Business Hi-Tech

IBM lanseaza o suita gratuita de aplicatii pentru companii, concurand suita Microsoft Office

IBM lanseaza o suita gratuita de aplicatii pentru companii, concurand suita Microsoft Office

Divizia IBM Software Group, condusa de Steven Mills, intra in competitie directa cu Microsoft

19.09.2007, 17:43 151

International Business Machines (IBM), al doilea mare producator de software din lume, intentioneaza sa atace suprematia Microsoft pe piata de software pentru computere personale, oferind gratuit programe echivalente cu cele din suita Microsoft Office, scrie New York Times.
IBM a anuntat ieri lansarea suitei Lotus Symphony, care poate procesa texte, gestiona tabele si realiza prezentari de tip slide-show. Aplicatiile pot fi descarcate gratuit de pe site-ul IBM.
Divizia Lotus a IBM deja concureaza cu Microsoft pe segmentul de aplicatii de e-mail, mesagerie si sisteme de colaborare pentru corporatii, insa Symphony reprezinta o alternativa gratuita la principalele aplicatii din suita Office - Word, Excel si Powerpoint.
Suita Office este unul din cele mai lucrative produse comercializate de Microsoft, profiturile generate de software fiind depasite doar de catre sistemul de operare Windows. Analistii estimeaza ca vanzarile Microsoft Office ar putea totaliza 20 mld. dolari (14,4 mld. euro) pana in 2010.
Spre deosebire de deceniul trecut, cand IBM a incercat fara succes sa atace Microsoft pe piata sistemelor de operare cu OS/2, compania a adoptat o abordare diferita, oferind software open-source dezvoltat de consortiul OpenOffice.org (codul sursa este disponibil gratuit, astfel incat orice programator isi poate personaliza aplicatia, n.red.).
IBM a anuntat saptamana trecuta ca se alatura grupului OpenOffice.org, dedicand 35 de programatori proiectului. OpenOffice.org ofera de cativa ani o alternativa gratuita la Microsoft Office, insa nu a inregistrat progrese semnificative. Analistii sunt de parere ca alaturarea IBM ar putea schimba fundamental situatia, avand in vedere renumele, acoperirea globala si conexiunile companiei.
IBM se va alia de asemenea cu Google, care ofera deja aplicatii open-source pentru imbunatatirea productivitatii unei companii, precum si alternative online la suita Microsoft Office. IBM considera Lotus Symphony ca fiind doar o componenta a unui trend pe piata IT&C, care va deschide calea catre schimburi mai rapide si mai "automatizate" de informatii intre companii.
Potrivit oficialilor IBM, un element esential pentru realizarea acestor obiective este formatul utilizat pentru codarea fisierelor, denumit OpenDocument Format (ODF). Acesta se bazeaza pe un protocol denumit XML (eXtensible Markup Language), care faciliteaza comunicarea automatizata intre doua computere.
Principalul avantaj al formatului ODF este ca separa informatia digitala continuta in fisier de aplicatiile corespondente.
Microsoft are aceeasi viziune asupra automatizarii aplicatiilor software, insa promoveaza un format proprietar, denumit Office Open XML. Luna aceasta, Microsoft a esuat in efortul de a impune Office Open XML ca standard global, cererea companiei fiind respinsa de catre Organizatia Internationala de Standardizare din Geneva.
Formatul ODF, sustinut printre altii de catre IBM, Google, Sun Microsystems, a fost aprobat anul trecut. Lotus Symphony va oferi suport atat pentru fisiere Microsoft Office, cat si pentru fisiere ODF, avand potentialul de a castiga din clientii gigantului software.
Insa, analistii sunt de parere ca incursiunile IBM si ale aliatilor sai pe teritoriul Microsoft vor fi foarte dificile. "Trei jucatori principali - IBM, Google si Sun - sustin acum un standard ce concureaza cu Office. Drumul este insa greu, iar Office este foarte bine asezat pe piata", a declarat Rob Koplowitz, analist la Forrester Research.
In ultimul trimestru fiscal, IBM a inregistrat un profit de 2,3 mld. dolari, comparativ cu nivelul de 2 mld. dolari inregistrat in perioada similara a anului trecut. Veniturile companiei au urcat cu 9%, totalizand 23,8 mld. dolari. In aceeasi perioada, Microsoft a raportat un profit de 3,04 mld. dolari, la vanzari de 13,4 mld. dolari.

IBM Romania estimeza cresterea vanzarilor Lotus Notes

IBM Romania, sucursala locala a gigantului International Business Machines, a lansat pe piata Lotus Notes si Domino versiunea 8, o suita software ce integreaza servicii de e-mail, mesagerie instantanee, calendar, precum si instrumente pentru cresterea productivitatii companiilor. Mihai Iordache, directorul grupului software al IBM Romania si Moldova, a precizat ca peste 93% din totalul utilizatorilor Lotus Notes de pe piata locala folosesc cele mai recente doua versiuni ale suitei, iar procentajul celor care opteaza pentru upgrade este de 20%.
Iordache estimeaza ca numarul clientilor care vor achizitiona cea mai noua versiune Lotus Notes va fi mai mare de 20%.
Software-ul permite utilizatorilor sa combine functionalitatile diverselor aplicatii proprietare IBM sau dezvoltate de catre terti, precum cele de mesagerie instantanee, cartografiere si networking social. Aplicatia suporta integrarea unor solutii de tip CRM (managementul relatiilor cu clientii) sau SFA (automatizarea fortei de vanzari).
IBM ofera impreuna cu Lotus Notes 8 si o suita gratuita de aplicatii de tip Office, reunite in cadrul IBM Productivity Tools.
Potrivit oficialilor companiei, produsul se adreseaza atat IMM-urilor, cat si corporatiilor. Pretul final al Lotus Notes 8 variaza in functie de necesitatile clientilor. Pe plan international, IBM comercializeaza suita la un pret de 101 dolari (75,1 euro) per utilizator, in timp ce versiunea pentru servere costa 1.431 de dolari (1.064,7 euro) per procesor.
Lotus Notes poate rula pe mai multe sisteme de operare, precum Linux, Solaris (Sun Microsystems) sau AIX.
Lotus Notes ramane cel mai popular software IBM in ceea ce priveste numarul de licente instalate, produsul inregistrand peste 80 de milioane de utilizatori pe glob. Oficialii IBM Romania au declarat ca pentru piata locala nu sunt disponibile statistici de piata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO