Business Hi-Tech

Omnilogic vrea sa-si dubleze veniturile pana in 2003

26.04.2001, 00:00 21



Paradoxal, directorul companiei Omnilogic, Gabriel Marin, caracterizeaza evolutia firmei pe care o conduce ca fiind "anormala", intrucat a ajuns sa aiba o cota de piata prea mare.

De profesie economist, Marin atribuie succesul firmei sale unui factor mai putin obisnuit: "Suntem singura firma de IT din Romania care nu este condusa de un tehnician".

Mai in gluma, mai in serios, Marin spune ca inca de la bun inceput a inteles un lucru banal, pe care alti manageri nu l-au inteles: pentru a avea succes, orice manager trebuie sa urmareasca profitul si sa lase la o parte mandria.

Infiintata in 1992 de catre Gabriel Marin impreuna cu alti trei parteneri, dupa o perioada de "ratacire" in sectorul privat de care acesta prefera sa nu-si aminteasca prea multe, societatea privata cu raspundere limitata Omnilogic a avut stabilit de la inceput un obiectiv destul de clar.

"Am pornit de la ideea de vanzari de produse gata asamblate. Noi nu am facut asamblare niciodata," spune Marin. "Ne-am axat de la bun inceput pe branduri."

Astfel, primii parteneri pe care i-a contactat au fost firme ca Novell, Western Digital, Microsoft, SMC si Digital Synoptics. La aceste nume s-au adaugat, in timp, Cisco Systems, Corel, Nortel Networks, IBM, Lucent sau Compaq.

In paralel, firma si-a consolidat o retea de distributie, care numara acum peste 800 de parteneri in toata tara.

Timp de doi ani consecutivi, in 1999 si 2000, Omnilogic a reusit sa vanda cel mai bine produsele Compaq, motiv pentru care a primit distinctia de inalta performanta pentru vanzari din partea Compaq ("Top Performance in Revenue").

"In 1999 am vandut produse Compaq in valoare de 8,8 milioane de dolari, iar in 2000 vanzarile au crescut la 14 milioane de dolari," spune Marin.

Vanzarile realizate de Omnilogic la produsele Compaq au reprezentat aproximativ 60% din vanzarile indirecte ale Compaq, dintr-un total de 25 milioane de dolari, afirma el.

Pentru ca si vanzarile la produsele Cisco Systems au mers bine, Omnilogic a devenit partener regional al acesteia pentru Bulgaria, Moldova si Ucraina. De asemenea, anul trecut a reusit sa vanda peste 25% din produsele Xerox in Romania.

"Avem o politica de vanzari destul de agresiva, poate tocmai de aceea nu suntem prea iubiti de competitie," spune Marin. "De obicei, a fost suficient sa abordam o noua linie de business, si intr-un an castigam in jur de 60% din piata respectiva."

La sfarsitul lui 2000, firma avea o cifra de afaceri de 40 milioane de dolari, fata de 29 milioane de dolari in 1999 sau 7,3 milioane de dolari in 1993, la inceputul afacerii.

"In 2000, am reusit sa avem aceasta cifra de afaceri cu numai 28 de angajati, dar investitiile interne s-au ridicat la aproximativ jumatate de milion de dolari," spune Marin. "Dorim ca pana in 2003 sa ne dublam cifra de afaceri fara sa angajam mai mult de cinci-sase persoane."

De la un capital de 60.000 de dolari pe care l-a avut cand a fost infiintata, Omnilogic ajuns in prezent la un capital de 550.000 de dolari si, lucrul cel mai important- dupa cum spune Gabriel Marin- nu are nici o datorie.

"Nu am contractat credite comerciale semnificative, iar tot ceea ce ne inconjoara, de la birouri si cladiri pana la terenuri, ne apartine," spune Marin. "Investitia de pana acum in terenuri si cladiri se ridica la aproximativ cinci milioane de dolari si a fost platita integral cu banii jos."

Desi, pe de o parte, firma a castigat mai multi parteneri, pe de alta parte a trebuit sa renunte la altii."Unul din parteneriatele la care am renuntat a fost cel cu Microsoft. Dupa ce am intrerupt acest parteneriat, ni s-a dublat profitul, chiar daca cifra de afaceri a scazut in primele trei luni dupa reziliere," a explicat directorul Omnilogic.

Legat de cota de piata a companiei, Marin sustine ca se ridica la 18-20%, dintr-o piata estimata la aproximativ 200-250 milioane de dolari.

"Cota noastra de piata este destul de , spune el. Nu cred ca e normal ca o singura firma sa detina o cota atat de mare, mai ales intr-o piata matura."

De asemenea, tot anul anul trecut, firma a investit in jur de 200.000 de dolari in aplicatii de software de mare viteza si in trainingul personalului, iar de cateva luni are un departament nou care ofera solutii complexe pentru operatorii de telecomunicatii.

"Teoretic, direct sau indirect, lucram cu toti operatorii de telefonie locali, operatorii de cablu si furnizorii de Internet, si nu exista licitatie importanta la care sa nu participam," a mai spus Marin.

"Asa se face ca in momentul de fata, mai bine de 10 milioane de dolari din afacerile noastre se deruleaza in sectorul de telecomunicatii."

Pentru anul acesta, firma si-a propus sa investeasca cateva sute de mii de dolari intr-o aplicatie de management Oracle, care urmeaza sa fie gata la jumatatea lunii august.

Despre competitie, Marin spune ca aceasta a "tras tot timpul cu ochiul" la rezultatele companiei sale, motiv pentru care a decis sa nu le mai faca publice, incepand cu anul 2000.

"De obicei ne asteptau pe noi sa dam tonul, dupa care publicau si ei rezultatele, iar de cele mai multe ori acestea se dovedeau a fi nerealiste," spune el. "Constat acum ca lumea este putin confuza pentru ca este lipsita de un reper."

Sperantele Omnilogic de anul acesta sunt legate de intentia Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei de lansare a licitatiilor pentru transmisia de voce, domeniu in care, pana la liberalizarea pietei de telecomunicatii din 2003, monopolul apartine operatorului de telefonie fixa RomTelecom.

Liberalizarea pietei de telecomunicatii va aduce, in opinia sa, tot mai multi investitori care vor dori sa investeasca in infrastructuri multiservice.

Chiar daca este de parere ca piata locala de IT este inca mica si are inca nevoie de sprijinul guvernului, Marin se declara increzator in politica practicata de actualul guvern.

"Mi se pare ca pentru prima oara avem un guvern care doreste revigorarea sectorului de IT, dupa patru ani de recesiune," a conchis directorul Omnilogic.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO