Business Hi-Tech

Cum va genera bani continutul multimedia pe mobil in urmatorii ani

28.11.2005, 16:05 16

Cinci ani de investitii in valoare de miliarde de dolari, euro sau lire sterline si multe sperante ca va incepe o revolutie a continutului multimedia pe telefoanele mobile. Pe asta s-au bazat operatorii de telefonie mobila cand au inceput sa lanseze pe piata tot mai multe servicii pentru echipamentele de comunicare. Insa rezultatele nu au fost tocmai cele asteptate, scrie Financial Times.

Televiziunea in direct, clipurile video, melodiile digitale sau jocurile video oferite sub forma de servicii pentru telefonul mobil, considerate de multi motoare de crestere ale veniturilor operatorilor, nu au reusit sa atraga un public suficient de numeros. Cel putin in SUA si Europa. O mare parte a utilizatorilor s-a incapatanat sa priveasca telefonul mobil ca pe un simplu echipament care poate fi utilizat pentru a efectua si primi apeluri sau pentru a trimite SMS-uri.

Totusi, companiile care alimenteaza piata mondiala a continutului multimedia pentru telefoanele mobile nu si-au pierdut optimismul, mai ales ca se estimeaza ca cererea la nivel mondial pentru continutul multimedia descarcat de pe Internet pe telefoanele mobile se va tripla, totalizand aproximativ 7,6 miliarde de euro pana in 2006, conform unui studiu realizat de compania de cercetare LogicaCMG.



Televiziunea pe mobil, o "gustare" in timpul liber

Nu este un lucru tocmai neobisnuit ca in drum spre serviciu, asteptand un mijloc de transport in comun, spre exemplu, utilizatorii sa urmareasca o scurta emisiune de televiziune sau un episod din serialul favorit pe ecranul mic al telefonului mobil.

Fenomenul este cel mai des intalnit in Coreea de Sud, tara cu cele mai multe conexiuni broadband (in banda larga - n.r.) la Internet - aproximativ 75% din total, scrie Financial Times. "Este o metoda foarte buna de a-ti ocupa timpul liber. Eu asa procedez, insa prietenii mei, cu toate ca sunt invidiosi, nu vor sa scoata din buzunar 700 de dolari pentru a cumpara un telefon mobil pe care sa se poata uita la televizor", a precizat Kim Won-sun, unul dintre cei 270.000 de utilizatori coreeni care se uita la emisiuni de televiziune pe telefonul lor mobil.

Insa nici utilizatorii americani sau cei din Europa nu sunt total indiferenti fata de acest tip de continut multimedia pe telefonul mobil, acestia preferand in special programele sportive sau filmele.

Cu toate acestea, nivelul de penetrare al acestor servicii nu a multumit pe deplin furnizorii care spera ca, o data cu popularizarea telefoanelor si serviciilor 3G (generatia a treia - n.r.), utilizatorii vor fi mai receptivi fata de televiziunea pe echipamente de buzunar, iar astfel vor gasi noi nise de piata pentru a-si mari veniturile, scrie Financial Times.



Jocurile video pun stapanire pe mobil

Divertismentul pe mobil pare a fi favoritul utilizatorilor, jocurile video pe micul ecran al unui echipament de buzunar fiind de cele mai multe ori o solutie foarte buna de a scapa de plictiseala. Numarul de jocuri create special pentru celulare a crescut tot mai mult, iar partea interesanta este ca multe titluri destinate PC-urilor sau consolelor de jocuri, cum ar fi "The Sims", au fost facute compatibile si cu telefoanele mobile, scrie Financial Times.

"Industria si-a schimbat tinta. Daca pana acum, jocurile lansate vizau in principal utilizatorii de console si PC-uri, acum, telefoanele mobile devin si ele noi echipamente pentru care sa fie create titluri de succes", a precizat Stuart Dredge, analist in industria jocurilor in cadrul companiei de cercetare a pietei Informa.

In plus, multe jocuri pentru PC-uri sau console sunt in general indreptate catre barbati, insa cele pentru mobil, printre care si "Sims 2 Mobile", versiunea pentru mobil a jocului "The Sims", are succes in egala masura la femei si la barbati, scrie Financial Times.

Chiar daca reprezinta mai putin de 20% din industria mondiala de jocuri video, jocurile pe mobil sunt un domeniu care se extinde rapid si care va creste de peste 4 ori in urmatorii doi ani, ajungand sa valoreze 11 miliarde de dolari (9,3 miliarde de euro), conform estimarilor analistilor Informa.



Telefonul mobil conectat la Internet, magazin de tonuri de apel si melodii

Ringtone-urile (soneriile de apel) de pe telefoanele mobile se plaseaza din ce in ce mai sus in topurile muzicale si incep sa castige teren si ca business, iar faptul ca utilizatorii pot cumpara aceste tonuri a fost privit ca un serviciu interesant pentru telefonia mobila, scrie Financial Times. Companiile de muzica si casele de inregistrari considera ca aceasta piata reprezinta o sursa promitatoare de venit si si-au propus sa castige generatia utilizatorilor obisnuiti sa descarce gratuit muzica de pe Internet.

Serviciile de descarcare de tonuri de apel si chiar de melodii direct pe telefonul mobil vor creste o data cu cresterea numarului de utilizatori care detin telefoane mobile care pot reda aceste melodii digitale si care se pot conecta la Internet, sunt de parere unii analisti.

Chiar daca utilizatorii mai au nevoie de ceva timp ca sa se obisnuiasca sa cumpere melodii sau tonuri de apel cu telefonul mobil, acest tip de servicii va patrunde pe piata mult mai repede decat comertul online, cu care utilizatorii sunt deja obisnuiti, scrie Financial Times.

"Adolescentii deja utilizeaza servicii prin care cumpara tonuri de apel de pe Internet, iar pe masura ce vor creste, vor deveni cumparatori online in toata regula", a precizat Richard Watney, director al furnizorului britanic Reporo, care ofera servicii prin care utilizatorii pot cumpara tonuri de apel de pe Internet.



Continut multimedia pentru adulti, pe ecranele celularelor

O alta industrie din care operatorii de servicii de telefonie multimedia si furnizorii de continut au in plan sa profite tot mai mult este cea pentru adulti. Divertismentul pentru adulti pe telefoanele mobile este o industrie care nu trebuie trecuta cu vederea, mai ales ca pana in 2009, veniturile generate din vanzarea de continut multimedia pe mobil pentru adulti va genera venituri de 2,1 miliarde de dolari (1,7 miliarde de dolari), conform estimarilor companiei de cercetare Juniper Research.

Trebuie insa tinut cont de faptul ca un numar destul de mare de utilizatori de telefoane mobile au varsta sub 18 ani, iar acest tip de continut nu trebuie sa ajunga si in posesia lor, scrie Financial Times. Vodafone chiar a interzis aceste servicii abonatilor sai, singura posibilitate pentru ca acestia sa poata descarca continut pentru adulti pe telefoanele lor fiind sa certifice cumva ca au varsta legala, scrie Financial Times.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO