Business Hi-Tech

Google: publicitatea online inseamna profit de sapte ori mai mare si incasari duble

03.02.2005, 00:00 23

Cel mai popular motor de cautare de pe Internet si-a crescut afacerea peste nivelul celor mai optimiste asteptari, incasarile pe anul trecut fiind de 3,19 miliarde de dolari (aproximativ 2,57 miliarde de euro), iar profitul 399,1 milioane de dolari (321,8 milioane de euro).
Pe trimestrul al patrulea al 2004 evolutia a fost spectaculoasa: incasarile au urcat la un miliard de dolari (700 de milioane de euro), dublu fata de anul trecut, iar profitul net a fost de 204 milioane de dolari (156,9 milioane de euro), de sapte ori mai mare decat in aceeasi perioada a 2003 (abia 27,3 milioane de dolari sau 20,9 milioane euro).
In momentul deschiderii tranzactionarilor la Nasdaq, cererea de actiuni Google a urcat pretul titlurilor cu peste 10 procente, fiind atins nivelul record de 210.30 dolari pe actiune (161,2 euro), fata de 85 de dolari (68,5 euro) in momentul listarii la bursa, in august 2004. Astfel, Google continua parcursul spectaculos la doua trimestre dupa ce a batut palma cu Nasdaq. Aproape jumatate din incasari au fost realizate cu propriul motor de cautare, iar cealalta parte cu ajutorul site-urilor partenere, precum portalul America Online sau Ask Jeeves. Aceste site-uri primesc un comision de cate ori un vizitator da click pe reclamele oferite de Google.
Oficialii Google au anuntat ca motorul de cautare este din ce in ce mai vizitat, iar noile tehnici de marketing atrag tot mai multi clienti pe reclamele sponsorizate. "Este al doilea trimestru cand analistii financiari subestimeaza cu mult rezultatele Google", a recunoscut un specialist al Standard & Poors.
Incasarile directe ale Google, care plateste comisioane spre site-urile partenere, s-au cifrat anul trecut la 654 milioane de dolari (524,4 milioane de euro), aproximativ cu 61 de milioane de dolari peste previziunile medii analistilor financiari si cu aproape 30 de milioane de dolari peste cea mai optimista previziune, care apartinea Thomson First Call. "Compania creste rapid si nu face previziuni privind rezultatele trimestriale, de aceea este mai greu sa anticipam rezultatele", a apreciat un analist.
Cert este ca Google continua sa demonstreze ca retinerile unor analisti si temerile privind un nou crah al Internetului sunt departe de realitate. Trebuie mentionat de asemenea ca profitul ar fi fost si mai mare, compania fiind obligata sa plateasca 60 de milioane de dolari (46,1 milioane de euro) pentru a rezolva problema legata de raportarea angajatilor care detineau actiuni ale companiei, care nu fusesera declarate. "Eram convinsi ca Google nu va rezista dupa listarea la un pret atat de ridicat, insa sunt mai puternici decat credeam", a spus un analist al ThinkEquity Partners.
Succesul Google, spun specialistii in domeniu, vine din faptul ca reclamele oferite sunt atractive, iar companiile platesc din ce in ce mai mult pentru a fi prezente in sectiunile sponsorizate ale motorului de cautare. Aceste link-uri platite apar separat de rezultatele cautarii si sunt accesate de vizitator numai atunci cand acesta este chiar interesat de oferta. De aceea, majoritatea celor care vin din paginile Google sunt potentiali clienti. Iar acest lucru obliga practic companiile care dispun de bugete de promovare sa investeasca in motorul de cautare.
"Acest model pe care l-am cosntruit de-a lungul timpului s-a dovedit ca functioneaza foarte bine", a declarat directorul executiv (CEO) al companiei, Eric Schmidt.
La finalul lui 2004 mai multe rapoarte, inclusiv documente aparute in presa, avertizau ca Google nu este o afacere stabila, ca nu va putea mentine crestere incasarilor sau profitul si ca in general, titlurile companiei nu sunt o investitie buna. Rapoartele aratau ca motorul de cautare este tot mai concurat de rivali si ca a pierdut cota de piata. Ba chiar se spunea ca numarul de vizitatori a scazut, ceea ce va afecta rezultatele companiei.
Aceste informatii s-au dovedit numai partial adevarate, in sensul ca exista concurenta, insa aceasta a facut ca Google sa fie mai de succes. Calculand la nivelul de ieri, valoarea de piata a celui mai popular motor de cautare de pe Internet este de 55 de miliarde de dolari (42,2 miliarde euro), peste nivelul uor companii precum General Motors sau Ford, conform infomatiilor prezentate de revista Forbes. dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO