Business Hi-Tech

Piata telecom in T4: netul si TV-ul au suferit mai putin

Piata telecom in T4: netul si TV-ul au suferit mai putin
28.02.2010, 23:05 26

Cererea pentru servicii de internet prin linii fixe a scazut inultimul trimestru al anului trecut fata de anii anteriori, dar sementine totusi la nivel ridicat, arata o analiza a ZF realizata pebaza cifrelor calculate de Romtelecom si UPC, doi dintre cei maimari jucatori de pe aceasta piata.

Cei doi operatori au adaugat in T4 2009 aproape 70.000 declienti noi pentru internet fix, cel mai mare numar de utilizatorifiind adaugat de Romtelecom (57.362). Numarul de clienti a scazutusor fata de acelasi trimestru din 2008, dar a scazut semnificativfata de ultimele trei luni ale anului 2007, cand consumul avansaputernic, pe fondul cresterii economice si al creditarii.

Daca UPC a inregistrat un numar relativ constant de clienti noipe net fix - 11.000 in T4 2009, fata de 12.000 in T4 2008,Romtelecom a castigat cu peste 25.000 de clienti mai putin decat in2008. RCS&RDS, numarul unu pe piata de internet fix, nu estelistata la bursa si nu publica la intervale regulate date desprenumarul de clienti.

Romtelecom a recuperat totusi o parte din performanta anului2008, castigand 27.000 de clienti pentru serviciul de internetmobil. Apetitul puternic al clientilor pentru serviciul de internetmobil este demonstrat si de cresterea numarului de utilizatori aidatelor mobile din randul clientilor Orange, numarul unu pe piatalocala telecom, cu peste 470.000 de utilizatori in periodaanalizata. Orange include in categoria utilizatorilor de datemobile si clientii care acceseaza internetul de pe mobil si pe ceicare cumpara un modem special si platesc abonamente de date. Anultrecut, veniturile Orange Romania din serviciile de date au ajunsla 122 mil. euro, respectiv 12,8% din veniturile de 958 mil. eurogenerate din exploatarea retelei. Veniturile din date includ siincasarile generate de trimiterea de SMS-uri si MMS-uri.

Vodafone, numarul doi pe piata locala telecom si care detine oretea extinsa 3G, nu a mai comunicat din martie 2009 numarul deutilizatori pentru serviciile de internet mobil, precizand insa cabaza de clienti a crescut inclusiv in 2009.

Telemobil (Zapp), companie achizitionata anul trecut de Cosmote,de asemenea un furnizor important de servicii mobile de internet,nu a publicat date privind numarul de clienti. Potrivit DeutscheTelekom, la finele anului trecut Zapp avea in total un numar de380.000 de clienti pentru serviciile de voce si date. Zapp avea374.000 de clienti in iunie 2009, cand compania a fost cumparata degrupul elen Cosmote.

Pe segmentul de servicii TV, calculat pe baza datelor de laRomtelecom si UPC, numarul de clienti noi a continuat sa creasca inT4 2009 la un ritm apropiat cu cel din anii anteriori. Romtelecom aatras cel mai mare numar de clienti, peste 53.000, pentru platformasa de televiziune prin satelit. UPC a atras, de asemenea, aproape20.000 de clienti pe televiziunea prin satelit, insa a pierdut7.100 de clienti pe cablu TV.

UPC si Romtelecom sunt numarul doi si, respectiv, trei pe piatalocala de servicii TV, care este dominata de RCS&RDS, cu peste2,5 milioane de clienti (1,4 milioane pe cablu si 1,1 pe satelit).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO