Business Hi-Tech

Google are 4,6 mld. $ pentru a intra pe piata de telefonie mobila

23.07.2007, 18:07 19

Compania Google, care detine cel mai puternic motor de cautare de pe Internet, a anuntat ca este dispusa sa plateasca minimum 4,6 mld. $ (3,33 mld. euro) pentru castiga o licitatie de frecvente radio din Statele Unite, care i-ar permite sa ofere servicii de telecomunicatii, scrie presa internationala. Google va participa insa la licitatie doar daca autoritatile federale din SUA vor adopta o serie de reglementari care sunt respinse ferm de operatorii telecom existenti.
Cea mai importanta dintre cererile Google este aceea ca operatorii care vor castiga frecventele radio sa fie obligati sa ofere acces "pe baza unor termeni comerciali nediscriminatorii" la propria retea. Adoptarea unei asemenea prevederi ar permite oricarui alt operator de telefonie mobila sa functioneze pe baza retelei, Google, de exemplu, fapt care ar duce la sporirea competitiei.
Daca Google va castiga licitatia, modul in care consumatorii utilizeaza telefoanele mobile pentru apeluri de voce si navigare pe Internet s-ar putea schimba radical, scrie cotidianul International Herald Tribune.
In conceptia oficialilor companiei, care au declarat ca vor promova conceputul de "piata wireless deschisa", consumatorii care achizitioneaza un mobil ar trebui sa aiba posibilitatea de a-si alege fara restrictii operatorul de telefonie, precum si aplicatiile software pe care le doresc instalate pe aparat - in acest sens fiind formulate si conditiile puse de Google pentru a participa la licitatie. Oficialii companiei considera ca tarifele apelurilor de voce si ale transferurilor de date ar putea fi partial reduse prin reclame furnizate de platforma de publicitate Google AdSense.
Compania a mai cerut ca firma care castiga licitatia sa fie obligata sa vanda servicii en gros tertilor, o masura necesara pentru a promova competitia in randul operatorilor de servicii de Internet broadband.
Eforturile companiei de a avea o abordare pe placul consumatorilor au atras critici ale operatorilor de telefonie mobila, care se opun categoric schimbarilor propuse de Google. Oficialii AT&T, care distribuie exclusiv Apple iPhone pe piata din Statele Unite, au declarat ca intentiile Google sunt formulate ca "un ultimatum de tipul totul sau nimic", iar Kevin Martin, presedintele Comisiei Federale de Comunicatii (FCC) s-a declarat impotriva a doua dintre cele patru conditii propuse de Google.
"Atunci cand te duci la magazin sa cumperi un televizor, nimeni nu te intreaba daca operatorul tau iti ofera servicii de televiziune prin cablu sau prin satelit", a declarat Blair Levin, un fost oficial FCC, care este in prezent analist la Stifel Nicolaus. "Atunci cand achizitionezi un computer, vanzatorii nu te intreaba cu ce operator de Internet ai contract, iar sistemul poate rula orice aplicatie software. Aceasta idee nu exista pe piata wireless. Iar tocmai aceasta este directia in care se indreapta Google", a mai spus Levin.
Printre regulile ce urmeaza a fi anuntate de FCC pentru licitatie, se numara si doua care "respecta" cererile Google: castigatorul frecventelor va oferi asigurari ca le va permite consumatorilor sa utilizeze orice terminal mobil si sa acceseze orice serviciu de internet prin intermediul retelei. Insa daca FCC si Google vor ramane pe pozitii, in sensul ca niciuna din parti nu va ceda, este putin probabil ca Google sa ajunga sa participe la licitatie.
Google deja a investit milioane de dolari in tehnologie pentru telefoane mobile, o mare parte pentru a dezvolta un set de aplicatii care depaseste spectrul oferit de traditionale servicii de cautare mobila si de harti. Unii analisti sunt de parere ca am putea vedea in curand un telefon mobil produs de Google.
Eric Schmidt, directorul executiv (CEO) al Google, a subliniat insa importanta existentei unei retele in cadrul careia oricine isi poate conecta dispozitivul mobil si avea acces la potentialul complet al Internetului. Intr-un astfel de mediu, utilizatorii dispozitivelor ar putea deveni importanti clienti ai serviciilor de publicitate online, a mai spus Schmidt.
Oficialii companiei considera ca eforturile pe segmentul mobil ar putea fi mai putin profitabile daca un numar restrans de operatori mobili continua sa domine piata Internetului si sa-si rezerve dreptul de a alege ce aplicatii si ce servicii pot fi utilizate pe propriile retele.
O retea deschisa ar avantaja Google, deoarece compania nu ar mai fi nevoita sa incheie contracte cu operatorii pentru a putea insera reclame, a declarat Paul Kedrosky, directorul unui centru de dezvoltare tehnologica din cadrul Universitatii din California.
Expertii se asteapta ca licitatia pentru spectrul de frecvente radio, care va fi tinuta la inceputul anului viitor, sa aduca guvernului american venituri de peste 10 mld. $ (7,24 mld. euro).
Pe de alta parte, Google a raportat o crestere de 28% a profitului net in al doilea trimestru fiscal, de la 721,1 mil. $ (574,3 mil. euro) la 925 mil. $, dezamagind insa asteptarile analistilor.
Avansul profitului a fost limitat de cresterea semnificativa a numarului de angajati, cu 13% in perioada aprilie-iunie, la 13.789 de salariati permanenti, precum si de majorarea altor cheltuieli operationale.
Schmidt a declarat ca Google a inregistrat o crestere de 74% a veniturilor generate de afacerile de baza ale companiei, comparativ cu aprecierea de doar 36% inregistrata de programul de publicitate online AdSense.
Schmidt a mai precizat ca afacerile pe plan international au avut o evolutie "foarte puternica", 48% din veniturile companiei provenind din afara Statelor Unite, in crestere fata de 42%, raportat anul trecut.
Titlurile Google au scazut vineri cu 5,2% pe bursa Nasdaq, inchizand la 520,12 dolari (376,81 euro). De la inceputul anului, pretul actiunilor a urcat cu 19%.


Au dezamagit cu o crestere de 28%

Profit: 925 mil. $
Profitul a avansat in trimestrul doi fiscal cu 28%, de la 721,1 mil. $ la 925 mil. $ dar analistii au fost dezamagiti pentru ca se asteptau la ritm mai ridicat de crestere.

Venituri: 3,87 mld. $
Veniturile companiei au crescut cu 58% fata de T2 2006, totalizand 3,87 mld. $. Veniturile din programul de publicitate online AdSense au urcat cu 36%.

Scadere pe bursa
Pretul actiunilor Google a scazut cu 5,2% dupa anuntarea rezultatelor financiare, inchizand la 520,12 $. De la inceputul anului, titlurile s-au apreciat cu 19%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO