Business Hi-Tech

Romanii care au reusit sunt pregatiti pentru viata hi-fi

10.11.2004, 00:00 27



Duminica, aflat pe strada, ochii mi-au cazut pe un enorm banner publicitar care spunea cam asa: "Luxul trebuie sa fie confortabil, altfel nu mai este lux". Tocmai citisem o introducere excelenta pentru vizita la expozitia HiFi arena - Romanian Home Entertainment Show.



Ideea acestei expozitii anuale a venit datorita boom-ului constructiilor de case din Bucuresti, caracteristicile sistemelor de divertisment digital fiind gandite odata cu proiectarea casei si instalate in paralel cu avansarea constructiei.



"Toate produsele sunt destinate cumparatorilor cu venituri mari, chiar si producatorii care sunt orientati mai putin pe segmentul high-end sunt prezenti doar cu sistemele varf de gama", a declarat Dan Voicu, directorul executiv al Expotek, cu putine zile inainte de inceputul evenimentului. Si intr-adevar, odata intrat pe holurile etajului intai de la Crowne Plaza, era greu sa nu te ratacesti printre ecrane ultra-plate, camere video, combine audio si playere de toate felurile.



Organizata de Expotek in parteneriat cu hotelul Crowne Plaza, HiFi arena este o expozitie care reuneste cele mai importante branduri de pe piata de echipamente electronice din Romania, si singurul eveniment autohton specializat pe solutii de entertainment audio-video de inalta performanta, dupa cum spun organizatorii.



Pentru patru zile (4-7 noiembrie), la etajul intai al hotelului a fost un du-te vino continuu. Aproape 3.000 de vizitatori (marea majoritate fiind oameni de afaceri, spun organizatorii) au trecut prin cele 24 de camere amenajate cu echipamente electronice pe care simteai nevoia sa le pipai ca sa te convingi ca sunt adevarate.



Vanzarile de asemenea echipamente au trecut de emotiile inceputului in Romania, spun reprezentantii marilor producatori. Intr-una din camerele HiFi arena, Will Smith si Martin Lawrence striga unul la altul si se rostogolesc printre impuscaturi din toate directiile, actiunea desfasurandu-se pe un ecran cu cristale lichide cu o imagine atat de clara incat primul impuls este sa te dai putin in spate cand personajul "cel rau" scoate pistolul si ti-l vara sub nas.



Televizoarele care functioneaza pe baza standardului HDTV (High Definition Television) pot fi cumparate si in Romania, in ciuda faptului ca aceasta tehnologie mai are cativa ani de asteptat pana cand se va raspandi la scara mai larga in Europa. "Este un segment care acum creste, am depasit nivelul cand vindeam un astfel de aparat pe luna si apoi mai asteptam cateva luni ca sa mai vindem unul", spune Lia Burghelea, business coordinator al companiei Sony pentru Romania si Republica Moldova.



Televiziunea de inalta definitie transmite imagini de calitate foarte buna, care insa trebuie filmate cu echipamente speciale. Aceasta tehnologie este deja destul de bine reprezentata pe pietele din Japonia, Statele Unite, Canada, Australia si Coreea de Sud. In privinta calitatii echipamentelor, Japonia este lider, insa piata cunoaste o dezvoltare mai dinamica in SUA, acolo unde telespectatorii pot alege dintr-o oferta de peste 40 de canale HDTV, conform BBC.



In Romania, piata de plasme si ecrane pe cristale lichide (LCD) este impartita in mod aproape egal intre echipamentele de inalta definitie si cele cu definitie mai scazuta, spun oficialii Sony. 40% dintre plasmele si LCD-urile vandute in Romania sunt High-Definition, spune Lia Burghelea. In ceea ce priveste vanzarile Sony in Romania, 90% dintre acest tipuri de aparate fac parte din clasa High-Definition.



Televizorul LCD de la Sony, cu diagonala de 42 de inci (aproximativ 1 metru) si compatibil cu standardul HDTV, pe al carui ecran putea fi admirat decorul relaxant al unei gradini japoneze, costa aproape 13.000 de euro. Camera video Sony alaturata, care poate sa filmeze imagini la calitate HDTV, costa in jur de 5.000 de euro. "Oamenii care cumpara asemenea echipamente sunt fie cei care nu au nici o problema cu banii si vor calitate, fie cei care sunt fideli unui brand dar au un buget mai redus (cat de redus poate fi un buget care iti permite asa ceva) si fac un efort pentru a cumpara produsele firmei respective", este de parere Lia Burghelea.



In camera rezervata firmei daneze Bang&Olufsen, volumul muzicii este ceea ce te da pe spate. La propriu. Langa perete, un aparat ce seamana cu un OZN la scara redusa, fixat pe un picior inalt, pare a fi "capul rautatilor". Cand isi deschide in lateral cele doua aripi din aluminiu, ceea ce iese din el nu este vreun extraterestru, ci doar platanul pentru CD sau DVD. Este vorba de BeoCenter 2, un echipament multimedia complex cu design din aluminiu, care inglobeaza playere de CD, DVD, MP3 si un radio. Comenzile se primesc prin telecomanda sau prin apasarea micilor butoane asezate intr-un strat de aluminiu sensibil la atingere, "gros" de 0,4 - 0,6 milimetri. "Jucaria" costa 3.200 de euro, iar boxele inteligente, dotate cu o lentila acustica ce preia sunetul si il imprastie in jur, costa 1.400 de euro bucata.



Televizorul cu plasma dotat si cu DVD player, BeoVision Avant, la pretul de 6.800 de euro, este echipat cu un ecran antireflexie in genul celui instalat in cabina pilotilor de avioane, spune Catalin Bindea, reprezentantul companiei Bang&Olufsen. Cu alte cuvinte, ecranul controleaza intensitatea luminii si anuleaza reflexiile suparatoare (poate fi asezat pe peretele opus geamului fara ca lumina din camera sa afecteze calitatea imaginii, spune Bindea).



Tendinta romanilor de a cumpara televizoare cu plasma este confirmata si de importatorii echipamentelor Pioneer si Hitachi. Anul acesta, in Romania au fost vandute 24 de televizoare cu diagonala de 50 de inci fabricate de Pioneer, spune Vlad Voicu, key account manager la firma Sun Audio. "Printre clienti avem si persoane fizice si firme", spune Voicu, a carui companie are parteneriate si cu firme de design interior, pentru cazurile in care clientii isi amenajeaza case noi si doresc sa si le "populeze" cu echipamente hi-fi de ultima generatie. Printre dispozitivele multimedia prezentate la HiFi arena erau si videoproiectoarele Hitachi. "Cu 1.500 de euro (n.r. in jur de 1.000 de euro un videoproiector mai ieftin si 300-400 de euro un ecran pentru proiectare cu diagonala de 62 inci) iti poti face cinema acasa", spune Marian Serban, product manager la MGT Educational, distribuitorul unic pentru divizia Digital Multimedia de la Hitachi.



"HiFi arena va avea loc in fiecare an, pentru ca este genul de eveniment care atrage in special oamenii interesati", spune Sorina Muresan, director general al companiei organizatoare, Expotek. Majoritatea expozantilor au vandut echipamente sau cel putin au realizat contacte cu potentiali clienti, a adaugat ea.



Echipamentele si tehnologiile expuse la HiFi arena duc cu gandul la o singura concluzie. Romanii pasionati (si cu putere de cumparare) nu mai au nici un minut de asteptat: casa viitorului se poate amenaja in prezent.
mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO