuvantul cheie pentru a doua parte a anului

Seful Cosmote afirma ca pana in prezent compania nu si-a modificat strategia si ca are pe piata aceleasi oferte ca in urma cu un an pentru ca acestea aduc rezultate. "Strategia noastra functioneaza si ne-a ajutat sa ne atingem tintele", spune Theocharopoulos, care admite, pe de alta parte, ca a doua jumatate a acestui an ramane una "nesigura", plina de necunoscute.

"Proiectiile care se fac in general pentru acest an pentru Europa sunt contradictorii. Unii analisti spun ca situatia se va imbunatati in a doua parte a acestui an, altii spun ca abia in a doua parte a anului viitor, in timp ce unele voci mentioneaza 2011 ca un an al revenirii economice. Concluzia mea este ca nimeni nu stie cu adevarat ce se va intampla. Este un climat de nesiguranta", subliniaza seful Cosmote. El crede ca daca in primul trimestru industria locala telecom a fost "mai putin afectata" in comparatie cu alte sectoare economice, ea va urma in a doua parte a anului mult mai vizibil trendul economiei.

Intrebat daca nu lucreaza totusi cu o estimare legata de a doua parte a anului, Theocharopoulos a evitat sa avanseze cifre. "Nu stim ce se va intampla in urmatoarele sase luni. Ceea ce am vazut pana acum este ca in fiecare luna am avut de-a face cu o piata complet diferita. In fiecare luna a fost o piata diferita".

 

Rationalizarea costurilor, o prioritate

In ceea ce priveste masurile luate de Cosmote pentru a se adapta conditiilor de pe piata, Theocharopoulos spune ca pana acum compania nu a facut concedieri si s-a concentrat doar pe rationalizarea costurilor si refacerea proceselor de business pentru a-si optimiza cheltuielile.

"In timpul crizelor multi oameni se panicheaza si incep sa taie costurile fara sa investigheze pana la capat care va fi impactul acestor masuri. Cosmote nu va taia bugetul alocat investitiilor in extinderea retelei si mentinerea calitatii serviciilor, ci se concentreaza pe analiza proceselor de business pentru a deveni mai eficienta. Facand acest lucru poti obtine reduceri de costuri semnificative. O prioritate este sa identificam si sinergii cu Germanos, pentru a rationaliza structura de costuri", spune seful Cosmote. El a adaugat ca pana in prezent Cosmote nu a operat reduceri de personal la Germanos, cel mai mare retailer GSM de pe piata.

In alta ordine de idei, Theocharopoulos a refuzat sa faca orice comentariu despre implicatiile achizitiei Zapp de catre grupul Cosmote, in cadrul unei tranzactii cu o valoare de 207 mil. euro.

 

In Romania din ianuarie 2008

 

Stefanos Theocharopoulos a preluat in ianuarie 2008 functia de CEO al Cosmote Romania. El lucreaza pentru grupul elen OTE din 2002, unde a ocupat pozitiile de director executiv tehnologie in cadrul OTE Investment Services (2002-2006) si de director executiv Business Development al companiei OTEGlobe. Inainte de a se alatura grupului OTE, Theocharopoulos a detinut pozitii manageriale in companii precum O2 Germania, Dutchtone Olanda, Vodafone Grecia, Fujitsu Telecom Research Center Marea Britanie si Ericsson Grecia. Stefanos Theocharopoulos detine si o diploma de Master of Science in Comunicatii Mobile & Comunicatii prin satelit din partea Universitatii din Westminster, din Marea Britanie.  

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO