Business Hi-Tech

Cosmote: Cine a crezut ca piata se va linisti in 2007 s-a inselat. E loc considerabil de crestere

Cosmote: Cine a crezut ca piata se va linisti in 2007 s-a inselat. E loc considerabil de crestere

Antonis Kerastaris, director financiar al Cosmote Romania: Tarifele sunt foarte mici, iar competitia nu este dispusa sa piarda deloc cota de piata. Nici macar daca asta inseamna ca trebuie sa sangereze pentru a-si tine clientii.

30.08.2007, 18:26 27

Piata locala de telefonie mobila va continua sa creasca puternic si in 2007, continuand astfel performantele puternice din ultimii doi ani - fapt care ii va permite Cosmote sa-si atinga tintele privind trecerea pe profit in 2009, estimeaza reprezentantii operatorului elen de telefonie mobila.
"Pe piata este inca loc considerabil de crestere pentru ca veniturile romanilor vor urca. Cred ca aceasta evolutie va duce intreaga piata in sus - chiar daca tarifele sunt printre cele mai mici din Europa, daca nu chiar cele mai mici, si chiar in ciuda unei competitii dure", a declarat pentru ZF Antonis Kerastaris, director financiar al Cosmote Romania. "Cine a crezut ca dupa 2006 acest an va fi unul linistit pe piata s-a inselat. De aceea, orice estimare a cresterii pietei in acest moment ar fi hazardata. Cine ar fi putut estima anul trecut cum va evolua piata in prima jumatate a acestui an?", a adaugat el.
Cosmote Romania, filiala locala a grupului elen de telefonie mobila Cosmote, a obtinut in primul semestru venituri de 63,6 milioane de euro, de 4,5 ori mai mult decat in prima jumatate a anului 2006, iar pierderile s-au redus cu 54%, la 20,7 milioane de euro, pe fondul cresterii numarului de clienti.
In perioada aprilie-iunie, compania locala a consemnat pierderi de doua milioane de euro, fata de 25,8 milioane de euro in intervalul similar al anului 2006.
La finele lunii iunie, operatorul roman avea 2,216 milioane de clienti, in crestere cu 317,3% fata de iunie 2006. Potrivit datelor grupului Cosmote, filiala din Romania are o cota de circa 11% pe piata locala. In a doua parte a lunii aprilie, compania a anuntat ca a depasit pragul de doua milioane de clienti. In al doilea trimestru, Cosmote Romania a atras 357.442 de clienti, in urcare cu 39,6% fata de intervalul aprilie-iunie 2006.
Antonis Kerastaris spune ca operatorul este concentrat pe achizitia de clienti, dar este interesat si de profilul acestora.
"Pentru noi nu este important doar sa atragem noi clienti, nu vrem doar sa ne majoram cota de piata - este foarte important ce tip de clienti adaugam, ce profil au acestia. Muncim acum foarte mult, in 2007, pentru a construi segmentul de abonamente dupa ce compania noastra era cunoscuta mai ales pentru segmentul de servicii cu cartele preplatite, care inca este foarte puternic in portofoliul de utilizatori", a spus reprezentantul Cosmote.
El afirma ca piata de servicii cu abonament - care aduce cele mai mari venituri pentru operatori, este si una pe care se manifesta cel mai dur grad de competitie de pe piata locala telecom.
"Piata de servicii cu abonament este extrem de competitiva in Romania. Tarifele sunt foarte mici, iar competitia nu este dispusa sa piarda deloc cota de piata. Nici macar daca asta inseamna ca trebuie sa sangereze pentru a-si tine clientii", a spus Kerastaris.
Venitul mediu pe utilizator (ARPU) a atins 6,2 euro la finele primului semestru, cu 0,8 euro mai mult fata de iunie 2006, conform datelor prezentate de Cosmote.
Directorul financiar al Cosmote afirma ca in ceea ce priveste majorarea ARPU, operatorul intampina probleme, dat fiind faptul ca trebuie sa stimuleze in acelasi timp si traficul in retea.
"Daca va uitati la marii operatori puteti observa ca nu exista cresteri ale ARPU, ci scaderi ale tarifelor pentru a creste traficul si a compensa astfel pierderile. Pentru ca am pornit de la un numar mic de clienti, obiectivul nostru este sa crestem in primul rand ARPU - dar in limitele impuse de competitie. Daca am majora preturile fara a tine cont de concurenta am fi scosi de pe piata. Daca ai un ARPU de 6 euro si vrei sa ajungi la un ARPU de 11 euro nu poti sa dublezi pur si simplu tarifele. Ar fi echivalentul unei sinucideri", spune oficialul Cosmote.
In ce priveste preturile de pe piata locala telecom, Kerastaris afirma ca acestea au scazut puternic, chiar daca operatorii nu au modificat tarifele de lista.
"Nimeni de pe piata nu a scazut tarifele de lista, dar pretul efectiv al serviciilor telecom, care include efectul cumulat al promotiilor desfasurate de operatori, a scazut considerabil. Spre exemplu, cred ca in ultimele 18 luni competitorii nostri nu au avut nici macar o singura zi in care sa nu fi desfasurat o promotie pentru abonamente". Directorul financiar al Cosmote spune, de altfel, ca tarifele de lista ale operatorilor de telefonie mobila din Romania sunt in acest moment mai putin relevante, dat fiind faptul ca firmele opereaza intr-un mediu in care sunt lansate constant promotii menite sa atraga noi clienti.
Referitor la tinta anuntata anterior de Cosmote pentru subsidiara din Romania, de a obtine un profit EBITDA pozitiv in 2008 si profit net in 2009, Kerastaris afirma ca tintele sunt realizabile.
"Avem deja semnale foarte clare ca numarul de utilizatori actual al companiei ne va permite sa ne atingem tintele. Nu avem nevoie neaparat de un numar anume de utilizatori pentru a trece pe profit. Daca eu va spun ca sunt necesari 3 - 3,5 milioane de utilizatori, cifra ar putea sa nu fie relevanta daca mixul de utilizatori nu este cel potrivit. Cred ca avem nevoie de o cota de 15% din piata pentru a putea deveni profitabili", a spus reprezentantul Cosmote.
Potrivit raportului Cosmote, grupul a inregistrat in primul semestru cheltuieli de capital de 219 milioane de euro, din care 84 de milioane de euro la subsidiara din Romania.
"Circa 80% din acesti bani au fost investiti in retea, procent care se va mentine pana la sfarsitul anului. Anul acesta vor fi realizate cele mai mari investitii ale Cosmote pe piata locala", a adaugat Kerastaris.
In raportul Cosmote se precizeaza ca reteaua de magazine Germanos, achizitionata in prima parte a anului precedent, a contribuit cu peste 65% la numarul de clienti atrasi in al doilea trimestru, circa 236.000 de utilizatori, comparativ cu 104.000 de clienti in al doilea trimestru al anului 2006.
Parte a grupului elen de telecomunicatii mobile Cosmote, filiala din Romania si-a relansat activitatea in decembrie 2005. Operatorul avea la finele anului trecut 1,23 milioane de clienti.
Compania a consemnat in 2006 venituri de 43,8 milioane de euro si pierderi nete de 91,6 milioane de euro.
Cosmote Romania este controlata de Cosmote Grecia (70% din titluri) si RomTelecom (30% din actiuni).
Romtelecom este detinut de grupul OTE - 54,01% si statul roman prin Ministerul Comunicatiilor - 44,99%.
Pe piata telefoniei mobile mai activeaza Orange Romania - 8,57 milioane de clienti la finele lunii iunie 2007, urmat de Vodafone Romania, cu 8,223 milioane de clienti (luna iunie) si Telemobil, operatorul serviciului Zapp, cu aproximativ 500.000 de abonati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO