Business Hi-Tech

Internetul romanesc, o ecuatie cu tot mai putine necunoscute

16.06.2004, 00:00 12



Internetul romanesc este o poveste recenta. Cercetarile serioase sunt inca la inceput, iar oamenii care incearca sa castige bani din afacerile online au de luptat cu destule mituri neadevarate despre Internet.



Rata de penetrare a Internetului in Romania este inca foarte scazuta, undeva intre 6 si 9 procente, spun specialistii. Conform unui studiu recent al agentiei media MindShare, aproximativ 1,7 milioane de romani au acces online, dintre care cei mai multi sunt adulti cu varste cuprinse intre 25 si 34 de ani (38%). Iata si primul mit spulberat: Internetul nu este un "loc de joaca" pentru copii si adolescenti, cei mai multi utilizatori fiind persoane adulte. Un alt studiu, realizat de compania NetBridge, care detine liderul de pe piata publicitatii online Boom.ro, confirma: doar 9% dintre "internautii" romani au mai putin de 18 ani.



O alta "legenda" despre utilizatorul roman de Internet spune ca este sarac. Intr-o tara cu un salariu mediu lunar mai mic de 200 de euro, acest lucru nici nu ar fi de mirare. Insa cei care se ocupa de cercetarea pietei au date surprinzatoare si aici.



81% dintre cei care folosesc Internetul detin un telefon mobil, mai mult de jumatate (53%) folosesc cel putin un card bancar, 71% au un computer personal acasa, 51% au un autoturism in gospodarie, 21% au petrecut cel putin o vacanta in strainatate, 16% au asigurare de viata, in timp ce doar 3% se considera saraci. Acestea sunt datele oferite de studiul companiei NetBridge, realizat in decembrie 2003 pe un esantion de 50.000 persoane, in analiza fiind cuprinse cele aproximativ 100 de site-uri din portofoliul agentiei de publicitate Boom.ro.



Tinerii reprezinta, totusi, un segment important din totalul "internautilor". Obiectivele lor pe Internet sunt chat-ul, e-mailul gratuit si divertismentul, arata un raport al agentiei ARBOmedia. Celalalt segment bine reprezentat sunt insa asa numitii "YUPPIES" (Young, Urban, Professional), adica persoanele tinere, dinamice, care lucreaza in mediul urban si au venituri peste medie, mai arata raportul ARBOmedia.



Acestia din urma constituie "acadeaua" pe care se bat marii advertiseri de pe piata. Veniturile ridicate nu sunt singurul factor care ii face atractivi pe YUPPIES, ci si un amanunt nu foarte evident la prima privire: ei nu pot fi "agatati" usor de mesajele publicitare transmise prin alte medii de informare.



Utilizatorii de Internet sunt mai putin expusi mediilor de informare traditionale, afirma specialistii. 61% dintre "surferi" asculta radioul mai putin de o ora pe zi, in timp ce doar 14% dintre cei care nu frecventeaza Internetul fac acest lucru, rezulta din studiul realizat de ARBOmedia. La fel, aproape jumatate dintre utilizatorii de Internet (40%) se uita la televizor mai putin de o ora pe zi, in timp ce doar 12% dintre cei nefamiliarizati cu Internetul se pot lauda cu un timp atat de mic petrecut in fata televizorului.



Cercetarile asupra dezvoltarii Internetului romanesc contribuie la cresterea pietei de publicitate online, insa nu doar atat. Ele sunt si un factor important pentru maturizarea comunicarii online in general.



Orice proprietar de site ar trebui sa fie interesat de numarul vizitatorilor, dar si de profilul acestora, spune Ruxandra Iancu, reprezentant al institutului de cercetare International e-Marketing Research (IeMR). Insa este indicat ca masurarea acestor indicatori sa fie incredintata unei firme specializate, din aceleasi motive pentru care nu ne zugravim singuri casa, afirma ea. "Nu neaparat pentru ca nu putem face si singuri asta, ci pentru ca exista cineva care s-a specializat si caruia rutina ii confera o eficienta ridicata si o mai mare corectitudine a rezultatelor".



Un exemplu de indicator inselator in masurarea numarului de vizitatori este "vizitatorul unic dupa IP", a spus Ruxandra Iancu. In Romania, cele mai multe persoane acceseaza Internetul de la Internet Cafe, aproximativ 50%, conform unui studiu al GfK Romania din 2002. Alte locatii mai sunt biroul (25%), domiciliul (20%), scoala (10%), si rudele/prietenii (12%). Dintre acestia, indicatorul "vizitator unic dupa IP" nu ii inregistreaza corect decat pe cei care acceseaza Internetul de acasa sau de la birou. Motivul este simplu: in toate celelalte locatii este foarte probabil ca la acelasi calculator sa se afle, intr-un interval oarecare de timp, mai mult de o singura persoana, numarul exact neputand fi identificat daca se ia in considerare adresa de IP a computerului.



Pentru rezolvarea acestei probleme, exista mai multe solutii, chiar daca nici una nu este infailibila.Una dintre ele este cea a utilizatorilor inregistrati. Proprietarul unui site poate urmari evolutia numarului de vizitatori in functie de marimea bazei de date cu utilizatori inregistrati, insa aceasta nu este o monitorizare dinamica, ci statica, explica Ruxandra Iancu. Intotdeauna exista unele persoane care se inscriu pentru a accesa site-ul prima oara, dar dupa aceea nu mai revin.



Cu cat efortul acordat cunoasterii publicului care viziteaza un site este mai mare, cu atat proprietarul site-ului va avea mai mult de castigat. Cele doua tipuri de avantaje care reies din cercetarea profilului vizitatorilor sunt imbunatatirea continutului site-ului si orientarea site-ului catre profit, prin vanzarea de publicitate online, spune Ruxandra Iancu.



Monitorizarea Internetului romanesc devine o preocupare tot mai serioasa pentru proprietarii de site-uri. Compania NetBridge detine cel mai respectat instrument de masurare a traficului romanesc (Trafic.ro), in baza sa de date fiind inregistrate, conform datelor NetBridge, peste 16.000 de site-uri.



La 11 ani de cand primul domeniu .ro a fost inregistrat oficial, in Internetul romanesc exista peste 70.000 de domenii, spune Eugenie Staicut, cercetator stiintific principal la RNC (Romanian National Computer Network).



Dintre acestea, aproximativ 20.000 nu sunt folosite, adica nu gazduiesc inca un site web, pentru ca diferite persoane au cumparat unul sau mai multe domenii, renuntand apoi sa le foloseasca efectiv. Cresterea numarului de domenii inregistrate este insa exponentiala (in ultimul an s-au inregistrat, in medie, aproximativ 1.500 de noi domenii lunar, conform RNC), ceea ce este un semn foarte pozitiv pentru viitorul Internetului romanesc.





mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO