Business Hi-Tech

Seful Gecad despre acordul Yahoo!-Microsoft: Pe termen lung, este periculos pentru Yahoo!

Seful Gecad despre acordul Yahoo!-Microsoft: Pe termen lung, este periculos pentru Yahoo!

Radu Georgescu, Presedintele Gecad: "Una din marile greseli ale unui decident strategic intr-o companie este sa puna emotie in deciziile luate (...) Yang a avut in mana oportunitatea vietii sale - a avut o oferta de vanzare a companiei, cu sase luni inainte de criza, la un pret semnificativ mai mare decat pretul bursei. A refuzat pe motive sentimentale, din modelul 'Eu nu-mi vand firma'. A refuzat si a doua oferta, a refuzat si parteneriatul. Putea fi un erou pentru foarte multi."

31.07.2009, 00:00 22

Radu Georgescu, unul dintre cei mai cunoscuti oameni de afaceri din industria IT&C, care a devenit celebru prin vanzarea tehnologiei antivirus RAV catre Microsoft, considera ca recentul parteneriat Yahoo!-Microsoft pe segmentul cautarilor online va dezavantaja pe termen lung Yahoo!, care renunta astfel la businessul sau de baza.

Microsoft si Yahoo! au semnat miercuri un acord pe zece ani pe segmentul de cautare online, in incercarea de a concura cu gigantul Google. In urma acordului, Yahoo! va trebui sa foloseasca motorul de cautare Microsoft Bing pe toate site-urile sale si va fi responsabila pentru vanzarea de reclame in numele ambelor companii.

Mircea Sarbu, Analist si director al IntraWeb Software: "Pe termen lung va fi o problema pentru Yahoo!, insa, in momentul acesta pare singura solutie care i-ar putea salva. Ramane de vazut cum va gestiona situatia CEO-ul Yahoo!, Carol Bartz, care probabil va gasi o modalitate de a salva intamplarea", a declarat Georgescu pentru ZF.

El a spus ca inca nu poate aprecia impactul pe care il va avea pe piata acordul si daca acest lucru va insemna sau nu o posibila scadere a numarului de clienti pe publicitate. "Depinde foarte mult de cum rezolva tactic. Inca nu este clar cine va avea puterea de decizie asupra strategiei si vanzarilor. Istoric vorbind, Microsoft nu se pricepe sa gestioneze si daca ramane la ei nu cred ca va face nimic, va da cu subiectul de pamant. Pe de alta parte, Yahoo! probabil ca se va descurca mai bine decat ar putea sa o faca Microsoft."

Georgescu, presedintele Gecad, a comentat despre parteneriatul dintre cele doua companii americane si pe blogul sau personal (radugeorgescu.ro), precizand ca pozitia dificila in care se afla acum Yahoo! a fost cauzata de faptul ca fondatorul si fostul CEO Jerry Yang a pus prea multe sentimente in deciziile sale.

Planul B nu iese niciodata atunci cand esti disperat

"Una din marile greseli ale unui decident strategic intr-o companie este sa puna emotie in deciziile luate (...) Yang a avut in mana oportunitatea vietii sale - a avut o oferta de vanzare a companiei, cu sase luni inainte de criza, la un pret semnificativ mai mare decat pretul bursei. A refuzat pe motive sentimentale, din modelul 'Eu nu-mi vand firma'. A refuzat si a doua oferta, a refuzat si parteneriatul. Putea fi un erou pentru foarte multi", scrie Georgescu.

Atunci cand Microsoft i-a intors spatele lui Yang a realizat ceea ce a facut si a incercat un parteneriat cu Google, care nu a iesit - niciodata nu iese planul B, atunci cand esti disperat, a adaugat Georgescu. Yang a fost astfel dat afara din propria companie de catre actionari, care au adus-o pe Carol Bartz, fostul sef al producatorului de software pentru arhitectura Autodesk.

"Bartz este probabil cel mai nimerit om sa salveze situatia. O urmaresc din 1992, cand a ajus la Autodesk, iar eu aveam o minifirma in Romania, programand pentru AutoCAD. Mai tarziu am si cunoscut-o si este intr-adevar o femeie de fier, care cunoaste perfect cum merge businessul. Carol a readus in Yahoo! gandirea orientata spre eficienta. A reusit sa treaca peste cutume pe care nimeni nu mai incerca sa le inteleaga sau sa le evalueze, si a semnat acest 'deal' care anul trecut ar fi parut o erezie. Nu spun ca este cel mai bun lucru pe care il putea face, pentru ca nu cunosc situatia interna - spun doar ca Jerry Yang a facut greseli majore pe care o gandire rece, fara emotie, le-ar fi evitat", afirma Georgescu.

Acceptarea cestei tranzactii periculoase pe termen lung pentru Yahoo!, spune el, arata cat de dificila este situatia in care se afla portalul american. "Ei scad cheltuielile masiv, spera ca Microsoft sa contribuie la cresterea vanzarilor cu mai mult de cei 12% pe care ii dau. (...) Microsoft a ramas cu tehnologia si s-a ales si cu 12% din vanzarile Yahoo!. Cred si acum, cum am crezut si cand Yahoo! a refuzat deal-ul de anul trecut, ca Microsoft ii va inghiti pana la urma pe nemestecate".

Acest lucru se reflecta si din reactia bursei. Pretul actiunilor Yahoo! a scazut cu 12%, la 15,14 dolari, reflectand dezamagirea investitorilor. Cotatia titlurilor Microsoft s-a apreciat usor, cu 33 de centi, la 23,80 dolari.

Mircea Sarbu, directorul general IntraWeb Software si editorialist al revistei BUSINESS Magazin, considera ca acordul dintre Microsoft si Yahoo! are putine sanse de reusita, din cauza culturilor, tehnologiilor si strategiilor diferite ale celor doua companii.

"Este foarte greu sa pui la un loc doua companii cu orientari atat de diferite. Microsoft a incercat sa intre puternic pe web, insa pana acum a avut doar esecuri. Yahoo!, pe de alta parte, sta foarte bine pe partea de continut, are multe site-uri, iar unele se suprapun cu cele ale Microsoft", a declarat el.

Presa internationala are asteptari mai mari in ceea ce priveste potentialul colaborarii dintre numarul doi si numarul trei de pe piata de cautari online. "Daca Microsoft si Yahoo! au o cota combinata de 30% si cresc pe search, dinamica pietei se poate schimba", a declarat David Yoffie, profesor in cadrul Harvard Business School, citat de New York Times.

"Climatul ar putea deveni mult mai competitiv, dar acest lucru nu este sigur pentru ca Google inca detine doua treimi din piata", spune Bob Liodice, presedintele Asociatiei Nationale a Advertiserilor din Statele Unite.

Yahoo! si Microsoft au impreuna aproximativ 28% din piata de cautari online din Statele Unite, fata de cota de 65% a Google.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO