Business Internaţional

Accelereaza sau nu locomotiva franco-germana?

18.06.2007, 21:05 15

Presedintele francez Nicolas Sarkozy e nerabdator sa gaseasca o solutie pentru criza EADS - Airbus, mar al discordiei in relatiile franco-germane.
Sarkozy spera sa ajunga la un compromis cu privire la viitorul grupului aerospatial in cadrul intalnirii de luna viitoare de la Toulouse cu cancelarul german Angela Merkel, scrie Financial Times.
Dar germanii - si mai ales principalul grup actionar german al EADS, Daimler - sunt suspiciosi si prefera sa traga de timp. Si intr-adevar, se stie ca Daimler incearca din rasputeri sa o convinga pe doamna Merkel sa-si amane vizita anuntata la birourile Airbus in Toulouse, pentru a evita ca aceasta sa treaca de partea francezilor. Insa eforturile Daimler par inutile in conditiile in care Merkel si-a luat public angajamentul fata de Sarkozy.
Germanii inca nu au trecut peste episodul in care Sarkozy, pe cand era ministru de finante, a ingreunat eforturile celor de la Siemens atunci cand acestia incercau sa preia Alstom si cum la scurt timp a facilitat pe seama lor uriasa fuziune franceza pe farmaceutice - Sanofi -Aventis.
Desi cele doua tari au recunoscut oficial cat de puternice sunt legaturile industriale dintre ele, relatiile bilaterale s-au deteriorat in mod constant. Totusi, dupa cinci ani de negocieri intense, francezii si germanii au ajuns in cele din urma la o intelegere decisiva pentru ambele tari privind cooperarea pentru serviciile feroviare de inalta viteza pentru pasageri.
Care a fost efectul? Deutsche Bahn a pus in functiune saptamana aceasta trenurile Siemens Inter City Express (ICE), pe perioade regulate pentru ruta Paris - Frankfurt.
Iar pe de alta parte, rivalul sau francez, SNCF, ofera servicii zilnice cu TGV-ul construit de Alstom, pe ruta Paris - Stuttgart.
In plus, cele doua companii feroviare nationale planuiesc sa-si extinda cooperarea si pentru serviciile feroviare marfare.
Sindicatele fraceze sunt ingrijorate, insa SNCF este in mod clar tentata sa-si rezolve problemele legate de pierderile uriase inregistrate in cazul operatiunilor marfare printr-un parteneriat solid cu cei de la Deutsche Bahn, a caror afacere cu trenuri de marfa este profitabila si in plina dezvoltare.
Daca intelegerea cu marfare avanseaza, aceasta va sprijini mai vechea teorie a conspiratiei, potrivit careia o fuziune feroviara franco-germana va determina existenta unei piete a serviciilor feroviare europene lipsita de reglementari in urmatorii cinci ani.
Germanii ar renunta la pozitia de lider de pe piata serviciilor feroviare pentru pasageri in favoarea francezilor, devenind in schimb lideri pe segmentul marfar al serviciilor feroviare.
Atat germanii, cat si francezii sunt constransi sa finalizeze intelegerea.
In cazul francezilor de la SNCF, prioritar este sa-si stabilizeze operatiunile in cazul serviciilor marfare, care le-au adus pierderi de 840 de euro anul trecut. Iar pentru cei de la Deutsche Bahn este importanta obtinerea privatizarii partiale printr-un IPO in urmatorul an.
Pentru a-si extinde afacerile cu trenuri de marfa germanii si-au intors privirea acum catre est - nu numai catre tarile din fosta Uniune Sovietica, dar si mai departe, luand in considerare posibilitatea crearii unei linii de transport marfar, care sa traverseze Asia pana in China. Din punctul de vedere al anumitor politicieni si diplomati francezi si germani, intelegerea feroviara deja reusita de cele doua tari ar putea juca rolul unei locomotive care sa stimuleze o cooperare extinsa, inclusiv in privinta EADS.
Insa, atat timp cat EADS si Airbus vor fi afectate de divergentele franco-germane continue la nivel politic si corporatist, sansele unei asemenea cooperari sunt foarte mici.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO