Business Hi-Tech

„E normal să externalizezi când costul per angajat este cu 30% mai mare decât la un centru de BPO“

„E normal să externalizezi când costul per angajat este cu 30% mai mare decât la un centru de BPO“
27.06.2010, 23:05 576

Companiile trebuie să-şi evalueze permanent nivelul costurilorpentru a rămâne competitive pe piaţă şi nu trebuie să ezite să-şiexternalizeze unele activităţi dacă această decizie le poate aduceeconomii semnificative fără a afecta performanţa organizaţiei,spune într-un interviu pentru ZF Mihai Mutiu, 54 de ani, fostuldirector de resurse umane al Alcatel- Lucent.

"Este normal să externalizezi în momentul în care costul perpersoană pentru realizarea unei sarcini este cu 25- 30% mai maredecât la o firmă de BPO (Business Process Outsourcing - n. red.).După părerea mea, decizia conducerii Alcatel a fost foarte bună,mai ales că Wipro lucrează în continuare pentru Alcatel, doar căşi-au mai adăugat şi alţi clienţi", susţine Mutiu, care în prezenteste în discuţii pentru un post în cadrul firmei de training şiconsultanţă în resurse umane Codecs.

Mutiu şi-a dat demisia din funcţia de director de HR al Alcatella finele lunii februarie a acestui an, la două luni după ce aufost externalizaţi cei 521 de angajaţi către compania deoutsourcing Wipro şi centrul de servicii al Helwett- Packard (HP)România. În prezent, în cadrul Alcatel- Lucent România lucreazăaproximativ 1.300 de angajaţi. Mutiu a lucrat în cadrul Alcateltimp de 18 ani şi două luni, fiind cel de-al şaptelea angajat dincompanie în anul 1992. El a relatat că externalizarea angajaţilorAlcatel nu a fost simplă. Încă de la finele anului trecut, cândconducerea companiei şi-a anunţat intenţia de a externaliza uneledepartamente, angajaţii s-au organizat în sindicat şi au participatla două greve.

"Au avut loc nişte proteste pentru că s-a înţeles destul depuţin despre ce este vorba, oamenii credeau că vor fi concediaţi decătre cei de la Wipro, iar activitatea lor va fi transferată înIndia", a adăugat Mutiu. Peste 100 de angajaţi ai companiei auprotestat anul trecut în luna noiembrie la Timişoara, susţinând căfirma indiană Wipro, în cadrul căreia urma să fie angajaţi, areintenţia de a face concedieri. Pe de altă parte, şi oficialiiAlcatel, şi cei ai Wipro au anunţat în mai multe rânduri căangajaţii externalizaţi nu vor fi disponibilizaţi. De altfel,indienii de la Wipro au anunţat că vor să mai facă între 150 şi 200de noi angajări anul acesta, având planuri de creştere atât înTimişoara, cât şi în Bucureşti.

"Angajaţii externalizaţi lucrează în continuare exact aşa cumfăceau înainte, doar că businessul este administrat de altăcompanie", explică Mutiu.

Un număr de 28 de angajaţi care se ocupau de serviciile de reţeainformatică au fost angajaţi de către subsidiara locală a HewlettPackard (HP), cea mai mare companie IT din lume. În cadrulcontractului semnat cu firma de outsourcing, angajaţii au jobulgarantat pentru o perioadă de cel puţin 18 luni. "Sfârşitul anuluia venit odată cu semnarea unui contract colectiv de muncă, ceea cea inclus şi salariile compensatorii. Dacă, de exemplu, în primeletrei luni cineva este concediat, angajatul respectiv va primirestul de salarii până la 18, la care se adaugă pachetulcompensatoriu", mai spune Mutiu.

Majoritatea angajaţilor care făceau parte din sindicatul Alcatelerau din departamentele externalizate, iar în perioada 7septembrie- 22 decembrie 2009 a fost discutat şi semnat contractulcolectiv de muncă.

"Contractul era important pentru toată lumea, l-am semnat pe 22decembrie, iar pe 29 decembrie a fost înregistrat la camera demuncă. De la 1 ianuarie 2010, 521 de angajaţi au trecut dincolofără niciun fel de scandal. S-a mai auzit ceva după aceea?", maispune Mutiu. Salariul mediu brut înregistrat în cadrul contractuluicolectiv de muncă a fost de 4.450 de lei.

În opinia sa, asigurarea unui job pentru o perioadă de un an şijumătate, care va coincide şi cu ieşirea din criză, reprezintă unavantaj foarte mare pentru angajaţii externalizaţi, care au ovârstă medie de 30 de ani. "Practic, la 32 de ani au în faţă unorizont extraordinar, pentru că au avut continuitate în muncă, aulucrat într-o transnaţională, în mai multe departamente şi potsă-şi pornească o afacere proprie, pentru că lumea se va schimba",mai spune Mutiu.

ALCATEL - LUCENT

  • Unul dintre cei mai mari producători globali de echipamente detelecom.
  • Prezent pe piaţa locală din 1991.
  • Aproximativ 1.300 de angajaţi în România.
  • De la începutul anului a externalizat 521 de angajaţi dindepartamentele suport - shared service center şi mentenanţă - cătrecompania de outsouring Wipro şi 28 de angajaţi din departamentul dereţea informatică către HP România.
  • Angajează 250 de persoane până la sfârşitul anului înTimişoara, în cadrul unui centru de servicii pentru reţeleleBritish Telecom sau Orange.
  • Grupul a înregistrat venituri de 15,16 mld. euro anul trecut lanivel global.
  • În România, compania a avut anul trecut o cifră de afaceri de122,5 milioane de euro şi profit de 8 milioane de euro.

Mihai Mutiu, 54 de ani

  • Aprilie 2010 - prezent: consultant în resurse umane
  • 2007- februarie 2010: director de resurse umane al Alcatel -Lucent pentru Europa de Sud-Est (România, Serbia, Macedonia,Grecia, Bulgaria, Croaţia, Republica Moldova)
  • Mai 1995 - septembrie 2007: trainer şi training manager încadrul Alcatel- Lucent România
  • Ianuarie 1992 - aprilie 1995: switching test engineer, Alcatel- Lucent
  • 1981 - 1991: inginer de instalaţii şi mentenanţă, IirucService
  • 1976 - 1981: Universitatea Politehnica din Timişoara

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO