Business Hi-Tech

Noul iPhone, exact ca în imaginile scăpate în presă înainte de lansare. Cea mai mare surpriză: calendarul agresiv de vânzări al Apple

Noul iPhone, exact ca în imaginile scăpate în presă înainte de lansare. Cea mai mare surpriză: calendarul agresiv de vânzări al Apple

Chiar dacă iPhone 5 a venit cu puţine inovaţii, Philip Schiller - vicepreşedinte pentru marketing global şi cel care a prezentat telefonul, nu a făcut economie de epitete pentru gadget. Este „cel mai frumos gadget consumer“, „cel mai subţire şi uşor iPhone“, cu o cantitate „uimitoare de inovaţie“ şi un ecran „uimitor“, a spus, printre altele Schiller. Foto: AFP/Mediafax Foto

Autor: Marius Oncu, Adrian Seceleanu

14.09.2012, 00:06 3217

Cea mai mare surpriză de la evenimentul de lansare al iPhone 5 care a avut loc miercuri în San Francisco este calendarul extrem de agresiv de vânzări programat de Apple, cu lansări pe 100 de pieţe până la finalul anului, în condiţiile în care cele mai multe detalii legate de smartphone scăpaseră deja în presă, scriu Wall Street Journal şi Reuters.

"Ca urmare a numărului neobiş­nuit de mare de informaţii despre iPhone 5 care au transpirat în presă înaintea lansării, au fost puţine surprize la anunţarea telefonului. Designul a fost în mare măsură cel aşteptat, la fel ca şi multe dintre funcţiile sale. Iar cum iOS 6 a fost deja prezentat la începutul acestei veri, şi aceste informaţii erau cunoscute. În cele din urmă cea mai mare surpriză de la evenimentul de miercuri a fost una operaţională: calendarul agresiv de lansare a iPhone 5 la nivel global", scrie Wall Street Journal.

"Vânzările de iPhone 5 ar putea fi duble faţă de modelul anterior în prima săptămână de lansare şi până la 33 de milioane de smartphone-uri ar putea fi comercializate în acest trimestru ca rezultat al planului agresiv de vânzări al companiei", scrie şi Reuters, citând analişti care s-au declarat surprinşi de rapiditatea cu care telefonul va deveni disponibil la nivel global.

iPhone 5 va fi "la raft" pe 21 septembrie în SUA, Australia, Canada, Franţa, Germania, Hong Kong, Japonia, Singapore şi Marea Britanie şi în 100 de ţări până la finalul anului. Aceasta este cea mai rapidă lansare internaţională a iPhone din istorie.

Smartphone-ul aduce o jumătate din veniturile şi profitul gigantului ame­rican Apple.

Ca rezultat al estimărilor privind vânzările mai mari, acţiunile Apple au crescut pe bursă până la 676,8 dolari, aducând valoarea companiei la 634 de miliarde de dolari.

Totuşi, această lansare care a trezit puţine emoţii în rândul fanilor Apple a început să ridice semne de întrebare. iPhone a dat tonul pe piaţa smartphone-urilor timp de jumătate de deceniu, însă noul model iPhone 5, deşi cu un ecran mai mare şi conectivitate 4G, nu are mai multe din caracteristicile rivalilor, iar acum se pune întrebarea dacă poate evita să devină plictisitor, scrie Wall Street Journal (WSJ).

Noul iPhone, prezentat miercuri de Apple, este mai subţire, are ecran mai mare, poate fi conectat la reţele de date 4G şi dispune de un procesor mai rapid. Asistentul vocal Siri a devenit şi mai puternic, notează cotidianul american.

Totuşi puţini au calificat noul smartphone drept un pas mare în privinţa inovaţiei.

În plus, iPhone 5 nu are mai multe din caracteristicile care devin standard la produse ale rivalilor. Acestea, precum modalităţi de plată cu telefonul sau ecrane chiar şi mai mari, atrag aprecierea criticilor şi cumpărătorilor. Consumatorii şi specialiştii din industrie s-au plâns în ultimele luni că iPhone nu oferă mai mult. Chiar şi unii fani Apple au pus întrebarea dacă iPhone poate continua să lase în urmă concurenţa sau va deveni neinteresant. Un angajat al companiei americane a mărturisit recent că spera ca smartphone-ul să vină cu schimbări mai semnificative.

Dacă vor conta caracteristicile lipsă, rămâne de văzut, scrie WSJ. Blogurile IT au dezbătut miercuri intens aspectul mai elegant al iPhone 5, în timp ce analiştii anticipează vânzări mari. Consumatorii din întreaga lume au cumpărat în trecut versiuni ale iPhone care reprezentau îmbunătăţiri ale versiunilor anterioare. Când iPhone 4S a devenit disponibil în octombrie anul trecut, vânzările Apple au crescut de peste două ori, la 37 milioane de unităţi pentru trimestrul respectiv.

Totuşi, decalajele de tehnologie faţă de rivali sunt privite tot mai atent. Printre caracteristicile care lipsesc iPhone 5 se numără posibilitatea plăţilor digitale, un sistem de transfer de date prin atingerea telefoanelor, o pagină de start dinamică, deblocarea telefonului prin recunoaştere facială, un ecran şi mai mare, precum şi încărcarea wireless.

Unele telefoane Android, între care Galaxy Nexus şi următoarele telefoane Windows, au un chip de comunicare de proximitate (near-field communication - NFC) pentru serviciile de portofel digital. Acestea permit utilizatorilor să plătească pentru cumpărături la unii retaileri prin intermediul telefonului. Noul iPhone nu are încă NFC şi a făcut doar paşi mici către plăţi printr-un cupon digital şi un serviciu card de loialitate numit Passbook.

De asemenea, majoritatea noilor telefoane Android oferă posibilitatea de a transfera date prin atingerea acestora, tot prin intermediul NFC. Smartphone-urile pot transfera fotografii, înregistrări video, contacte şi pagini web, dar şi informaţii între aplicaţii. iPhone nu are astfel de funcţii, însă există unele aplicaţii care permit caracteristici similare.

iPhone a păstrat pagina de pornire cu pictograme statice, pe care utilizatorii trebuie sa le acceseze pentru a se încărca. Multe din telefoanele Android lasă utilizatorii să vadă pe pagina de pornire conţinut precum informaţii despre vreme sau notificări Facebook. În loc să vadă pictograma aplicaţiei de email, utilizatorul poate vedea chiar emailurile.

Noile telefoane Android folosesc recunoaşterea facială pentru a permite accesul la telefon după numai o privire. Utilizatorii iPhone sunt încă nevoiţi să deblocheze telefonul prin atingerea ecranului.

Chiar dacă ecranul de 4 inci al iPhone 5 este mai mare decât al precedentului model, este mai mic decât al altor telefoane de pe piaţă, precum Samsung Galaxy S III, care are 4,8 inci.

De asemenea, noul telefon Apple nu permite încărcarea wireless a bateriei, precum noul telefon cu Windows 8 al Nokia, mai notează WSJ.

Noul iPhone în România - data lansării şi compatibilitatea cu reţele 4G

Apple iPhone 5 va ajunge în România luna viitoare - potrivit informaţiilor ZF, şi va fi lansat cel mai probabil simultan de Cosmote, Orange şi Vodafone, la fel ca modelul precedent. La Cosmote, iPhone 5 va fi vândut necodat, la fel ca şi celelalte telefoane, conform datelor obţinute de ZF. Când va fi lansat luna viitoare în România iPhone 5 nu va avea nicio reţea 4G la care să se conecteze, în condiţiile în care licitaţia pentru frecvenţele disponibile ar putea fi încă în desfăşurare. Ediţia pentru Europa a iPhone 5 este compatibilă cu reţele LTE în benzile de 850 MHz, 1.800 MHz şi 2.100 MHz, potrivit informaţiilor de pe pagina web a Apple.

Sunt deci şanse ca iPhone 5 să fie folosit în acest an cu reţele 4G în România? Banda de 800 MHz va putea fi utilizată de operatorii din România pentru reţele 4G doar începând cu aprilie 2014, deci această variantă cade. Banda de 2.100 MHz este deja utilizată în prezent de Cosmote, Orange, RCS&RDS şi Vodafone - însă rămâne de văzut dacă un efort de a rearanja reţeaua doar de dragul de a oferi servicii 4G va fi justificat de costurile ce ar putea fi semnificative.

O altă variantă ar fi lansarea de servicii 4G în banda de 1.800 MHz, pentru care Orange, Vodafone şi Cosmote au licenţă - dar în acest caz este important care va fi rezultatul licitaţiei de spectru radio care are loc în aceste zile la Autoritatea de Reglementare în Comunicaţii şi care va stabili şi cum sunt alocate blocurile de frecvenţă câştigate de operatori.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO