Business Hi-Tech

In patru ani, volumul afacerilor B2B va urca la 8,5 trilioane dolari

20.03.2001, 00:00 27


In ciuda recentei incetiniri a cresterii economice, volumul afacerilor electronice business-to-business (B2B) vor atinge la nivel mondial 8.500 miliarde dolari in 2005, releva un studiu publicat saptamana trecuta de Gartner Group.

"Scaderea economica poate fi interpretata ca o corectie in cazul companiilor ("clasice", care nu au pus accentul pe noua economie, n.r) care nu au putut tine pasul cu liderii afacerilor electronice", considera Lauren Shu, directorul departamentului e-business din cadrul Gartner, una dintre cele mai respectate companii de analiza a sectorului IT.

"Firmele ar trebui sa foloseasca momentul si sa adopte pe o scara cat mai larga modele fiabile de e-business (inclusiv o restructurare a managementului), pentru a putea beneficia cat mai mult de schimbarile masive ce vor avea loc in urmatorii cinci ani", recomanda Shu.

Anul trecut, la nivel mondial, volumul total al afacerilor B2B a depasit 433 miliarde dolari, o crestere de aproape 200% fata de 1999. Gartner a estimat un nivel de 1000 miliarde dolari pentru anul in curs si o crestere pana la nivelul de 6000 miliarde dolari la sfarsitul lui 2004.

Unul dintre sectoarele afacerilor de tip B2B ce a inregistrat o puternica efervescenta este cel al magazinelor virtuale. Concept relativ nou, acestea se afla inca in perioada de crestere si nu au apucat sa acapareze o parte prea mare din "tortul" comertului electronic.

In plus, in ciuda faptului ca au aparut in numar foarte mare, doar cateva au inregistrat venituri ceva mai substantiale in 2000, asa ca nu pot fi inca privite ca reprezentative pentru B2B.

"Deoarece majoritatea acestora au avut planuri de afacere nu foarte bine puse la punct, nu trebuie sa ne surprinda faptul ca unele dintre ele s-au daramat precum castelele din carti de joc atat de repede", spune Shu.


Cu recesiune sau fara, volumul comertului electronic va continua sa creasca

In prezent, comertul B2B nu are foarte multi adepti, majoritatea companiilor fiind intr-un stadiu incipient in ceea ce priveste introducerea modelelor de comert electronic, releva studiul publicat de Gartner Group.

"Datorita incetinirii cresterii economice, firmele vor migra masiv catre avantajele platformelor de comert electronic si vor adopta pe scara larga Internetul drept principalul instrument de afaceri", declara Lauren Shu, directorul departamentului e-business din cadrul Gartner.

Pe de alta parte, din cauza crizei din Statele Unite, aprecierile optimiste de acum doi ani, cand firmele IT inregistrau succese spectaculoase la bursa, au fost corectate drastic, un efect secundar fiind si scaderea increderii in afacerile derulate prin Internet.

In ceea ce priveste magazinele virtuale, oficialul Gartner considera ca doar o reintoarcere la principiile fundamentale - deja verificate - de afaceri ar putea repune magazinele virtuale pe linia de plutire. "Astfel, piata se poate dezvolta rational, iar deciziile, odata ce vor mai bine gandite, vor determina aparitia unor rezultate profitabile", a adaugat Shu.

O alta tendinta este cea in care pe o piata a unor produse date, intermediarii si-au construit un magazin virtual (si de obicei il si gazduiesc pe echipamentele proprii).

Astfel de initiative, in marea lor majoritate ale unor companii private, nu fac altceva decat sa creasca pe termen lung gradul de integrare al jucatorilor de pe piata.

Pe termen scurt insa, impactul acestora asupra comertului electronic nu se va face simtit cel putin inca doi ani, deoarece elaborarea strategiilor de vanzare este destul de anevoioasa si cere timp pentru o implementare cu succes.

Pe plan mondial, valoarea medie a cheltuielilor aferente mentinerii pe linia de plutire a unei afaceri de tip B2B s-a ridicat anul trecut la 7 milioane dolari, conform unui studiu realizat de Delphi Group, companie ce se ocupa cu analiza sectorului tehnologiei informationale.

In cadrul studiului, ce a cuprins aproape 1300 de companii implicate in comertul electronic, aproximativ 50% dintre acestea au cheltuit anul trecut mai mult de o jumatate de milion de dolari pe o solutie de tip B2B, iar aproximativ 13% au cheltuit peste un milion de dolari.

"Desi o treime din companiile studiate se afla intr-un stadiu incipient cu implementarea unei solutii B2B, aproximativ 13% sunt pe deplin dedicate comertului electronic", spune Thomas Koulopoulos, presedintele Delphi Group.

O atenta examinare a companiilor ce au cheltuit peste un milion de dolari pe un asemenea proiect a relevat faptul ca aproape toate dintre acestea au depasit un nivel total al incasarilor de un miliard de dolari.

"Mai mult, analiza a aratat ca marile companii, pe langa faptul ca aloca sume mai mari dezvoltarii decat competitorii lor de dimensiuni mai reduse, vor ajunge ca, la un moment dat, sa-i excluda de pe piata pe acestia", considera John De Simone, analist in cadrul Delphi Group.

Sumele puse in joc in noua economie arata cu claritate faptul ca B2B a devenit un domeniu extrem de atractiv pentru marile companii, explica Koulopoulos. "Bursa electronica auto pusa in practica de General Motors, Ford si Daimler-Chrysler, se constituie intr-un bun exemplu pentru companiile mai mici.

De asemenea, un factor important este si faptul ca firmele - atat marii jucatori, cat si cei mici - vor trebui sa se orienteze catre modele B2B pentru atragerea a cat mai multi participanti in aceasta mare afacere care este comertul electronic.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO