Business Hi-Tech

Microsoft vrea o felie mai mare din cei 4 mld. $ ai cautarii online

17.03.2005, 00:00 16

Cel mai mare producator de software din lume, Microsoft, urmeaza sa lanseze cat de curand un nou sistem de publicitate online pentru motorul sau de cautare prezent pe portalul MSN (http://search.msn.com), realizat dupa reteta Google si Yahoo.


Anuntul vine la scurt timp dupa ce Yahoo a intrat pe terenul Google anuntand ca va dezvolta un sistem de promovare online dupa modelul celui mai popular motor de cautare din lume.


Agitatia marilor companii pe acest segment demonstreaza ca piata publicitatii online pentru motoare de cautare, estimata la 4 miliarde de dolari (3,22 miliarde de euro) pe 2004 devine tot mai atractiva in 2005. In acest moment, Microsoft foloseste pentru motorul sau de cautare sistemul de publicitate oferit de Yahoo, respectiv fostul Overture (Yahoo a renuntat la inceputul acestui an la brandul Overture, serviciul fiind botezat Yahoo Search Marketing Solutions).


Analistii spun ca Microsoft vrea o felie mai mare din piata publicitatii online pentru motoare de cautare, miscare care va pune o presiune tot mai mare asupra Yahoo. Asta pentru ca Google detine o cota de piata de mai bine de 75% ca si incasari realizate anul trecut. Anul acesta, analizele de piata indica incasari totale pentru serviciile de publicitate in motoarele de cautare cu 25% mai mari ca in 2004, respectiv 5 miliarde de euro. Pana in 2008 aceasta piata se va dubla, conform companiei americane de analiza Jupiter Research.


Solutia Google pare a fi totusi cea mai populara, pentru ca liderul pietei nu mai detine un avantaj extraordinar din punct de vedere al numarului utilizatorilor, spun analistii. Ca si utilizare, Google gazduieste 35,1% din totalul cautarilor efectuate online, in timp ce Yahoo are 31,8%, iar MSN Search a urcat la 16% de la lansarea motorului propriu de cautare anul trecut. MSN genereaza anual 1,6 miliarde de dolari (1,29 miliarde de euro) din publicitatea online, dar pe care ii imparte acum cu Yahoo.


Microsoft nu a stabilit o data precisa pentru lansarea acestui serviciu, a explicat un oficial al companiei. "Este a treia piesa din acest puzzle. Am lansat propriul motor de cautare, apoi aplicatia pentru cautare pe desktop si acum pregatim solutia de publicitate", a explicat el. Solutia Microsoft este departe de perfectiunea spre care tinde acum platforma Google, insa va aduce totusi companiei o felie importanta din banii care mergeau spre ceilalti doi rivali, spun analistii.


Acordul Yahoo-MSN pentru publicitatea in motorul de cautare nu expira decat abia anul viitor, in iunie, iar analistii spun ca este putin probabil sa fie rupt mai devreme de compania lui Bill Gates. Insa politica de "independenta" este cauzata de un singur lucru: clientii de publicitate tind sa investeasca in cat mai multe directii pentru a fi prezenti peste tot pe Internet. Acest lucru a justificat si investitiile in cercetare dezvoltare facute de Microsoft si de Yahoo, care treptat s-au desprins de Google si au inceput sa concureze liderul pietei cu servicii proprii, dezvoltate in laboratoarele proprii. Deocamdata doar numarul patru la nivel mondial, portalul America Online (AOL) mai foloseste publicitate online servita de Google. Insa nici acest acord nu va fi mult timp batut in cuie, spun specialistii. dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO