Business Hi-Tech

IDC: Notebook-urile vor egala desktop-urile in 2009

IDC: Notebook-urile vor egala desktop-urile in 2009

Pentru prima oara in ultimii ani, in 2007 vanzarile de laptop-uri au reprezentat peste 30% din piata totala

05.03.2008, 18:16 21

Vanzarile de laptop-uri de pe piata locala le vor egala pe cele de computere desktop (de birou) anul urmator, au declarat reprezentantii companiei de cercetare International Data Corp. (IDC). De asemenea, notebook-urile vor prelua conducerea in cursul lui 2010.
"Avand in vedere cresterea mare a vanzarilor in ultimul trimestru al anului trecut, ne asteptam ca vanzarile de notebook-uri si de desktop-uri sa ajunga la acelasi nivel mult mai devreme", a declarat pentru ZF Calin Mirea, research analyst la IDC.
Initial, compania de cercetare estima ca 2011 va fi primul an in care notebook-urile se vor vinde mai bine decat desktop-urile.
Reprezentantii IDC apreciaza ca aceasta trecere se va realiza in 2010, in conditiile in care vanzarile de PC-uri desktop nu vor inceta sa creasca, iar notebook-uri vor inregistra in fiecare an dublari ale numarului de unitati vandute.
Pentru prima oara in ultimii ani, in 2007 ponderea vanzarilor de laptop-uri a trecut de 30% din totalul pietei, dupa ce in 2004 acest indicator era de 10% din piata, iar in 2005 si 2006 de 16, respectiv 23%.
Segmentul notebook-urilor a inregistrat cea mai mare crestere, numarul de unitati vandute crescand cu 160% fata de trimestrul patru al anului 2006, vanzarile de notebook-uri ocupand o cota de piata de 40%. Numarul de PC-uri, care includ computere desktop, laptop-uri si servere, a crescut in trimestrul patru al anului 2007 cu 70%, valoarea pietei IT dublandu-se comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior, conform datelor IDC.
Anul trecut s-au vandut aproximativ 950.000 de PC-uri, din care peste 330.000 au fost notebookuri.
Anterior, piata era estimata pentru 2007 la 800.000 de PC-uri, din care aproximativ 210.000 erau notebook-uri.
De asemenea, valoarea totala a PC-urilor vandute in 2007 s-a ridicat peste asteptarile initiale la 826 mil. dolari (603,6 mil. euro).
"Preturile sunt in scadere, iar pretul unei configuratii medii scade de la un an la altul. Cu toate acestea, valoarea pietei este sustinuta de introducerea de noi modele si de interesul tot mai mare al consumatorilor pentru PC-urile high end (bine echipate la preturi mai ridicate - n. red.)", au precizat oficialii IDC.
Potrivit Fujitsu Siemens Computers (FSC) Romania, liderul pietei locale de PC-uri in T4, cu peste 94.000 de unitati vandute, exista deja un segment de consumatori orientat catre notebook-urile high end, dar inca nu se poate vorbi de o orientare a pietei in general catre acest segment. "Utilizatorul devine din ce in ce mai atent atunci cand achizitioneaza echipamente IT, doarece puterea brand-ului isi spune cuvantul si pe piata din Romania si ca interesul cumparatorului se muta progresiv de la pret catre calitate, design, brand, produse ecologice", a declarat pentru ZF Ileana Stroe, marketing manager la FSC Romania.
Spre deosebire de anul trecut, ca urmare a unei promovari intense si a preturilor mai accesibile, consumatorii au optat tot mai mult pentru configuratiile care includ procesoare "multi core", care dispun de mai mult de doua nuclee in unitatea de procesare, oferind astfel o putere mai mare de calcul si un consum redus de energie. Stroe apreciaza ca 30% din notebook-urile vandute pe piata locala sunt high end, in timp ce notebook-urile din categoria mainstream, preferate de majoritatea consumatorilor, reprezinta aproximativ 60%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO