Business Hi-Tech

De ce cresc exploziv platile online cu cardul cand veniturile companiilor sunt in scadere?

De ce cresc exploziv platile online cu cardul cand veniturile companiilor sunt in scadere?

Carmen Sebe, CEO al Gecad ePayment

06.10.2009, 00:00 39

Desi marii operatorii telecom au avut venituri mai mici si cu17% iar criza a schimbat aproape complet harta retailului IT&Clocal, valoarea comertului electronic cu plata online prin carduribancare a continuat sa creasca in primele noua luni ale anului,ajungand la valoarea de 69,5 milioane de euro, mai mare cu 75%decat in 2007, potrivit datelor Romcard si Gecad ePayment.

Cum se explica aceasta crestere a platilor online, in conditiilein care companiile cu un numar mare de clienti care au adoptatacest tip de plata sufera din cauza crizei? Doua ar fiexplicatiile, spun jucatorii din piata: segmentul romanilor careplatesc cu cardul online e mai putin afectat de criza, iar, inacelasi timp, numarul lor este inca prea mic si astfel irelevantpentru a urma tendintele inregistrate pe piete.

Cei care cumpara online cu cardul - mai putin afectatide criza?

"Ar fi mai multe cauze care determina mentinerea valorii medii atranzactiei la un nivel relativ constant: caracteristiciledemografice ale cumparatorilor online, stadiul in care se aflapiata online si promotiile magazinelor", explica pentru ZF CarmenSebe, directorul executiv al Gecad ePayment.

"Cumparatorii online sunt in general din mediul urban, au accesla internet, sunt interesati de nou, presati de timp si intr-adevareste posibil sa fie mai putin afectati de criza. Din pacate nu avemstatistici clare in acest sens", spune oficialul Gecad, adaugand:"Piata de eCommerce este o piata inca in crestere, nu este maturasi din acest punct de vedere poate este mai putin afectata decriza, in sensul observarii unor trenduri descendente. Cu altecuvinte, ca si comportament de consum, comertul online nu a fostadoptat la scara larga".

Per total, in primele trei trimestre s-a inregistrat o medie de83 de euro pe tranzactie, ajungandu-se la aproximativ aceeasivaloare medie a anului 2008, respectiv de 84 de euro petranzactie.

Produselesi serviciile preferate de romani in trimestrul al treilea alacestui an au fost cele din domeniul telecom (facturi, carteleprepay, telefoane, accesorii), urmate de pachetele turistice sibiletele de avion. Pe pozitia a treia se situeaza serviciile(asigurari, anunturi publicitate, servicii diverse).

Achizitiile online cu cardul - prea mici pentru a fireprezentative

Intr-adevar, cei mai mari jucatori din retailul IT&C localau mentionat in trecut ca platile online cu cardul bancarreprezinta o pondere inca nesemnificativa din totalul vanzarilor,declaratii sustinute de cifrele pe 2008, spre exemplu.

Anul trecut valoarea totala a comertului electronic cu plataonline prin card a fost de 53 mil. euro, in timp ce doar primiitrei retaileri IT&C au inregistrat venituri de 200 mil.euro.

Mai mult, cifra de 53 mil. euro include si facturile telecomOrange si Vodafone achitate online de clienti - iar cei doioperatori au avut anul trecut venituri totale cumulate de aproape2,4 mld. euro. "Cifrele privind tranzactiile online prezentate audoar o mica legatura cu activitatea noastra ca si magazine onlinecare vand produse prin metode e-commerce", spune si Marius Ghenea,omul de afaceri care detine al doilea grup din retailul onlineIT&C local.

"Vanzarile unui magazin online nu sunt egale cu tranzactiileonline efectuate, stiut fiind faptul ca marea majoritate acumparaturilor efectuate online in Romania se achita prin metodeoffline (plati prin cont sau numerar). Cu alte cuvinte, dinamicavanzarilor noastre ca si magazine online nu este legata de dinamicaplatilor cu cardul si nici de dinamica indicata de Romcard, care serefera la toate platile efectuate online cu cardul, nu doar la celeefectuate pentru cumpararea de produse de la magazinele online dinRomania".

Sezon de vanzari mai slab in T4

Totusi, Romcard si Gecad estimeaza ca valoarea comertuluielectronic cu plata online prin carduri bancare va inregistra oscadere in trimestrul patru, cand numarul tranzactiilor va ramaneaproximativ egal cu cel din T3 insa valoarea medie a cumparaturilorva scadea aproape de cea mai slaba perioada a anului, intervalulianuarie-martie.

Astfel, pentru ultimul trimestru din an sunt asteptate 314.000de tranzactii cu o valoare medie de 75 de euro, insumand 23,5 mil.euro, in timp ce in T3 valoarea medie a tranzactiilor a fost de 82de euro iar cea totala de 26 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO