Business Hi-Tech

Microsoft discută achiziţia Yahoo! împreună cu mai multe fonduri de investiţii

Microsoft discută achiziţia Yahoo! împreună cu mai multe fonduri de investiţii

Yahoo! e unul dintre jucătorii importanţi pe piaţa online din România: aplicaţia de mesagerie instantanee Yahoo! Messenger are lunar aproximativ şase milioane de clienţi unici, iar portalul de e-mail aproximativ cinci milioane.

Autor: Adrian Seceleanu

24.10.2011, 00:04 427

Microsoft, cel mai mare producător de software din lume, discută cu fondul de investiţii Silver Lake Partners lansarea unei oferte comune de preluare a Yahoo!, unul dintre cei mai mari jucători globali din industria online, a cărui poziţie se deteriorează însă pe zi ce trece pe fondul avansului puternic înregistrat de rivali precum Google, scrie presa internaţională.

Microsoft a încercat să cumpere Yahoo! în 2008 printr-o ofertă de 47,5 miliarde de dolari care a fost în final respinsă, spre nemulţumirea acţionarilor. Yahoo! valorează acum circa 20 de miliarde de dolari.

Discuţiile sunt importante şi pentru pieţe precum România, în condiţiile în care aici, spre exemplu, aplicaţia de mesagerie instantanee Yahoo! Messenger are lunar aproximativ şase milioane de clienţi unici, iar portalul de e-mail aproximativ cinci milioane. Forumul Softpedia, cel mai vizitat site local în luna septembrie dintre paginile web monitorizate de BRAT, a avut 2,5 milioane de clienţi unici. Ce se va întâmpla însă cu Yahoo! este însă neclar în acest moment, iar informaţiile care au ajuns în media de la surse apropiate discuţiilor sunt în unele cazuri contradictorii. Spre exemplu, dacă Wall Street Journal scrie că Microsoft pregăteşte o ofertă comună pentru preluarea Yahoo! împreună cu alte fonduri de inves­tiţii, Reuters anunţă, citând de asemenea surse apropiate negocierilor că firma online va respinge ofertele comune, încercând astfel să impună o achiziţie realizată integral de Microsoft.

Goldman Sachs şi Allen & Co., consultanţii financiari ai Yahoo!, au informat investitorii interesaţi de preluare despre introducerea unei prevederi care interzice discuţiile între părţi în acordul de confidenţialitate care trebuie semnat pentru a avea acces la datele financiare sensibile ale companiei, au declarat pentru Reuters mai multe surse apropiate discuţiilor. Noua regulă a iritat mai mulţi investitori, inclusiv câteva fonduri de capital privat care doreau să facă o ofertă în parteneriat pentru Yahoo!. Aceştia au refuzat să semneze acordul de confidenţialitate, iar una dintre surse a afirmat că prevederea ar putea bloca efectiv negocierile de vânzare a Yahoo!. Cu o valoare de piaţă de circa 20 de miliarde de dolari, Yahoo! este prea mare pentru majoritatea investitorilor interesaţi de preluarea companiei, cu excepţia Microsoft, care dispune de lichidităţi de peste 50 mld. dolari. Google nu va face o ofertă pentru Yahoo!, având în vedere că gigantul online are deja probleme cu autorităţile de concurenţă din mai multe ţări din lume, dar compania ar putea finanţa fonduri de investiţii interesate să achiziţioneze acest activ.

Conform Wall Street Journal, Google a discutat cu cel puţin două firme de investiţii despre posibilitatea de a le ajuta să finanţeze preluarea principalelor operaţiuni ale rivalului Yahoo!. Gigantul IT american şi eventualii parteneri au avut contacte preliminare, dar nu au ajuns la o propunere formală, iar Google ar putea decide să nu continue discuţiile, a spus sursa.

Wall Street Journal notează că nu este clar care sunt firmele care au discutat cu Google.

Orice tranzacţie între Google şi Yahoo!, două dintre cele mai mari companii active pe internet şi care domină piaţa căutărilor online, ar atrage cu siguranţă atenţia autorităţilor de reglementare.

Autorităţile antitrust din Statele Unite au împiedicat în 2008 un parteneriat între cele două companii. Un an mai târziu, Yahoo! a semnat un parteneriat pe zece ani cu Microsoft.

Microsoft analizează, de asemenea, finanţarea parţială a unei oferte din partea unei companii de investiţii pentru Yahoo, au spus surse apropiate situaţiei.

Yahoo şi-a concediat directorul general, Carol Bartz, în septembrie, iar compania încearcă să atragă oferte din partea unor eventuali investitori, precum firme de investiţii. Astfel de cumpărători ar putea delista Yahoo şi ar putea reorganiza compania. Yahoo nu şi-a putut majora venituruile din publicitate nici măscar în contextul în care piaţa de publicitate pe internet creşte anual cu peste 20%.

Google este de mult timp lider în domeniul căutărilor online. Pe piaţa de publicitate pe internet, Google este, însă, un jucător mai mic, dar aflat în creştere, notează Wall Street Journal. În Statele Unite, Facebook va obţine peste două miliarde din publicitate online în acest an, Yahoo 1,6 miliarde de dolari, iar Google 1,1 miliarde de dolari, potrivit estimărilor companiei eMarketer.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO