Business Hi-Tech

Noile tehnologii care ameninţă modelul tradiţional de televiziune

Noile tehnologii care ameninţă modelul tradiţional de...

Autor: Ştefan Stan

08.04.2013, 17:28 2296

Două noi tehnologii apărute pe piaţa multimedia ar putea remodela dramatic industria de televiziune de 60 de miliarde de dolari pe an, schimbând modelul de afaceri care a ţinut televiziunile pe partea profitabilă a spectrului media, scrie Reuters.

Pe 1 aprilie, un tribunal american a refuzat petiţia înaintată de cele mai mari reţele de televiziune din Statele Unite, precum NBC,  FOX, Disney ABC şi CBS, cerând oprirea unui serviciu numit Aereo, care oferă utilizatorilor un abonament la un preţ redus prin captarea semnalului de difuzare prin mii de antene simultan.

A fost a doua oară în ultimele luni când televiziunile au eşuat să blocheze o nouă tehnologie care le micşorează veniturile obţinute din programe TV. În noiembrie anul trecut, un tribunal din California a refuzat cererea FOX ca dispozitivul de înregistrare video care elimină reclamele al companiei Dish Network, numit Hooper, să fie interzis.

Spre deosebire de DVR sau alte dispozitive care necesită utilizatorii să deruleze emisiunea pentru a trece de reclame, cea mai atractivă caracteristică a Hopper face ca reclamele TV să dispară complet când sunt vizualizate emisiuni înregistrate.

Aereo ar putea reduce numărul persoanelor care vor dori un abonament scump la cablu, ceea ce ar diminua cele trei miliarde de dolari care provin din taxele de retransmitere pe care companiile de televiziule le obţin din sistemele de cablu şi sateliţi, susţine firma de cercetare SNL Kagan.

Deşi tribunalul a luat o decizie preelimnară în favoarea la Dish şi Aereo, ambele cazuri sunt încă în stadii incipiente, decizia judecătorilor putând fi în final schimbată.

Un rezultat favorabil în proces pentru Aereo şi Hopper ar putea forţa operatorii TV să schimbe dramatic modul în care lucrează, punându-i în faţa situaţiei de a renunţa la turnurile de transmitere, transmiţând prin cablu, la fel ca reţele precum Bravo, AMC, ESPN, declară Garth Ancier, fost planificator de top pentru NBC, Fox şi WB. Unele din cele patru mari reţele de televiziune au în vedere tranziţia către cablu de câteva luni, iar apariţia şi amploarea pe care o iau cele două tehnologii ameninţătoare ar putea accelera decizia.

„Când cineva îţi atacă afacerea, câteodată trebuie să faci ceva radical”, spunea Ancier.

Eliminarea turnurilor de transmisie ar ţine semnalul difuzat departe de Aereo şi reclamele departe de Hopper, care deocamdată elimină numai reclamele din emisiunile înregistrate. Partea negativă ar fi că reţelele ar trebui să-şi întoarcă spatele la cei 11 milioane de clienţi care folosesc antene şi nu au abonament de cablu.

Purtătorii de cuvânt ai Fox, CBS, NBC şi ABC au refuzat să comenteze planurile lor.  După decizia favorabilă pentru Aereo, Fox a reclamat că „judecătorii au decis că este în regulă să furi materiale cu drepturi de autor şi să le retransmiţi fără compensaţie”.

Atât Hopper cât şi Aereo profită de schimbările în modul în care spectatorii TV îşi aleg emisiunile. Tot mai mulţi telespectatori  folosesc vizualizarea la comandă, sau apelează la biblioteci de emisiuni înregistrate pe DVR sau pe internet. În jur de 5 milioane de case au renunţat la cablu şi îşi iau emisiunile din surse precum streamingul pe internet sau DVD-uri, potrivit unui studiu Nielsen, o companie de monitorizare.

Deocamdată, numărul clienţilor care folosesc Hopper sau Aereo este mic, dar companiile de televiziune se tem că aceste servicii vor continua să se extindă, diminuându-le atât audienţa cât şi veniturile. În timp ce compania care deţine Hopper, Dish, susţine că are 14 milioane de utilizatori, Aereo nu a dezvăluit numărul total al abonaţilor. În februarie, Aereo a anunţat că este disponibil pentru 19 milioane de oameni, majoritar în New York şi că plănuieşte să se extindă în încă 22 de oraşe în acest an..

Chiar şi înainte de apariţia Aereo şi Hopper, procentajul de spectatori TV s-a prabuşit, scăzând de la 69% în 1993, la 42% în Februarie 2013, potrivit Nielsen.

Dacă industria de televiziune continuă să fie zdruncinată, companiile de publicitate vor prinde putere să negocieze preţuri mai avantajoase şi să cheltuiască o parte din bani în alte părţi. Anul trecut, companiile de publicitate au cheltuit 27 de miliarde de dolari pentru reclame TV.

„Este la fel ca în industria muzicală. Scade ce scade până când într-o zi se prăbuşeşte fundaţia”, spunea analistul media BTIG, Rich Greenfield.

Companiile care transmit prin cablu sunt deocamdată în siguranţă, CEO de la Dish, Charlie Ergen anunţând că Dish nu are încă tehnologia să înlăture reclamele de pe cablu şi că nu are intenţia să cumpere această tehnologie.

Companiile de televiziune încă speră să oprească ambele servicii prin convingerea tribunalelor că este o încălcare a drepturilor de autor. Deocamdată însă, Aereo şi Hopper vor deveni din ce în ce mai populare, procesul fiind mediatizat, spunea Andrew Goldstein, avocat pe proprietate intelectuală.

„O dată ce duhul a ieşit din lampă, va fi greu de băgat înapoi”, declara Goldstein.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO