Business Hi-Tech

Cum va arăta peste cinci ani piaţa de IT&C

Cum va arăta peste cinci ani piaţa de IT&C

Autor: Adrian Seceleanu

18.10.2011, 00:08 1816

La sfârşitul anilor '90, când telefoanele mobile erau aproape cât o cărămidă, iar transmiterea unui mesaj text părea ceva extraordinar, puţini oameni - chiar şi din marile grupuri de telecom care alocaseră bani pentru investiţia în România credeau în succesul acestui business.

După 14 ani, telefonia mobilă a ajuns un business de peste două miliarde de euro pe an, iar jucătorii de pe această piaţă unii dintre cei mai influenţi şi profitabili din economie. Într-un an de zile sunt trimise peste 500 de milioane de SMS-uri în România, iar în fiecare zi peste o mie de români îşi cumpără un smartphone - un telefon pe care îl ţin în buzunar, dar care le permite să facă lucruri pe care anterior le puteau face din faţa unui computer.

Chiar şi în anul 2005 piaţa de servicii de internet şi cea de PC-uri erau încă în primele etape de dezvoltare. Acum, doar serviciile de date sunt o piaţă de peste 300 de milioane de euro pe an, iar vânzările de computere s-ar putea duce în acest an la peste un milion de unităţi în condiţiile în care un laptop nou - când­va o unealtă foarte scumpă destina­tă managerilor - a ajuns să aibă preţuri de câteva sute de euro şi să devină o "unealtă" comună nu doar în aeroporturile, ci şi în trenurile din România.

Având în 2011 câteva zeci de milioane de utilizatori de telefonie mobilă, câteva milioane de utilizatori de computere, internet şi Facebook şi câteva sute de mii de posesori de smartphoneuri, ce oportunităţi există pe piaţa din România şi ce s-ar putea schimba în următorii cinci ani?

Răspunsuri la aceste întrebări vor oferi antreprenori şi directori executivi ai unora dintre cele mai mari companii din IT&C, online şi publicitate care vor participa la ZF Digital 11, un forum organizat de ZIARUL FINANCIAR marţi şi miercuri la hotelul JW Marriott din Bucureşti.

Îşi vor păstra companiile de telecom statutul actual - de jucători profitabili şi influenţi - şi în următorii ani? Vor răs­punde mâine la această întrebare, dar şi la altele legate de viitorul industriei Stefanos Theocharopoulos - CEO al Romtelecom şi Cosmote, Angus Slater - directorul de marketing al Vodafone România şi Severina Pascu - CEO al UPC România. Despre ce viitor au smart­phoneurile pe piaţa locală va vorbi Sorin Manea, directorul diviziei telecom de la Samsung.

La începutul anilor '90 erau nişte companii mici dintr-o industrie relativ ciudată - software -, dar acum sunt doi dintre cei mai importanţi manageri din industria locală de IT&C: conduc afaceri de zeci de milioane de euro şi nu se mai uită de mult doar la piaţa din România. Cum văd Irina Socol (SIVECO) şi Florin Talpeş (Bitdefender) dezvoltarea industriei de software şi când ar putea ieşi cu companiile lor pe bursă? Sunt doar două dintre întrebările la care cei doi manageri vor fi invitaţi să răspundă în prima zi a ZF Digital 11.

Cât business generează apetitul clienţilor pentru viteze din ce în ce mai mari va putea spune Manuel Gallo, directorul de dezvoltare a afacerilor în cadrul companiei NEC, unul dintre cei mai mari mari furnizori globali de echipamente şi servicii pentru telecom.

Cum văd piaţa din România şi ce planuri au pentru ea doi dintre giganţii IT ai lumii, IBM şi Google, vor spune Mihai Tudor - CEO al IBM Europa de Sud şi de Est şi Dan Bulucea, Country Manager al Google România.

Cât de competitive sunt firmele româneşti din tehnologie, media şi comunicaţii inclusiv la nivel regional? Este un subiect abordat de Alina Mirea - director audit la compania de consultanţă Deloitte România.

Întrebările viitorului

  • Ce companii vor domina industria IT de mâine: cele care produc aplicaţii sau cele care produc echipamente?

  • Este mai uşor pentru un român să înregistreze succes la nivel internaţional în software decât în alte domenii? De ce?

  • Cum va fi piaţa IT din România peste 5 ani din punctul de vedere al valorii, al numărului de PC-uri, tablete, smartphone-uri, al gradului de informatizare al administraţiei?

  • Ce viitor are România în industria globală IT&C: doar de consumator şi de exportator de servicii de dezvoltare software?

  • Care va fi peste cinci ani de zile segmentul industriei IT&C locale care va da cea mai profitabilă companie din România?

  • Când se vor lista pe bursă companiile IT&C din România?

  • Există motive pentru ca industria IT&C să privească mai optimist decât alte sectoare ale economiei următorii cinci ani?

  • În cinci ani de zile, ce avantaje, ce puncte de atracţie va avea România pentru o companie IT&C care vrea să investească: forţa de muncă bine pregătită, forţa de muncă ieftină, o piaţă în creştere explozivă? Ce poate face administraţia pentru ca România să fie atractivă în 5 ani de zile?

  • Auzim în mod constant, de ani de zile, că forţa de muncă din România este foarte bine educată şi are aptitudini pentru IT. Mai e valabilă afirmaţia?

  • A crescut productivitatea în România odată cu numărul mai mare de computere vândute şi cu numărul mai mare de clienţi ai serviciilor de telefonie mobilă şi de date?

  • Ce impact are internetul în economia României?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO