Business Hi-Tech

Microsoft + Yahoo! = ?

Microsoft + Yahoo! = ?

Click pentru imaginea marita

04.02.2008, 18:58 33

Initiativa Microsoft de a combate dominatia Google in industria online prin lansarea unei oferte ostile de preluare a Yahoo! pentru circa 45 mld. dolari a socat industria IT, determinand analistii sa anticipeze schimbarea fundamentala a segmentului de servicii consumer pe internet, scrie presa internationala.
In majoritatea industriilor, fuziunea a doua mari companii precede de obicei un declin al nivelului competitivitatii. Insa, in cazul pietei publicitatii online, analistii nu sunt ingrijorati, deoarece considera ca fuziunea celor doua firme ar putea fi singura metoda de a crea un competitor suficient de puternic pentru Google.
Vineri, Microsoft, cel mai mare producator de software din lume, a lansat o oferta nesolicitata de preluare a Yahoo! - cel mai mare portal online din Statele Unite - pentru 44,6 mld. dolari (30,14 mld. euro).
Pretul de 31 dolari (20,95 euro) pe actiune propus de gigantul software este cu 62% peste nivelul cotatiei titlurilor Yahoo! inregistrat joi la inchiderea bursei. Pretul actiunilor Yahoo!, care a raportat o scadere de 23% a profitului net in al patrulea trimestru fiscal, s-a depreciat cu 18% pe bursa NASDAQ de la inceputul anului, insa, dupa anuntul ofertei Microsoft, nivelul acestuia a urcat cu aproximativ 48%, la 28,38 dolari (19,18 euro).
Pe de alta parte, Microsoft a inregistrat cea mai mare scadere pe NASDAQ din 2006, pe masura ce investitorii contesta oferta, sustinand ca aceasta ar putea determina efecte opuse celor scontate de catre companie. Vineri, cotatia titlurilor Microsoft s-a depreciat cu 6,6%, la 30,45 dolari (20,57 euro). Google a scazut cu 8,6%, la 515,90 dolari (348,67 euro).
Steve Ballmer, directorul executiv al Microsoft, incearca sa finalizeze una dintre cele mai mari achizitii de pe piata tehnologica, dupa ce compania sa nu a reusit sa faca fata competitiei din partea Google pe piata publicitatii online, asteptata sa isi dubleze valoarea pana in 2010, la circa 80 mld. dolari (54,1 mld. euro). In industria IT&C au existat alte achizitii majore, insa pe segmentul media si telecom - in 2001, America Online (AOL) a cumparat Time Warner pentru 124 mld. dolari (83,8 mld. euro), iar in anul 2000, grupul britanic Vodafone a preluat cel mai mare operator mobil din Germania, Mannesmann, pentru 175 mld. dolari (118,3 mld. euro).
Fuziunea celor doua companii, speculata intens in ultimele doua luni de catre presa internationala, ar putea genera economii anuale de circa 1 mld. dolari (circa 676.000 de euro), partial prin eliminarea cheltuielilor redundante, au precizat oficialii Microsoft. Gigantul software are aproximativ 80.000 de angajati, in timp ce Yahoo! are 14.000 si intentioneaza sa disponibilizeze circa 1.000 de locuri de munca.
Analistii de la firma de analiza a pietei Gartner considera ca atat Microsoft, cat si Yahoo! ar avea de castigat in urma unei posibile fuziuni. "Doar corporatii cu un nivel ridicat al cash flow-ului se pot impune pe piata online. Google si Microsoft beneficiaza atat de resursele financiare, cat si de ambitia necesara de a concura pe acest segment in urmatorii ani", au precizat analistii de la Gartner. Acestia au adaugat ca jucatori de dimensiuni mai mici, precum Yahoo!, Amazon sau Salesforce.com, se afla sub presiunea de a se alia cu companii mari pentru a putea castiga un procent din piata.

Ce spun managerii din industria online locala

Intentia Microsoft de a prelua Yahoo! nu i-a luat prin surprindere pe trei dintre cei mai importanti manageri din industria locala de internet, dar care au opinii diferite asupra efectelor posibilelor achizitii asupra planurilor celor doua companii pentru piata locala de internet.
"In ultimele luni au tot existat zvonuri si au fost purtate discutii pentru o posibila asociere. Nu e ceva surprinzator, ci mai degraba o mutare fireasca, normala. Trebuie avute in vedere rezultatele peste asteptari ale Microsoft si problemele din ultima vreme cu care s-a confruntat Yahoo!. Pe langa acestea, Google se distanteaza tot mai mult si era nevoie de o astfel de asociere", a declarat pentru ZF Orlando Nicoara, director general al MediaPro Interactiv, divizia de internet a grupului MediaPro. "Revenirea la intentiile mai vechi era de asteptat. Cred ca vor mai fi cateva consolidari. Un astfel de exemplu e Monster, care experimenteaza aceleasi probleme de management precum Yahoo! si care ar putea fi cumparat de companii in expansiune, precum eBay", spune Calin Fusu, co-fondator si director general al Neogen. Mihai Fanache, media director si fondatorul Media Cafe, regia de publicitate online care reprezinta site-urile Yahoo! in Romania, este de parere ca ar putea urma si alte oferte de preluare, in special din partea fondurilor de investitii. Nicoara apreciaza ca Microsoft ar putea adopta in lunile urmatoare o politica agresiva de penetrare a pietelor emergente. "Yahoo! are deja conturata o politica pentru Romania, Rusia si Turcia si, probabil, Microsoft va continua aceste planuri", a subliniat el. De cealalta parte, Fusu apreciaza ca o eventuala preluare a Yahoo! va intarzia planurile companiei americane pentru Europa de Est. "Vor avea nevoie de timp sa evalueze in cadrul companiei ce ramane si ce dispare si abia apoi se vor orienta catre businessurile aflate la inceput", a precizat el. "S-a stabilit deja o structura pentru aceasta parte a Europei si nu cred ca vor interveni schimbari atat de departe. E drept, sunt vizate schimbari la nivel central, in principalele businessuri ale Yahoo!", a conchis Fanache. Atat Microsoft, cat si Yahoo!, detin intr-o anumita masura interese pe piata online locala. Microsoft este prezenta in Romania de mai multi ani, in timp ce Yahoo! si-a inceput recent operatiunile pe piata locala. Daca operatiunile Microsoft in Romania sunt concentrate in jurul centrului de suport regional, Yahoo! detine in Romania peste 8,6 milioane de vizitatori unici ai serviciului de posta electronica Yahoo! Mail si peste 7,3 milioane de utilizatori ai serviciului de mesagerie instantanee Messenger.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO