Business Hi-Tech

Presiune pe profitul marilor producatori de telefoane

29.03.2007, 19:13 14

Producatorul american de telefoane mobile Motorola a vanat rivalul Nokia inca din 2004, atunci cand compania finlandeza a ratat trend-ul telefoanelor mobile foarte subtiri, iar vanzarile au scazut dramatic, scrie Financial Times.
Ajutata in mare parte de succesul unui anume model - Razr - cota de piata Motorola a crescut de la 14% in 2003, la 22% in 2006.
Acum insa, Motorola trebuie sa plateasca pentru succesul inregistrat. Preturile medii de vanzare, precum si marja profitului operational au scazut in al patrulea trimestru fiscal, pe masura ce compania a incercat sa creasca vanzarile reducand preturile - in special pe pietele emergente, precum cele din China, India si Brazilia. Ed Zander, directorul executiv Motorola, recunoaste ca a fost o greseala sa urmareasca obtinerea unei cote de piata cat mai mare, indiferent de consecinte. Zander le-a cerut directorilor de vanzari sa mentina constant nivelul preturilor, chiar daca firma va pierde contracte.
Problemele sunt, insa, mult mai complicate. Saptamana trecuta, Motorola a anuntat ca vanzarile in T1 2007 vor fi cu mult sub estimari, iar divizia principala de telefoane va anunta o pierdere operationala. Motorola si-a accelerat programul de rascumparare a actiunilor, iar conducerea companiei a fost restructurata luna trecuta, dupa ce Ron Garriques, fostul sef al diviziei de telefoane mobile, a plecat la Dell. Greg Brown a preluat functia de presedinte si director operational, iar Thomas Meredith va fi director financiar.
Zander si alti oficiali Motorola au recunoscut faptul ca firma trebuie sa imbunatateasca eficienta si productivitatea si trebuie sa diminueze costurile. Oficialii sunt constienti si de faptul ca Motorola a reactionat greu la schimbarile pietei, inclusiv la cresterea cererii pentru telefoane 3G mai scumpe in Europa si telefoane mai ieftine pe pietele emergente.
Pe de alta parte, Nokia a reusit sa profite de pe urma crizei prin care a trecut. Compania a externalizat productia, a imbunatatit productivitatea si a atacat pietele din China si India cu telefoane cu performante relativ scazute si preturi mici.
Chiar si Nokia a simtit presiunea operatorilor de telefonie mobila, care domina din ce in ce mai mult piata. Vodafone a anuntat recent un parteneriat cu producatorul chinez de telefoane mobile ZTE, pentru a produce dispozitive foarte ieftine. "Balanta se inclina catre operatori", considera analistii de la Fitch, agentia americana de rating. Inca de la sfarsitul anului 2002, preturile medii de vanzare ale telefoanelor Nokia au scazut cu o cincime, iar marja profitului operational a scazut cu 10 puncte procentuale, la 15%. In viitorul apropiat, declinul pare inevitabil. Numarul de telefoane cu preturi sub 50 de euro a crescut de la 23% din total in 2005, la 42% in 2006.
Niciunul dintre cei cinci mari producatori de telefoane mobile nu pare imun la acest fenomen. Samsung Electronics, Sony Ericsson si LG au inregistrat scaderi ale marjelor profitului operational.
Unii producatori insa, s-au adaptat mai repede decat altii.
Sony Ericsson, spre exemplu, a reusit sa-si mareasca vanzarile si cota de piata, clasandu-se pe locul patru in 2006.
Concentrandu-se pe telefoane multimedia cu preturi ridicate, vanzarile in T4 au crescut cu 64% de la an la an.
Samsung, al treilea mare producator dupa Nokia si Motorola, a anuntat o scadere cu 7% a vanzarilor in T4. In 2006 Nokia a reusit sa anunte o crestere de 18% a profitului operational, iar in prezent detine o cota de piata de 36%, comparativ cu cota de 20% a rivalului Motorola.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO