Business Hi-Tech

Noua generatie de mobile pune accent pe functiile multimedia, servicii si transfer de date

Noua generatie de mobile pune accent pe functiile multimedia, servicii si transfer de date

Click pentru imaginea marita

19.02.2007, 19:00 65

Gigantii industriei de telefoane mobile, precum Nokia sau Motorola, alti jucatori din top 5, dar si companii mici sau care au fost la un moment dat scoase de pe piata au folosit Congresul 3GSM din Barcelona - cel mai mare eveniment mondial dedicat telecomului mobil - pentru a anunta noi terminale.
Nokia, liderul pietei globale de telefoane mobile, a lansat sase noi telefoane mobile, dintre care trei fac parte din seria E, dedicata mediului de business. Modelele tintite catre oamenii de afaceri sunt Nokia E90 - noua generatie a seriei Communica-tor, Nokia E61i - un telefon dedicat solutiilor de e-mail mobil - un challenger al liderului Blackberry si Nokia E65. Cele trei modele sunt compatibile cu cele mai utilizate solutii de e-mail si productivitate mobile si opereaza in diferite frecvente GSM si 3G, oferind si conectitivitate wireless lan (retele locale fara fir). Nokia E90 Communicator - unul dintre cele mai de succes telefoane de business, este compatibil si cu retelele HSDPA (High Speed Download Packet Access), oferind astfel viteze de transfer a datelor superioare 3G, in conditii de mobilitate.
Nokia E90 va fi disponibil la un pret retail de 750-800 de euro, Nokia E65 - pentru de 400 de euro, iar Nokia E61i, disponibil in trimestrul al doilea 2007, va avea de asemenea un pret de 400 de euro. Communicatorul Nokia va fi disponibil pe unele piete din trimestrul doi al acestui an, dar livrarile se vor normaliza abia in trimestrul trei, conform Nokia.
Printre noile modele Nokia se numara si Nokia 3110, care va avea un pret retail de circa 150 de euro, si telefonul multimedia Nokia N77 care va putea fi utilizat pentru vizualizarea de emisiuni TV prin standardul de televiziune mobila DVB-H, la un pret de 370 de euro.
Modelul Nokia 6110 Navigator, care va fi disponibil din trimestrul doi la un pret de 450 de euro, a fost considerat de analisti cel mai inovativ produs al companiei finlandeze prezentat la 3GSM. Prin acest model, Nokia isi face intrarea pe profitabila piata a serviciilor de localizare, pe care compania o considera o tinta fundamentala de extindere. La achizitie, telefonul va include harti regionale, dar functii si harti aditionale vor putea fi adaugate cu plata unor taxe suplimentare.
Subiectul Apple iPhone - telefonul mobil inca de negasit in magazine, dar despre care vorbeste iintreaga industrie - a fost una din temele abordate de seful Nokia, Olli-Pekka Kallasvuo.
Conform lui, Nokia a avut timp suficient pentru a "digera" anuntul Apple si nu considera o amenintare pasul facut de compania condusa de Steve Jobs. "Ei trebuie sa transforme atentia fenomenala de care se bucura telefonul in vanzari si cota de piata", a spus Kallasvuo. Pe de alta parte, seful Nokia s-a declarat increzator ca piata globala de telefoane mobile va creste in acest an cu 10%, aratandu-se in acelasi timp increzator ca Nokia va rezista fara probleme atacului lansat de companii mai mici - precum Sony Ericsson sau LG - pe segmentul telefoanelor cu pret redus - unde Nokia este foarte bine pozitionata.
"Cred ca va fi foarte, foarte greu. Astazi, pentru a face profit din telefoane ieftine, ai nevoie sa poti face economii prin volumul mare de livrari", a adaugat Kai Oistamo, seful diviziei de telefoane mobile de la Nokia. Telefoanele cu pret mai mic de 50 de euro au reprezentat anul trecut 42% din volumul livrarilor Nokia - fata de numai 23% cu un an in urma.
Motorola, al doilea jucator de pe piata telefoanelor mobile, a atras atentia prin lansarea modelului Rizr Z8, un model cu un design unic, care dupa ce culiseaza pentru a dezvalui tastatura ia forma unui V, aducand microfonul mai aproape de gura.
Rizr Z8 este primul model lansat de americani dupa un trimestru patru cu vanzari slabe, care a pus Motorola sub presiunea de a lansa noi modele care sa inlocuiasca deja invechita gama Razr. Totusi, actiunile Motorola au scazut cu doua procente dupa prezentarea Rizr Z8, dupa ce compania a anuntat ca modelul va fi disponibil doar din luna aprilie.
Samsung Electronics, al treilea jucator de pe piata mondiala de telefoane mobile, a lansat de asemenea sase noi terminale la 3GSM, incluzandu-l aici pe si pe cel mai subtire din lume (5,9 milimetri), conform companiei. Samsung a lansat trei noi modele din gama Ultra II si alte trei din gama de terminale multimedia Ultra Special.
Modelele din gama Ultra II, respectiv Samsung U600, U700 si "ultra-subtirele" U100 vor fi disponibile din primul trimestru al acestui an, in timp ce modelele multimedia F700, F520 si F510, care includ camere foto de inalta rezolutie, ecrane mari, playere mp3 si tunere TV vor aparea in trimestrele doi si trei.
Sony Ericsson, numarul patru pe piata de profil, a lansat cu putin timp inainte de 3GSM opt modele noi de telefoane mobile, printre care W610 (din seria telefoanelor Walkman cu o camera foto imbunatatita) si W880 (un telefon din gama Walkman "ultra-subtire pe care se pot stoca aproape 1.000 de melodii in format mp3).
Prin modelele mai ieftine J110 si J120, care vor ajunge in magazine la preturi estimate de 50 si 70 de euro, semnalizeaza o concentrare a Sony Ericsson catre terminalele mai ieftine. Compania a lansat si un card de date HSDPA pentru laptop-uri. Produsele vor fi disponibile in primul semestru al acestui an.
Research In Motion (RIM), producatorul telefoanelor BlackBerry, a anuntat lansarea unui nou terminal - BlackBerry 8800, care va fi disponibil la un pret de aproximativ 300 $. Oficialii RIM afirma ca nu se tem de intrarea iPhone pe piata, Jim Balsillie - CEO al producatorului Blackberry - afirmand ca Apple va fi doar una din multele optiuni posibile de pe o piata extrem de aglomerata. Totusi, Balsillie crede ca lansarea iPhone valideaza ideea ca functiile multimedia - precum playerele de muzica, trebuie sa se regaseasca in telefoanele mobile.
Un anunt surpriza pentru aria terminalelor business este cel al Toshiba, care a lansat la 3GSM doua terminale bazate pe sistemul de operare Windows Mobile 5.0, cu care vrea sa ajunga pe locul doi global in topul celor mai vandute telefoane de afaceri bazate pe solutii Microsoft.
Toshiba este unul dintre cei mai mari producatori mondiali de laptop-uri, dar este un jucator nesemnificativ pe piata telefoanelor mobile, cu doar trei modele disponibile in prezent pe piata europeana.
Toshiba Portege G500, cu un look asemanator LG Chocolate, include la un pret de 450 de euro functii precum: protejarea datelor printr-un senzor care "citeste" amprenta proprietarului, conectitivitate HSDPA, EDGE, 3G, Bluetooth si WiFi, camera foto de 2 megapixeli, suport pentru aplicatii de voce prin Internet (VoIP), push e-mail, suport pentru carduri miniSD. Compania japoneza estimeaza ca terminalul va fi disponibil din trimestrul doi al acestui an.
Toshiba Portege G900, care va fi disponibil din aceasta vara cu Windows Mobile 6.0 la un pret de 600 de euro si cu un look asemanator cu modelul Orange SPV M3100, include functii similare cu modelul Portege G500.
LG, cel mai mare producator de electronice din Coreea de Sud, si-a concentrat o buna parte din comunicarea de la 3GSM pe telefoanele LG Prada - un terminal care seamana izbitor cu iPhone-ul Apple (unele voci au speculat totusi ca Steve Jobs a lansat mai repede iPhone din cauza acestui model) si LG Shine - al doilea model din seria Black Series a companiei. LG a anuntat cu ocazia 3GSM ca isi propune sa vanda in acest an in Europa 14 milioane de telefoane mobile, fata de 8,7 milioane in 2006.
Compania a prezentat si modelul KU250, un telefon 3G cu camera foto de 1,3 megapixeli, conectitivitate Bluetooth si posibilitatea de extindere a memoriei cu carduri microSD. KU250 a castigat competitia "3G pentru toti", organizata de Asociatia operatorilor GSM, pentru a desemna un terminal la preturi reduse ce urmeaza sa fie disponibil prin retelele a 12 mari operatori globali - cu scopul de a face mai accesibila tehnologia 3G.
Mai multe voci, printre care s-au numarat si cele de la noua companie Nokia-Siemens, au admis, la 3GSM, faptul ca tehnologia 3G a fost supraevaluata, ceea ce nu inseamna insa ca operatorii de telefonie mobila au abandonat lupta pentru a-si recupera investitiile in aceasta tehnologie, o dovada fiind si iminenta disponibilitate a terminalului 3G low-cost de la LG in retelele a 12 mari operatori globali, printre care si Orange si Vodafone.
Nu doar gigantii s-a batut pentru un loc mai in fata la Congresul 3GSM, ci si jucatori mici care spera sa puna piciorul in Europa. Este cazul chinezilor de la Yulong Computer Telecommunication, parte a China Wireless Technologies si care a expus la targ o serie de telefoane mobile duale, care ruleaza fie cu doua sim-uri GSM, fie cu un sim GSM si intr-o retea CDMA. Coolpro 728 G2, unul dintre modelele pe care chinezii vor sa le aduca in acest an in Europa, merge in acelasi timp pe doua retele GSM diferite, are touch-screen, bluetooth, camera foto de 1,3 megapixeli, conectitivitate GPRS&WAP si suporta carduri de memorie miniSD.
Tot din Asia vin acum si telefoane mobile sub brandul Alcatel, o marca licentiata de Alcatel-Lucent catre chinezii de la TCL Communication. Compania isi propune sa vanda in acest an circa 10 milioane de terminale, pregatind si o colectie de telefoane ce urmeaza sa fie lansate in perioada urmatoare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO