Business Hi-Tech

Telefonul de business: aplicatii de afaceri sau centru multimedia?

28.11.2005, 16:05 18

Pe vremea cand au aparut telefoanele mobile, in anii ''80, erau considerate un simbol al situatiei sociale, o declaratie de solvabilitate, un atu pentru oamenii de afaceri mai degraba de imagine decat de productivitate.

Pe masura ce industria a evoluat, telefonul mobil a trecut prin mai multe faze, ajungand acum sa devina o unealta de business nelipsita din buzunarele managerilor, dar nici din arsenalul angajatului obisnuit care lucreaza pe teren. De aceea, a devenit o problema strategica pentru producatori alegerea functiilor care sa fie inglobate intr-un terminal high-end, scrie Financial Times.

"Caramizile" de altadata, care ofereau putine facilitati, aveau bateria proasta si erau incomod de manevrat, nu au disparut, asa cum estimau unii analistii. Ele au devenit din ce in ce mai sofisticate, ingloband tot mai multe functii, devenind acum inlocuitorul mai comod al laptopului pentru cei care trebuie sa lucreze aproape non-stop.

Nu lipsesc de pe piata telefoanele mobile "finute", subtiri sau inguste, cu design special, unele care nici macar nu seamana cu un telefon. Ba chiar telefoane care rivalizeaza cu laptopul din punct de vedere al pretului. Insa se dovedeste tot mai des ca ceea ce conteaza este functionalitatea pe care o ofera.

Profesionistii au in primul rand nevoie de e-mail si Internet, de procesarea aplicatiilor pentru afaceri, dar si in mod obligatoriu de functii de divertisment, pentru ca si executivii sunt in fond oameni. Pentru ca este greu sa cari tot timpul un laptop de 3-4 kilograme, sa porti in geanta alimentatorul pentru ca bateria nu rezista decat cateva ore, sa deschizi si sa asamblezi toate componentele de cate ori te asezi undeva. Oricat de avantajos ar fi sa utilizezi calculatorul portabil, sunt foarte multi oameni comozi care spun "pas".

Astfel, in ultimii trei ani s-a conturat clar o noua categorie de terminale, telefoanele inteligente, care devin la randul lor tot mai performante si care scot de pe piata incet-incet vechile organizere simple, care nu stiu sa se conecteze la Internet sau sa lanseze apeluri de voce.

Cel mai cunoscut exemplu este Communicator-ul Nokia, ajuns acum la versiunea 9500 (foto), care este capabil sa se conecteze la Internet prin retelele fara fire Wi-Fi (prin unde radio). Exista si produse corporate realizate de unii operatori pentru a-si proteja interesele si pentru a se diferentia pe piata. T-Mobile al Deutsche Telekom ofera un telefon mobil inteligent de tip "caramida" MDA Pro, care este un pic mai mic decat un Tablet PC. Este un produs taiwanez, care este cel mai aproape de un mini-laptop. A fost anuntat deja Sony Ericsson P990, de asemenea terminal inteligent, care va avea o tastatura speciala pentru introducerea rapida de date, ca si cum ai lucra la calculator.

Popularitatea serviciilor de telefonie de generatia a treia (3G), care permit trafic de date mai rapid, descarcarea de fisiere de pe Net si asa mai departe, vor stimula industria telefoanelor-laptop, spune Financial Times.

Trebuie spus ca un astfel de telefon costa in jurul a 500-600 de euro, iar acest lucru ii face pe unii utilizatori sa accepte si variantele mai ieftine, dar care nu au atatea functii. Nokia 9300 sau organizerul cu GSM HP 6500 sunt aproape la fel de performante, pot fi folosite pe retele EDGE, renuntand la Wi-Fi sau 3G si costa un pic mai putin. Pentru multi utilizatori de business, este de ajuns si GPRS.

Specialistii Hewlett-Packard (HP) au analizat problema functionalitatilor oferite de echipamente si au decis ca realizarea unor tastaturi si implementarea EDGE sunt suficiente pentru utilizatorii de business din Europa. Urmeaza sa vina si conectivitatea Wi-Fi, dar nu este o functie strategica in acest moment, scrie Financial Times.

Operatorii incep acum sa incerce diferentierea, oferind game de produse exclusiviste, care sa raspunda insa nevoilor de comunicare ale anumitor clienti. Orange are telefonul inteligent SPV M5000, apropiat de Tablet PC, iar Vodafone are de asemenea telefoane cu logo-ul sau. Exista telefoane inteligente fara camera foto, pentru cei interesati doar de afaceri, dar exista si cu camera, pentru cei care in timpul liber sunt pasionati de fotografie.

"Decizia Nokia de a realiza o linie de terminale de business este foarte realista", a declarat un analist citat de Financial Times. Asa cum BMW produce trei tipuri diferite de masini din aceeasi serie, Nokia a inceput sa se adreseze diverselor gusturi ale clientilor business cu produse similare, dar care includ functii diferite.

"Este o alegere personala daca vrei un telefon serios, de business, sau cu functii multimedia si de divertisment", a explicat un oficial Microsoft.

Este nevoie insa si de anumite functionalitati pentru munca, insa omul alege dupa design, moda, usurinta utilizarii aparatului, spun analistii.

Iar vocea nu dispare de pe telefonul mobil. Din contra, ramane principala functie pentru care omul cara telefonul peste tot. "Cele doua minute de convorbire cu partenerul de afaceri, angajatul sau familia constituie functia primordiala a telefonului mobil si nimic nu o va schimba", a apreciat un analist CapGemini, citat de Financial Times.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO