Business Hi-Tech

eMag, numarul unu pe retailul IT&C, si-a recapatat suflul: vrea iar afaceri peste 100 mil. euro

eMag, numarul unu pe retailul IT&C, si-a recapatat suflul: vrea iar afaceri peste 100 mil. euro
23.02.2010, 23:03 271

EMag, numarul unu pe retailul IT&C din Romania, estimeaza cava reusi sa atinga in 2010, pentru prima oara in istoria de 9 ani acompaniei, un nivel al afacerilor de 100 de milioane de euro, pefondul cresterii numarului de utilizatori de internet si a cereriide electronice si produse asociate cu web-ul - precum laptop-urilesi smartphone-urile.

Compania a incheiat anul trecut cu o scadere a afacerilorde 12%, la 64 mil. euro, foarte aproape de estimarile initiale de66 mil. euro. "Este un rezultat foarte bun, practic am castigatcota de piata", in conditiile in care pe ansamblu vanzarile auscazut cu aproximativ 50%, explica Radu Apostolescu, director demarketing si unul dintre fondatorii magazinului online.

Nu este prima oara cand eMag isi pune ca tinta sa atinga unbusiness de peste 100 mil. euro. Dupa ce isi dublase in 2007afacerile la 70 mil. euro, reprezentantii magazinului online isistabileau ca plan o noua dublare, la 140-150 mil. euro pentru 2008.Compania isi setase costurile si personalul pentru aceasta tinta,dar recesiunea a stricat tot, iar magazinul online s-a aflat la unpas de dificultati financiare majore, la fel ca rivalii de la KTech Ultra Pro sau Flamingo, pe fondul prabusirii vanzarilor.

Iulian Stanciu, un absolvent de ASE in varsta de 34 de ani, carea devenit cunoscut in mediul de business ca fondator si CEO al unuidistribuitor IT&C cu afaceri de zeci de milioane de euro, darsi unul dintre investitorii care a readus pe linia de plutire eMag,spune ca are mai multe motive sa creada in tinta de 100 mil. euro.Stanciu a parasit la inceputul anului functia de director generalal firmei pe care a creat-o impreuna cu omul de afaceri SebastianGhita, Asesoft Distribution, pentru a prelua pozitia echivalenta dela eMag, companie al carei pachet majoritar de actiuni l-a preluatin aprilie 2009.

Primul motiv de incredere afisat de Stanciu, la primul sauinterviu in calitate de sef al eMag, este acela ca firma este acumsolida din punct de vedere financiar si a si inregistrat profitanul trecut.

"Suntem «ceas» cu toata lumea, aceasta a fost directia imprimatade mine de la inceput pe modelul strict al distributiei. Suntem cuplatile in termen la toata lumea, iar in ceea cepriveste clientii stam bine pentru ca ei platesc cu cash si avemnumerar", spune Stanciu.

Stabilizarea companiei a fost o prioritate in conditiile in careanul trecut a fost unul dramatic pentru eMag - companie care aveacosturile setate pentru o explozie a pietei, nu pentru un recul de50% al vanzarilor. In mai 2009, vanzarile eMag cazusera la un nivelcu 40% mai mic fata de 2008, astfel ca magazinul isi taiase drasticcheltuielile, ajungand si la un minim de 160 de oameni. Dupaintrarea Asesoft Distribution in actionariat situatia s-a redresat,iar in decembrie deja compania avea vanzari mai mari cu 40% fata deanul precedent. "Profitul a fost de cateva sute de mii de lei (zecide mii de euro - n. red.). Ideea este ca in prima parte a anuluis-au pierdut bani, iar in a doua parte a anului s-au acoperitpierderile", spune Stanciu.

De ce a preluat conducerea eMag? Stanciu sustine ca a fost odecizie luata inca de la data tranzactiei si ca a asteptat atat demult pentru a invata "mersul lucrurilor".

In ceea ce priveste cresterea la 100 de milioane de euro, IulianStanciu isi bazeaza optimismul pe mai multe elemente. "In 2010,piata de retail IT&C, electronice si electrocasnice vainregistra (...) o crestere usoara, cu 10 procente, dupa corectiaextrem de severa de anul trecut. Mediul online va cunoaste insa oascensiune mai pregnanta, cu 40%, in principal datorita cresteriinaturale provenite din rata mai mare de penetrare a internetului simigrarii consumatorilor catre mediul online."

Unul dintre elementele cheie este si revenirea pe crestere avanzarilor de PC-uri, "cu cel putin 10%", dupa cum spune Stanciu,care se bazeaza in special pe o accelerare a vanzarilor delaptop-uri. eMag este cel mai mare vanzator de laptop-uri dinRomania, cu o cota de 20% din piata in decembrie 2009, potrivitcompaniei - care citeaza o analiza a companiei GfK. De asemenea,eMag se asteapta si la o crestere a vanzarii de smartphone-uri sitelevizoare. "In decembrie am vandut 2.000 de televizoare - unprodus despre care se spune ca nu il iei decat dupa ce il vezi",puncteaza Radu Apostolescu, care pune acest rezultat si pe seamaeforturilor depuse de compania pentru a creste atractivitatea, darsi increderea in achizitiile online.

Unul dintre elementele cheie in atragerea clientilor estecrearea sistemului care le permite utilizatorilor sa adaugecomentarii despre produse, chiar langa pagina in care apar pretulsi specificatiile. "Comentariile ajuta categoric. Sunt si produsecare au 100 de comentarii, iar unii clienti - probabil cei maiputin specialisti in IT&C - nu se mai uita decat la produselecu comentarii." "Comentariile au devenit principalul declansator aldeciziei de cumparare", subliniaza Stanciu. "Acum oferim tot - pelanga date comerciale, specificatii si poze, oferim si experientaclientilor anteriori - ceea ce in retailul clasic este inexistent",spune Apostolescu, care adauga si de ce eMag ofera transportgratuit si a introdus posibilitatea ca utilizatorii sa returneze in30 de zile produsele cumparate. ""Astfel cred ca am eliminat toateriscurile pe care le-ar putea vedea un client: sa nu-i vinaprodusul pe care il vrea sau sa realizeze ca nu este ce-itrebuie."

De ce aceste eforturi? "Romanii nu au cumparat niciodata princataloage, la telefon. In SUA cred ca se cumpara din anii '40 latelefon. Or, la noi dupa revolutie, gata, a aparut internetul sicumparaturile online. Si ce, acum ne asteptam ca toata lumea sacumpere online cu cardul imediat? E o iluzie", spune Apostolescu,care spune ca in acest context plata la livrare este un avantajpentru companie. "E un factor de incredere."

Ce planuri are eMag

  • Incheierea de parteneriate cu toti furnizorii mari de internetmobil, pe langa cel incheiat cu Orange
  • extinderea ofertelor de finantare prin rate cu ofertele BRDFinance si Cetelem, pe langa cele deja existente de la CreditEurope bank (Card Avantaj) si EFG Eurobank (Euroline) dupa ce indecembrie vanzarile in rate au ajuns la 10% din total
  • introducerea unui sistem prin care clientii sa poata urmariunde se afla coletele cu produsele comandate
  • imbunatatirea sistemului prin care clientii pot introducecomentarii despre produse pe pagina web
  • deschiderea unui nou showroom in Timisoara si in alte doua-treilocatii, dupa ce anul trecut vanzarile pe metru patrat au trecut de25.000 de euro pe metru patrat
  • investitii de 500.000 de euro In sistemul IT, considerat unuldintre elementele cheie pentru cresterea firmei

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO