Business Hi-Tech

Cum sa faci bani din muzica pe mobil

03.11.2004, 00:00 32



Muzica este gata sa "aterizeze" pe telefonul mobil. Insa nu inainte ca operatorii si casele de discuri sa gaseasca metode prin care sa-i taxeze pe consumatori astfel incat toata lumea sa fie multumita.



Telefoanele dotate cu mini-playere digitale pentru muzica nu mai sunt o raritate. Din moment ce utilizatorii pot acum sa asculte nu numai tonuri de apel polifonice, ci si fragmente de melodii sau chiar melodii integrale, casele de discuri au ridicat o spranceana. Aici este rost de facut bani. Operatorii de telefonie mobila nu au nimic impotriva atata timp cat le ramane si lor ceva (si le va ramane), iar consumatorii sunt multumiti ca pot sa-si comande melodiile preferate pentru a le asculta oriunde, direct de pe telefonul mobil.



Acestea sunt premisele. Problema nu este insa atat de simpla precum pare. Exista pareri circumspecte, care atrag atentia ca telefoanele mobile sunt un mediu in plus prin care se pot prolifera fisiere muzicale pentru care utilizatorii nu au platit. Cu alte cuvinte, pirateria de pe Internet ("ingrasata" peste masura de programele de punere in comun a fisierelor, cunoscute si drept aplicatii P2P sau peer-to-peer, spre exemplu Napster sau Kaaza) isi va gasi o noua filiera de dezvoltare.



Pe de alta parte, cei mai optimisti afirma ca dimpotriva, utilizatorii de telefoane mobile sunt obisnuiti sa plateasca pentru ceea ce consuma, fie ca este vorba de convorbiri, mesaje text, voce, imagine, logo-uri sau tonuri de apel. De aceea, spun optimistii, utilizatorii isi vor pastra obiceiul de a plati si pentru muzica, ba chiar vor fi incantati de noua oferta care li se pune la dispozitie.





Pirateria impinge catre inovatie



Metoda potrivita pentru a impune legalitatea in acest nou business probabil ca este tehnologia botezata Digital Rights Management (DRM), scrie publicatia Financial Times. DRM este un mecanism integrat in melodiile digitale, prin care descarcarea si rularea pe playere a fisierelor pentru care nu au fost platite drepturile de autor sunt limitate sau chiar impiedicate.



Popularitatea din ultimii ani a aplicatiilor P2P, de punere in comun a fisierelor multimedia pe Internet, arata ce se poate intampla si cu muzica de pe mobil daca DRM nu va fi implementat, scrie Financial Times. Experienta P2P probabil ca i-a nelinistit destul de tare pe proprietarii drepturilor de autor din industria muzicala, mai ales in ultimul timp, odata cu aparitia 3G in telefonia mobila, prin care telefoanele pot comunica mai mult si mai repede, iar memoriile lor includ tot mai mult spatiu de stocare. Din punctul de vedere al industriei muzicale, lumea telefoanelor mobile incepe sa semene tot mai mult cu lumea fixa a Internetului. Ceea ce inseamna un pericol potential ca pirateria sa explodeze si aici.



Insa in mod paradoxal, insasi scaderea serioasa a vanzarilor de muzica legala, a carei cauza este considerata a fi lumea P2P, provoaca acum interesul producatorilor de muzica pentru noua sursa de venit care se iveste la orizont, telefoanele mobile. In plus, scrie Financial Times, industria a observat piata de nisa gasita de playerele digitale iPod ale Apple, drept dovada a faptului ca exista un interes deosebit al consumatorilor in ceea ce priveste descarcarea de muzica pe dispozitive mobile.



"Probabil ca avem mai multa incredere in telefoanele mobile decat in Internet. Noi si industria telefoanelor mobile suntem de aceeasi parte a baricadei", spune Ted Cohen, vicepresedinte al departamentului global pentru dezvoltare si distributie digitala al casei de discuri EMI Music.



"Abonatii la telefonie mobila au o educatie formata pentru a plati serviciile consumate, fie prin abonament fie prin scaderea sumelor din conturile bancare", spune si Steve Johnston, directorul departamentului pentru licentiere a Musicindie, nou-formata divizie pentru Internet a Asociatiei Muzicale Britanice Independente (AIM). "Proprietarilor continutului digital si celor care ofera servicii le convine aceasta situatie de minune. Ei nu vor sa mai treaca inca o data prin ceea ce s-a intamplat cu Internetul si file-sharingul. In industrie exista un optimism real"



Industria muzicala este in cautarea modalitatilor de a lansa servicii pentru utilizatorii de telefoane mobile care sa le dea acestora posibilitatea sa descarce melodii integrale pe mobile si sa le asculte atunci cand se deplaseaza undeva, sau sa le asculte acasa, dupa ce le descarca pe hard disk-ul PC-ului. Cateva servicii de acest gen exista deja in diverse piete din lume, iar alte cateva sunt gata de lansare, scrie Financial Times.



La fel de semnificativa pentru industria muzicala este si piata in plina dezvoltare a "real-tonurilor" de apel, cu alte cuvinte atunci cand suna telefonul, ceea ce se aude pe post de sonerie este varianta originala a unei melodii, si nu versiunile care contin sunete polifonice sau monofonice ale melodiei respective. 3G-ul este un factor incurajator, pentru ca va permite utilizatorilor sa asculte melodii sau sa vada transmisii video in direct pe telefoanele lor.





3G-ul "din gura-n gura"



Totusi, a-i convinge pe proprietarii de telefoane sa plateasca pentru ceea ce descarca pe aparatele lor probabil ca va fi numai inceputul. Ideal pentru proprietarii de continut muzical/video ar fi ca utilizatorii sa si trimita catre prieteni melodia sau videoclipul preferat, iar acestia sa plateasca la randul lor pentru a viziona/asculta.



Pentru industria de muzica si film, aceasta distributie a continutului de tipul "din gura-n gura" ar putea avea un impact deosebit. Aces proces este cunoscut in industrie drept "superdistributie", relateaza Financial Times. Continutul este trimis intre telefoane fie in interiorul unui MMS (mesaj in genul SMS dar care contine si imagini sau sunete), fie prin tehnologia Bluetooth, care devine tot mai populara pe noile telefoane mobile (prin Bluetooth sunt transmise mesaje la distante scurte prin unde radio).



Oricum, pentru ca aceasta "superdistributie" sa functioneze bine, este nevoie de un standard DRM comun in intreaga industrie, care sa previna pirateria si in acelasi timp sa permita schimbul de fisiere intre utilizatori ai diferitelor retele de telefonie mobila, spun analistii. Daca un astfel de standard nu exista, operatorii de telefonie mobila vor avea tendinta sa-si instaleze propriile tehnologii DRM, ceea ce inseamna ca retelele lor nu vor fi interoperabile decat in eventualitatea fericita in care tehnologiile vor fi realizate de aceeasi firma. Iar asta inseamna ca scad sansele pentru ca doi utilizatori oarecare de telefon mobil sa poata sa faca schimb de fisiere intre ei. Insa proprietarii de muzica si filme sunt in asteptarea unui astfel de standard valabil pentru toata industria. Cunoscut drept DRM versiunea 2, acesta este dezvoltat in prezent de catre organizatia Open Mobile Alliance, ai carei oficiali au declarat ca va fi gata de implementare in telefoanele mobile incepand cu primul trimestru al anului viitor. Alte companii care lucreaza la tehnologii asemanatoare sustin ca asa ceva nu poate fi gata inainte de sfarsitul anului viitor, relateaza Financial Times.



Totusi, absenta unui standard comun in industrie a facut ca diferiti producatori sa lanseze propriile solutii DRM, asa cum este compania furnizoare de echipamente electronice SDC din Elvetia, care a reusit sa atraga atentia producatorilor de telefoane mobile. "Cred ca sunt doua motive pentru care stau de vorba cu noi. In primul rand, noi avem o solutie care functioneaza si care este disponibila din punct de vedere comercial. In al doilea rand, solutia noastra este sprijinita de majoritatea caselor mari de discuri", spune Michael Bornhausser, directorul executiv al SDC.



Companiile de media prefera sa aiba o atitudine chiar mai pragmatica in acest subiect. "Pe termen lung, interoperabilitatea va fi o functie extrem de utila pentru consumatori", spune Barney Wragg, vicepresedinte al departamentului de Internet "eLabs" detinut de Universal Music. Totusi, adauga el, e mai bine sa existe un sistem oarecare pe piata decat nimic.



Pe de alta parte, Ted Cohen, vicepresedinte al departamentului global pentru dezvoltare si distributie digitala al casei de discuri EMI Music, se arata entuziast in privinta versiunii DRM 2.0, argumentand ca interoperabilitatea este "esentiala" pentru utilizatori, dar ca "intre timp colaboram cu diverse persoane care pot produce solutii acum. Avem nevoie sa intram pe piata acum".



Diversele sisteme concurente se vor duela probabil in "jungla" economiei de piata, iar cel mai bun va castiga. Willms Buhse, director la compania CoreMedia, conchide: "In cele din urma, consumatorii vor alege tehnologia care le da cel mai usor acces la muzica. Ei nu sunt pirati si vor sa cumpere muzica printr-o modalitate legala". mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO