Business Hi-Tech

Publicitatea online creste cu 50% anul acesta

02.02.2006, 20:35 13

Cheltuielile pentru publicitatea online se vor ridica anul acesta in Romania undeva la 3,4 - 3,6 milioane de euro, in crestere cu 50% fata de 2005, a estimat Florin Bejan, secretar de stat pentru comunicatii in cadrul Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei (MCTI). Pe piata online romaneasca exista in prezent aproximativ 600 de magazine virtuale, a spus el.

Acestea vand aproape orice, de la echipamente electronice si electrocasnice, pana la carti, CD-uri sau chiar produse alimentare. Cresterea pe anul trecut a fost de 50%, intrucat pe Internet erau deschise la inceputul lui 2005 aproximativ 400 de magazine virtuale, conform estimarilor din piata.

"Jumatate dintre magazinele online din Romania utilizeaza ca sistem de plata cardurile bancare, celelalte adoptand fie plata inainte de livrarea produsului, prin depozit bancar, fie plata la livrare, prin curier", a mai spus acesta.

Insa, cu toate ca magazinele isi desfasoara activitatea pe Internet, bugetele lor pentru publicitate online nu sunt foarte mari.

"Cheltuielile pentru publicitatea pe Internet in Romania reprezinta aproximativ 1% din totalul banilor cheltuiti pentru publicitate, si nu vorbim numai de magazinele online aici, ci de intreaga piata a publicitatii online", a explicat Doru Panaitescu, specialist in vanzari online al agentiei de publicitate Arbomedia. Piata va creste insa pana in 2010, iar publicitatea online va insemna 3-5% din cheltuielile anuale pentru publicitate, conform unor estimari anterioare ale lui Panaitescu.

"Spre deosebire de situatia de aici, magazinele online din SUA sunt cele care investesc cel mai mult in acest domeniu, chiar daca reclamele pe Internet nu reprezinta decat 7% din bugetul alocat publicitatii", a adaugat Florin Bejan.

Insa un mare dezavantaj pentru piata publicitatii online din Romania ar fi faptul ca magazinele virtuale isi fac mai multa reclama prin alte medii decat pe Internet, a explicat el.

"Mesajul este astfel disipat de mediile prin care este trimis, iar daca utilizatorul nu are computerul la indemana sa vada magazinul online in momentul in care vede si reclama, va uita de el pana acasa", este de parere acesta.

Tendinta este indreptarea catre Internet, atat din punctul de vedere al comerciantilor - cu magazinele online, cat si din punctul de vedere al utilizatorilor, care prefera sa rezolve tot mai multe lucruri in fata computerului, pe Internet, sunt de parere specialistii in domeniu. In Romania, 25% din populatie utilizeaza frecvent Internetul, iar 13% sunt utilizatori ocazionali, a spus Doru Panaitescu.

Principalii jucatori pe piata publicitatii online sunt Arbomedia, Boom si Imedia, care detin circa 70% din incasari, spune el. Pe piata mai activeaza cateva companii proaspat intrate in domeniu, printre care Neogen si Vodanet, precum si un numar foarte mare de companii mici care impreuna nu depasesc 5-10% din totalul incasarilor pietei. Mai exista in plus si proprietari de site-uri care vand publicitate prin propriile firme.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO