Business Hi-Tech

Producatorii se bat pentru succesorul plasmelor si LCD-urilor TV

03.05.2007, 19:55 29

Un consumator obisnuit nu poate observa cu ochiul liber diferenta dintre un televizor cu ecran LCD si altul cu ecran din plasma, scrie Financial Times.
Insa noua generatie de televizoare cu ecran plat este fundamental diferita. Imaginile afisate de noul televizor OLED (OLED - organic light emitting diode) de la Sony sunt atat de clare si vibrante, incat granita dintre televizor si realitate devine difuza. "Este ca si cum te-ai uita afara printr-o fereastra", a remarcat un jurnalist aflat la prezentare.
Anul trecut, preturile televizoarelor cu ecran plat au scazut cu 25%, iar anul acesta analistii se asteapta la o evolutie similara. Avand in vedere aceasta situatie, producatorii japonezi de electronice de consum au inceput batalia pentru piata televizoarelor de generatie noua.
Pana la sfarsitul acestui an, Sony va comercializa televizoare OLED cu diagonala de 11 inci (28 centimetri), in timp ce Canon si-a propus introducerea pe piata a unor televizoare SED (surface-conduction electron-emitter display) cu diagonala de 55 inci (140 centimetri). Iar pana in 2009, Toshiba, principalul rival al gigantului Sony, doreste sa lanseze impreuna cu Matsushita Electric Industrial (Panasonic) un televizor OLED cu diagonala de 21 inci (53 centimetri).
Tehnologia OLED se foloseste de proprietatea unor substante organice de a emite lumina atunci cand sunt stimulate electric. Ecranele OLED sau organice electroluminiscente nu necesita o sursa de lumina precum traditionalele ecrane LCD si pot avea o grosime de minimum trei milimetri. Ecranele OLED produc imagini mai luminoase si mai clare decat ecranele LCD, consumand mai putina energie decat acestea.
"Vor trece circa doi ani pana cand tehnologia OLED va genera profit", a declarat Katsumi Ihara, directorul executiv adjunct al Sony. "De asemenea, trebuie sa gasim un proces de a produce in masa ecrane cu diagonale mai mari. Procesul actual este foarte costisitor", a adaugat Ihara.
Ecranele SED sunt similare cu cele OLED, in sensul ca ofera imagini foarte clare si nu necesita o sursa de lumina, reducand consumul electric si costul productiei. Insa, o disputa legala intre Canon si compania Nano-Proprietary referitoare la patentele SED ar putea intarzia lansarea produsului pe piata din Statele Unite.
Analistii industriei considera ca vor trece cel putin cinci ani pana cand noua generatie de televizoare va deveni viabila din punct de vedere comercial. Tehnologia inca nu a ajuns la maturitate, iar producerea in masa ecranelor cu diagonala mare reprezinta o problema de actualitate.
"Tehnologia OLED ar suna promitator dupa 2010", a declarat analistul Koya Tabata de la Credit Suisse. Referitor la tehnologia SED, Tabata spune ca aceasta este dezavantajata deoarece poate fi folosita numai in televizoare, in timp ce ecranele OLED pot fi utilizate pentru telefoane mobile, PDA-uri sau alte aparate electronice.
In Asia, executivii din industrie evita pe cat posibil noua generatie de televizoare cu ecran plat. In Taiwan spre exemplu, care anul trecut a devenit cel mai mare producator de ecrane LCD, depasind Coreea de Sud, executivii au precizat ca nu se asteapta la adoptarea pe scara larga a televizoarelor OLED.
"Tehnologia OLED va supravietui cu greu", este de parere Lee Kuen-yao, presedintele AU Optronics, al treilea mare producator de ecrane LCD. Pe de alta parte, Henry Wang, seful firmei de cercetare WitsView, a precizat ca producatorii coreeni si taiwanezi va trebui sa fie pregatiti in cazul in care tehnologia OLED inregistreaza succes in Japonia.
In Coreea de Sud, filiala Samsung SDI a intrat agresiv pe piata ecranelor OLED, investind in 466,5 mld. won (367,94 mil. euro) in perioada 2006-2007.
Compania intentioneaza sa produca 20 de milioane de ecrane OLED anul acesta si doreste sa mareasca productia la 50 de milioane de unitati in 2008.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO