Business Hi-Tech

Google: Stim multe despre internautii care acceseaza reclamele online

15.11.2005, 18:08 21

Cel mai mare motor de cautare din lume, Google, a lansat un serviciu de analiza a traficului pe Internet, Google Analytics, intrand astfel in competitie cu cel mai mare producator de software din lume, Microsoft, care a lansat recent un serviciu asemanator (AdCenter), in versiune de test, scrie presa internationala.

Google Analytics (www.google.com/analytics) este un serviciu gratuit care va fi insa oferit numai companiilor care-si fac reclama pe site-ul Google prin serviciul AdWords, au precizat oficialii motorului de cautare. Pana acum, aceste companii nu aveau la dispozitie decat informatii despre numarul de accesari al reclamei, fara alte detalii, scrie CNet News.

Noul serviciu al Google schimba complet aceasta situatie. Companiile vor primi o analiza completa a traficului pe site-ul lor, care sa cuprinda numarul de utilizatori, dar si cat timp au navigat acestia pe site sau ce sectiuni au vizitat, a precizat Paul Muret, un oficial Google.

Publicitatea online pe site-ul Google consta in link-uri de tip text care conduc utilizatorul la site-ul companiei care-si face reclama si a adus motorului de cautare venituri de 1,58 de miliarde de dolari (1,34 miliarde de euro) numai in al treilea trimestru al acestui an.

Companiile care isi fac publicitate prin Google AdWords vor avea de asemenea posibilitatea sa vada cat de rentabila este investitia lor in publicitatea pe Internet, pentru ca vor putea calcula un raport intre cat platesc pentru fiecare click pe reclama si ce venituri obtin de la internautii care ajung pe site dupa ce au accesat reclama respectiva, a explicat Paul Muret.

Tehnologia de analiza a traficului de utilizatori pe Internet a fost preluata de Google o data cu achizitia companiei americane Urchin Software Corporation in luna martie a acestui an. Inainte de achizitie, serviciul se numea Urchin On Demand si era pus la dispozitia utilizatorilor contra sumei de 500 de dolari (aproximativ 426 de euro). Dupa momentul achizitiei, serviciul a continuat sa functioneze sub acelasi nume, insa Google a scazut pretul la 200 de dolari (170,5 euro), scrie CNet News. Iar acum, Google Analytics este gratuit, in conditiile in care servicii similare existente pe piata costa intre cateva sute de dolari si cateva milioane de dolari pe an, in cazul in care analiza traficului de utilizatori este una foarte complexa, a explicat Eric Peterson, analist al companiei de cercetare a pietei Jupiter Research.

Prin asta, Google ar putea atrage un numar foarte mare de companii care prefera sa plateasca pentru a-si face reclama si sa beneficieze in acelasi timp si de analize complexe ale traficului de utilizatori pe site-urile lor, decat sa plateasca pentru fiecare serviciu in parte sume mult mai mari, scrie Tech Web. Asta nu inseamna insa ca rivalii Google pe acest segment vor da faliment, spun analistii. Microsoft AdCenter, dar si alte servicii similare de la Web Trends, Web Side Story si Click Tracks, ar putea atrage foarte multi clienti dispusi sa plateasca, intrucat piata companiilor care sunt interesate de astfel de analize este una foarte mare. La inceputul acestui an, 83% din companiile americane cu venituri anuale de 1 milion de dolari (0,85 milioane de euro), adica aproximativ 250.000 de companii, au investit sume ce pot fi considerate insuficiente pentru analiza traficului pe site-ul lor, a mentionat Eric Peterson.

Google Analytics ridica insa si probleme. Companiile care utilizeaza acest serviciu risca sa ofere motorului de cautare, involuntar, informatii despre cum functioneaza servicii similare ale concurentei, in cazul in care folosesc asa ceva, sunt de parere unii analisti.

Iar acest fapt ar putea dauna competitorilor, intrucat Google ar avea posibilitatea sa preia anumite metode sau functii de la acestea, scrie CNet News.

"Google nu va profita de acele informatii", a precizat Paul Muret. "Informatiile pe care le adunam prin intermediul serviciului sunt utilizate strict pentru a oferi clientilor analize ale traficului de utilizatori", a conchis el. anca.arsene@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO