Business Hi-Tech

Cum va castiga RCS&RDS din retransmiterea meciurilor de fotbal din Liga I?

Cum va castiga RCS&RDS din retransmiterea meciurilor de fotbal din Liga I?

Alexandru Oprea spune ca scumpirea abonamentelor la cablul TV este o posibilitate luata in calcul de companie

02.04.2008, 17:23 16

Implicarea RCS&RDS in licitatia pentru drepturile de televizare a meciurilor de fotbal din Liga I, prima investitie financiara semnificativa a unui operator telecom local pentru achizitia exclusiva de continut, este privita cu rezerve, in contextul in care compania este implicata in mai multe proiecte care necesita resurse financiare semnificative (precum constructia retelei de telefonie mobila), iar modalitatile predictibile de recuperare a banilor intra in contradictie cu strategia preturilor agresive sau a serviciilor furnizate gratuit, care a impus RCS&RDS pe piata.
Antena 1, alaturi de operatorul de cablu RCS/RDS, a castigat licitatia pentru drepturile de televizare ale meciurilor din Liga I in urmatoarele trei sezoane, pentru suma de 102 milioane de euro. Consortiul a castigat si drepturile de retransmitere pe internet si telefonul mobil.
Cele doua companii va trebui sa achite anual cate 34 mil. euro, prima rata fiind scadenta in acest an pe 15 mai. Nu este clar in acest moment care va fi contributia RCS&RDS la achitarea acestor bani, asa cum nu este clar si cum vor imparti cele doua companii drepturile de difuzare ale meciurilor.
Implicarea RCS&RDS este considerata, dintr-un punct de vedere, fireasca, in contextul in care pe plan global operatorii de telefonie cauta sa obtina venituri suplimentare prin difuzarea de continut pe telefoane.
Pasi timizi au mai fost facuti pe piata locala - Orange si Vodafone difuzand anterior meciuri in direct pe telefonul mobil, insa nicio companie nu a mizat sume de zeci de milioane de euro pe asemenea proiecte. Operatori telecom locali furnizeaza in prezent - pe pagini internet sau mobile - diferite tipuri de continut, insa fenomenul nu pare a fi unul care sa justifice investitii de zeci de milioane de euro.
Un posibil motiv este acela ca piata locala este extrem de sensibila la pret, fenomen ce ar putea fi descris cel mai bine de oficialii RCS&RDS - care au crescut puternic prin furnizarea de servicii gratuite sau in schimbul unor tarife modice fata de concurenta.
In timp, insa, acest lucru s-ar putea schimba, considera Nicolae Oaca, analist al pietei telecom.
"RCS&RDS face un nou pas - trece de la statutul de operator distribuitor de continut la statutul de ofertant de continut. Apartenenta la UE va duce nu numai la alinierea in timp a salariilor, ci si a preturilor si tarifelor. Prin exclusivitatea transmisiilor, cei doi parteneri sunt intr-o pozitie deosebita, care le va permite sa negocieze tarife marite pentru publicitate, in special pentru anumite bunuri de consum", spune Oaca.
O asemenea ipoteza, de recuperare a investitiei prin tarife mai mari pentru publicitatea TV in timpul meciurilor, este vehiculata si de alte voci. "Piata de publicitate TV este extrem de aglomerata, astfel ca este posibil ca reclamele difuzate in timpul meciurilor sa fie mai scumpe. Cine va dori sa fie acolo va trebui sa plateasca mai mult", spune un reprezentant al industriei telecom.
Aceasta nu este insa o opinie generalizata pe piata. "Nu cred ca este posibil ca aceste doua companii sa recupereze acesti bani doar astfel. RCS&RDS ar putea fi obligata sa majoreze preturile pentru cablu TV si televiziunea prin satelit sau sa infiinteze un canal platit, in colaborare cu Antena 1. O alta posibilitate ar fi ca operatorul sa implementeze un sistem plata - per meci, dar e putin probabil ca un asemenea produs sa prinda in Romania", crede un alt reprezentant al industriei.
Posibilitatea de a mari tarifele a fost mentionata si de Alexandru Oprea, director general al RCS&RDS. "Nu stiu acum daca vom scumpi abonamentele la cablu. Noi am mers mereu pe ideea tarifelor mici, populare si am vrea sa continuam asa. Cred ca mai degraba vom avea meciurile transmise in pachetul de baza pentru toti abonatii", a spus Oprea, citat de ProSport.
Dincolo de aceste semne de intrebare, castigarea licitatiei ar putea aduce si avantaje RCS&RDS. "Exclusivitatea transmisiilor ar putea fi folosita si pentru marirea bazei de clienti ai serviciilor de retransmisie a programelor TV", crede Nicolae Oaca.


Atuuri si necunoscute

RCS&RDS are cea mai mare baza de clienti TV: 1,2 milioane de clienti pe cablu si peste 600.000 pe televiziunea prin satelit
Operatorul este numarul unu pe piata de acces la internet, cu peste 500.000 de clienti si furnizeaza deja servicii de telefonie mobila in cateva zeci de orase
Fiind un operator care s-a impus pe piata cu preturi agresive, RCS&RDS ar putea avea probleme daca va majora pretul abonamentelor CATV sau va infiinta un canal cu plata

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO