Business Hi-Tech

Motorola invata chinezeste pentru a detrona Nokia

Motorola invata chinezeste pentru a detrona Nokia

Click pentru imaginea intreaga

03.08.2006, 19:32 10

Productia de telefoane mobile este industria cu cea mai rapida crestere din lume, a apreciat Ron Garrigues, presedintele diviziei de echipamente mobile a companiei Motorola. Daca in 1990 se vindeau intr-o zi, in intreaga lume, aproximativ 14.000 de telefoane mobile, acum aceasta cifra a sarit la 2,2 milioane. Iar in 2010, vanzarile de telefoane mobile vor atinge 4 milioane de unitati zilnic, a mai spus Garrigues.
Aceasta industrie o devanseaza clar pe cea a computerelor personale, cel putin numeric: primul miliard de telefoane celulare s-a vandut in 15 ani, perioada in care numarul de PC-uri livrate abia a atins 500 de milioane.
Actualmente exista aproximativ 2 miliarde de utilizatori de telefonie mobila la nivel mondial, iar strategia Motorola, numarul doi mondial dupa Nokia, are la baza sloganul "Sa-i conectam (la comunicatii mobile, voce si Internet, n.r.) si pe cei neconectati". Altfel spus, lupta pe piata mondiala a telefoniei mobile se da pe un numar de 3 miliarde de potentiali clienti.
Motorola, cea care a lansat acum 25 de ani primul telefon mobil comercial din lume, se afla pe primul loc din punct de vedere al cotei de piata in America de Nord si in America Latina si ocupa a doua pozitie in Europa si Asia de Nord. Cum Europa, cu unele exceptii in est, este o piata saturata si matura, competitia se desfasoara pentru dominatia in zona asiatica, mai ales in India si China.
Iar Motorola pare hotarata sa controleze decisiv uriasa piata chineza, nu numai in ceea ce priveste terminalele mobile, ci si echipamentele de retea. In acest sens chairman-ul si directorul executiv al Motorola, Ed Zander, a anuntat un parteneriat cu gigantul chinez Huawei, pentru deschiderea unui centru de cercetare si dezvoltare la Shanghai, destinat telefoniei de generatia a treia in standard UMTS.
Scopul: Motorola doreste sa prinda din urma Ericsson, Nokia si Siemens in productia si tehnologia pentru retelele UMTS destinate Chinei si altor piete.
Centrul de la Shanghai nu este singurul deschis de Motorola in zona: anul trecut a mai inaugurat unul similar la Beijing.
Un alt exemplu de concentrare a companiei americane pe piata chineza este si parteneriatul cu producatorul local Shanda Interactiv Entertainment pentru livrarea de jocuri pe telefonul mobil.
Piata chineza este atat de "flamanda" si de imensa incat Motorola i-a destinat in exclusivitate un telefon inteligent, cu numele de Ming, capabil inclusiv sa recunoasca scrisul de mana cu caractere chinezesti.
Distanta dintre Motorola si numarul unu pe piata telefoniei mobile, Nokia, s-a diminuat, in privinta cotei de piata, de la 16,2% in al treilea trimestru din 2004 la 11,3% in al doilea trimestru din 2006.
Intrebat de Ziarul Financiar in cat timp are Motorola sansa sa revina pe primul loc mondial, directorul executiv Ed Zander a declarat ca "nu dorim sa facem nici un fel de previziuni. Ceea ce ne-am produs este sa ne crestem cota de piata, mai repede decat creste piata."
Motorola este incurajata de uriasul succes pe care telefoanele din gama Razr il au pe piata si din care s-au vandut 50 de milioane de unitati. Zilele acestea compania a lansat noi versiuni ale acestui terminal cu clapeta, iar obiectivul pe care il au managerii companiei este sa vanda de zece ori mai multe terminale Razr, adica o jumatate de miliard. Si pentru ca nevoile utilizatorilor devin din ce in ce mai sofisticate, Motorola a incheiat parteneriate in privinta continutului cu ambii jucatori importanti ai cautarii online, Google si Yahoo!, precum si cu Kodak cu ajutorul caruia utilizatorii telefoanelor Motorola din Statele Unite pot salva pozele online si chiar sa comande copii pe hartie via Internet.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO