Business Hi-Tech

Orange: Documentarea pe net inainte de achizitia unui produs devine o obisnuinta

Orange: Documentarea pe net inainte de achizitia unui produs devine o obisnuinta

Gokhan Sahn (stanga) si Julien Ducarroz (dreapta) estimeaza ca exista resurse mari de crestere pentru comertul online

18.10.2009, 23:10 30

Documentarea pe internet inainte de achizitia unui produs sauserviciu dintr-un magazin "clasic" devine o obisnuinta in Romaniainsa momentan nu exista date exacte privind amploarea fenomenului,iar datele colectate pana acum prin sondaj in reteaua de retail aOrange arata ca majoritatea covarsitoare a clientilor companiei iaudecizia de achizitie la fata locului, spune Julien Ducarroz,directorul comercial al Orange, numarul unu pe piata locala detelefonie mobila.

"Am facut o serie de sondaje in magazinele noastre, iar dateleau aratat ca 30% dintre clienti se documentasera pe internetinainte de a veni in magazin", a spus Ducarroz. "Dar sunt sigur cadaca am fi pus intrebarea doar clientilor nostri care sunt siutilizatori de internet, atunci ar fi rezultat ca 80% dintre eis-au documentat pe net inainte de a veni in magazine", a adaugatel.

Potrivit unui sondaj publicat in iulie de Biroul Roman de Audital Tirajelor aproximativ 3,7 milioane de romani acceseaza zilnicinternetul. Potrivit aceleiasi surse, peste cinci milioane deromani au o conexiune internet acasa. Orange are o baza de peste 10milioane de clienti, din care aproximativ doua milioane utilizeazaserviciile de date. Cifra de doua milioane include si clientii careintra pe internet de pe mobil.

Directorul comercial al Orange afirma ca in contextul in caretot mai multi clienti intra pe internet pentru a cauta si facecomparatii intre produse si servicii, este esential ca firmele saofere continut relevant online. Ducarroz insista insa asuprafaptului ca firmele ar trebui sa se preocupe in primul rand decalitatea continutului si abia dupa aceea de cat de bine plasateste site-ul in rezultatele cautarilor pe Google. "Cel mai raulucru posibil este sa fii sus in rezultatele Google, darutilizatorii sa fie dezamagiti de continutul de pe site. Intaitrebuie sa ai baza si abia apoi sa mergi la Google", spune el.

Companiile pot apela la diverse tehnici de optimizare acontinutului astfel incat site-ul lor sa apara printre primele inmomentul in care un utilizator cauta ceva pe internet. Clasareaintre primele rezultate afisate de Google - cel mai folosit motorde cautare din Romania - este vitala pentru a atrage potentialiclienti intrucat, potrivit statisticilor, utilizatorii seplictisesc repede si nu parcurg decat primele pagini cu rezultate(legaturi catre pagini).

Buget mai mare pentru online

Directorul comercial al Orange a declarat ca operatorul va aveaanul viitor un buget mai mare decat in 2009 pentru online si aprecizat ca importanta acordata acestui segment este data si defaptul ca, pentru un procent din potentialii clienti, reclamele latelevizor nu mai sunt relevante. "Vom cheltui mai mult anul viitorpentru marketing online si pentru a genera vanzari mai mari. (...)Ce e interesant, dincolo de faptul ca trebuie sa fii prezentonline, este faptul ca exista un segment de clienti, cu varstaintre 15 si 20 de ani, in cazul carora reclamele la TV suntnefolositoare." Acesta este tipul de clienti care trebuie sa fietintit prin reclame online sau prin retelele sociale, a spusDucarroz.

Potential enorm pentru comertul pe net

Comertul online are un potential enorm in Europa, atat in tarileoccidentale unde piata de internet este deja matura, cat si pepiete precum Romania, unde numarul de utilizatori se afla inca inplina expansiune a declarat in cadrul unei conferinte organizate deOrange la Bucuresti Gokhan Sahn, EMEA Top Accounts Associate alGoogle, compania care detine cel mai mare motor de cautare dinlume. Potrivit datelor prezentate de Sahn 20% dintre consumatoriidin vestul Europei cumpara prin internet online.

"Este o oportunitate uriasa de crestere reprezentata de cei 80%din consumatorii de pe piete internet mature care nu fac incaachizitii online", a spus Gokhan Sahn. Proportia vest-europenilorcare fac achizitii online ar urma sa creasca la 50% in 2014, candsuma cheltuita de fiecare pentru achizitii online ar urma sa ajungain medie la peste 1.000 de euro.

In ceea ce priveste piata online din Romania, oficialul Googlenu a oferit niciun fel de informatii interne, ci a folosit date

dintr-un sondaj realizat in decembrie 2008 de compania GemiusResearch. Potrivit sursei citate 50% din utilizatorii de internetdin Romania au cumparat cel putin o data ceva online, iar 96%dintre ei au auzit ca exista posibilitatea de a face achizitiionline.

Sahn a insistat ca "nu garanteaza" pentru date - care nu apartinGoogle - si nici nu a prezentat informatii obtinute de motorul decautare despre piata locala, motivand ca Romania nu se afla in zonasa de responsabilitate. De altfel, Sahn lucreaza de un an pentruGoogle, unde raspunde la nivel european de relatia cu conturilemari, asa cum este France Telecom (Orange). Anterior el a lucratpentru Sony si o companie afiliata Publicis.

Comertul online de pe piata locala se afla inca intr-un stadiuincipient in conditiile in care gradul de dotare al populatiei cucalculatoare este redus, iar procentul celor care au acces lainternet este, de asemenea, mai mic in raport cu tarile din vestulEuropei. In acest moment, conform estimarilor companiei de analizaEuromonitor, nici macar o jumatate din gospodariile din Romania nuau un calculator.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO